لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

دختر ۱۰ ساله یمنی: زن سال مجله «گلامور»


نوجود علی، دختر ده ساله یمنی که پس از ازدواج اجباری در سن ۹ سالگی بهار امسال تصمیم گرفت از همسرش جدا شود و پس از هفته‌ها موفق شد حکم طلاق را دریافت کند، یکی از «زنان سال» مجله آمریکایی «گلامور» شده است.


مجله گلامور نام این دخترک یمنی را در کنار نام ۹ زن دیگر به عنوان زنان سال قرار داده است. نوجود علی طلاق خود را با تلاش وکیلش، شادا ناصر که او نیز در بین برگزیدگان گلامور است، به دست آورد.


نوجود علی از جمله صدها دختر یمنی است که در قبایل کوچک و بزرگ آن کشور زندگی می‌کنند و تن به ازدواج‌های قراردادی و اجباری در سن ۹ تا ده سالگی می‌دهند.

روز دوشنبه (بیستم آبان) برگزیدگان جایزه خود را در کنار کاندولیزا رایس، نیکول کیدمن و شش تن دیگر از زنان نامدار، دریافت کردند. شماره ویژه ماه دسامبر مجله گلامور با حضور آن‌ها منتشر می‌شود.


نوجود علی از جمله صدها دختر یمنی است که در قبایل کوچک و بزرگ آن کشور زندگی می‌کنند و تن به ازدواج‌های قراردادی و اجباری در سن ۹ تا ده سالگی می‌دهند. سن قانونی ازدواج در یمن، مانند ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی، ۹ سال است.


نهاد کمک به توسعه حقوق زنان سازمان ملل متحد (UNIFEM) در گزارشی در مورد تلاش‌های نوجود علی و وکیلش برای طلاق گرفتن، سن شوهر نوجود را ۳۰ سال ذکر کرده و از قول نوجود ۱۰ ساله آورده است که همه آنچه می‌خواهد «تمام کردن تحصیلات ناتمامش» است. نوجود می‌خواهد در آینده وکیل شود.


نوجود اکنون با خانواده‌اش در صنعا زندگی می‌کند؛ اما راه بازگشت به خانه کوتاه نبوده است.


«یونیفم» در گزارش خود به خشونت‌های همسر نوجود به او، از جمله «کتک و تجاوز»، اشاره می‌کند.


نوجود بالاخره از خانه فرار می‌کند، به دادگاه می‌رود و از مقام‌های قضایی درخواست می‌کند تا وکیلی در


اختیار او قرار دهند. او و وکیلش موفق می‌شوند تا از شوهر اجباری طلاق بگیرند.



«مرکز ارتباطی دختران جهان» در یمن، که کار اصلی‌اش کمک به سوادآموزی زنان آن کشور است، هر ساله بیش از ۲ هزار دانش‌آموز را در کلاس‌های خود پذیرا می شود. عمده این زنان و دختران مانند نوجود از خانواده‌های فقیر می‌آیند و قادر به پرداخت هزینه تحصیلات خود نیستند.


کارشناسان این مرکز معتقدند بی‌سوادی یکی از مهم‌ترین دلیل‌های تن‌ دادن خانواده‌ها به ازدواج‌‌های اجباری است.


مجله «گلامور» که امسال در اقدامی کم‌سابقه جایزه خود را به نوجود و وکیلش می‌دهد، از ۱۹ سال پیش اقدام به انتشار ویژه‌نامه ای با عنوان زنان سال می‌کند. عمدتا زنان موفق در عرصه سیاست، سرگرمی، مد و تجارت برندگان اصلی انتخاب سال این مجله اند.



XS
SM
MD
LG