لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

تازه‌ترين نظرسنجی در آمریکا؛ «مخالفت با دخالت در عرصه بین‌المللی»


سربازان آمریکایی در حال حمل پرچم ایالات متحده
سربازان آمریکایی در حال حمل پرچم ایالات متحده
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا کوشيده است تا استراتژی جديد خود برای تشديد جنگ عليه شورشيان را به بهترين نحو به افکار عمومی آمريکا عرضه کند. ولی تازه‌ترين نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم اين کشور در اين مورد -و در مقایسه با گذشته- موضع انتقادی بیشتری دارند.

در نظرسنجی جديد برای اولين بار در طول ۴۵ سال گذشته که نظر سنجی مرکز تحقيقاتی Pew انجام می‌شود اکثريت پاسخ دهندگان ( حدود ۴۹ درصد) معتقدند که « دولت آمريکا در عرصه بين‌المللی بايد کم‌تر دخالت کند» و در مقابل حدود ۴۴ درصد هنوز معتقدند که آمريکا بايد در حل معضلات و بحران‌های خارجی دخالت فعالی داشته باشد.

در مورد نحوه پيشبرد جنگ در افغانستان، ۴۹ درصد از پاسخ دهندگان «مخالف» نحوه پيشبرد اين جنگ بوده و فقط ۳۶ درصد از پاسخ دهندگان نحوه پيشبرد جنگ در افغانستان توسط دولت اوباما را «تاييد» کردند.

باراک اوباما در روزهای اخير تصميم گرفت که برای افزایش مقابله با نيروهای طالبان، حدود ۳۰ هزار نيروی نظامی بیشتر به افغانستان اعزام کند. بنابراين تصميم مجموع نفرات ارتش آمريکا که در افغانستان مستقراند، تا تابستان ۲۰۱۰ به حدود ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسيد.

با وجود مشکلات ناشی از «تقلب‌های انتخاباتی» در رای‌گيری رياست جمهوری تابستان امسال در افغانستان و مسائل مربوط به فساد مالی و اداری دولت اين کشور هنوز هم ۴۶ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی در آمريکا معتقدند که دولت افغانستان از توانايی لازم برای برخورد با تهديدهای نظامی طالبان و ساير گروه‌های شورشی برخوردار است.

دراين نظرسنجی که در روزهای پايانی اکتبر و اوايل ماه نوامبر انجام شده است حدود ۳۲ درصد از پاسخ دهندگان «موافق» اعزام نيروهای نظامی بيشتر به افغانستان هستند. در حالی‌که اکثر پاسخ دهندگان (حدود ۴۰ درصد) طرفدار «کاهش» تعداد نيروهای نظامی آمريکا در افغانستان هستند و حدود ۱۹ درصد معتقدند که تعداد نظاميان آمريکايی در افغانستان بايد در «حد فعلی» باقی بماند.

اين نظر سنجی نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان آمریکایی (حدود ۵۱ درصد از پاسخ‌دهندگان) اقدامات و سياست‌های باراک اوباما را به طور کلی تاييد می کنند اما در عين حال مشخص شد که ميزان حمايت از وی به نسبت آغاز دوران رياست جمهوری کاهش يافته است.

فقط حدود يک درصد از پاسخ‌دهندگان با نظر باراک اوباما موافق هستند که می‌گويد پاکستان درصدر برنامه‌های آمريکا برای مبارزه با تروريسم است. اما حدود ۴۹ در صد از پاسخ‌دهندگان با اين نظر موافقند که بی‌ثباتی در پاکستان يک تهديد جدی است. در عين حال حدود ۷۰ درصد می‌گويند که افزايش قدرت گروه طالبان يک خطر بزرگ است.

از ديگر نکات اين نظر سنجی از افکار عمومی آمريکا اين است که حدود ۶۹ درصد از پاسخ‌دهندگان برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی را يک خطر جدی می‌دانند و ۵۳ درصد نيز افزايش قدرت اقتصادی و نفوذ بین‌المللی چين را تهديدی برای آمريکا تلقی می‌کنند.

براساس نتايج اين نظر سنجی ۴۱ درصد از مردم آمريکا معتقدند که دولت اين کشور به نسبت ده سال پيش نقش بين‌المللی ضعيف‌تری دارد. اين درصد بالاترين رقم در خصوص «تضعيف» نقش بین‌المللی آمريکا نزد افکار عمومی آن کشور در ۴۵ سال اخير است.

حدود ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان در اين نظر سنجی معتقدند که درصورت دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای آمريکا بايد «با استفاده از قدرت نظامی» با خطر ايران هسته‌ای مقابله کند. حدود ۵۱ درصد از پاسخ دهندگان با «دخالت نظامی آمريکا در پاکستان» در صورت تشديد بی ثباتی و افزايش نفوذ گروه‌های تندرو، موافق‌اند.

از نکات مهم ديگر در اين نظر سنجی اين است که ديدگاه افکار عمومی آمريکا در قبال فرانسه به شکل چشمگيری بهبود يافته است. حدود ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان ديدگاه مثبتی نسبت به فرانسه دارند در حالی‌که در سال ۲۰۰۳ زمانی‌که اختلافات دو کشور بر سرحمله به عراق تشديد شده بود فقط ۲۹ درصد از مردم آمريکا نگاه دوستانه‌ای به فرانسه داشتند.

اين نظر سنجی از طريق تلفن و در ميان ۳۰۰۰ شهروند بالغ آمريکا انجام شده است و احتمال خطا در آن بین ۳ تا ۴ درصد است.
XS
SM
MD
LG