لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

بررسی روزنامه های صبح شنبه ایران


روزنامه حیات نو با اشاره به برگزاری متفاوت ترین ۱۳ آبان که با حضور گسترده معترضان و درگیری و بازداشت شماری از هواداران جنبش سبز همراه بود ، به نقل از صادق زیبا کلام استاد دانشگاه نوشته « اگر عوامل اعتراضات دستگیر شده‌اند چرا معترضان بازهم به خیابان مى‌آیند. »

آقای زیبا کلام به این روزنامه گفته است « گذشته از برگزارى تجمعات غیررسمى در راهپیمایى روز ۱۳ آبان و برخورد خشونت‌آمیز نیروى انتظامى و لباس شخصى‌ها بااین مردم معترض، مهم‌‌ترین نکته قابل تأمل شکست نظریه‌هاى جناح پیروز در انتخابات ریاست جمهورى است، چرا که آنها در طول مدت چهار ماه گذشته از هرگونه راهپیمایى اعتراض‌آمیز باعنوان فتنه و آشوب نام بردند و در تحلیل‌هاى خود تاکید مى‌کردند که این اعتراضات یک حرکت سازمان یافته از سوى آمریکا ،انگلیس ومخالفان نظام است که با هدف برپایى انقلاب مخملى ایجاد شده است و برهمین مبنا بسیارى از چهره‌هاى شاخص سیاسى اصلاح‌طلب را به بهانه نقش داشتن در این فتنه بازداشت کردند و گفتند با این اقدام توطئه را سرکوب وچشم فتنه راکورکردیم. »

این استاد دانشگاه تاکید کرد که «اما اکنون مى‌بینیم با توجه به اینکه سران توطئه و گردانندگان انقلاب مخملى ادعایی در بازداشت به سر مى‌برند و هیچ ارتباطى با بیرون به جز ملاقات‌هاى چند دقیقه‌اى با خانواده‌هاى خود ندارند، موج اعتراضات مردمى همچنان ادامه دارد و در راهپیمایى‌هاى روز قدس و ۱۳ آبان با وجود اینکه مى‌دانستند مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار مى‌گیرند همان طور که این اتفاق رخ داد باز هم به خیابان‌ها آمدند. »

صادق زیبا کلام با تاکید براینکه « هنوز برخى مسئولان کشور صداى این معترضان را نمى‌شنون دو واقعیت وجودى آنها را منکر مى‌شوند و بدتر از همه آنها را عامل مزدور و بیگانه مى‌خوانند » به روزنامه حیات نو گفته است « معتقدم تا زمانى که پاسخى درست ومنطقى به آن ها داده نشود این اعتراض‌ها در قالب تجمعات خیابانى ادامه خواهد داشت. »

واکنش مراجع به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور


روزنامه اعتماد واکنش مراجع تقلید به مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور را مورد توجه قرار داده و نوشته « تعیین تکلیف و صدور حکم عادلانه برای بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات و نگرانی در مورد مسائل و مشکلات اقتصادی کشور از مهم ترین محورهای گفت وگوهای مطرح شده مراجع قم با مهمانان شان در چند روز اخیر بوده است.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «روز چهارشنبه و پنجشنبه گذشته اعضای فراکسیون خط امام مجلس، رئیس دیوان عالی کشور و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور » در قم با مراجع تقلید دیدار کرده اند، خبر داده که آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با رئیس دیوان عالی کشور تسریع در بررسی و صدور حکم عادلانه در پرونده های مربوط به حوادث پس از انتخابات را خواستار شده است.

این مرجع تقلید با تاکید براینکه قضات نباید افراد را بلاتکلیف در زندان نگه ندارند گفته است « در بعضی پرونده ها بدون دقت لازم، حکم صادر می شود و تبعات منفی در میان مردم ایجاد می کند. »

روزنامه اعتماد همچنین گزارش داده که آیت الله جوادی آملی و آیت الله صافی گلپایگانی نیز در دیدارهای اخیر نتوانستند نگرانی خود را از وضعیت اقتصادی کشور پنهان کنند و از همین رو بود که جوادی آملی با انتقاد شدید از وضعیت اقتصادی کشور گفت «نگهبان اعتقاد مردم اقتصاد است، توقع نداشته باشید همه مثل سلمان و اباذر و کسانی که در شعب ابیطالب بودند، باشند.»

آیت الله صافی گلپایگانی نیز به علت اصلی شیوع مفاسد اخلاقی در جامعه را فقر مردم و مسائل اقتصادی دانسته است.

گسترش خشونت فیزیكی علیه سیاست‌ورزان


روزنامه تهران امروز در گزارشی از « گسترش خشونت فیزیكی علیه سیاست‌ورزان » خبر داده است.

به نوشته این روزنامه « افزایش حملات فیزیكی هواداران جریان‌های مختلف سیاسی به شخصیت‌های سیاسی رقیب، این نگرانی را به وجود آورده است كه با تشدید چنین وضعیتی امنیت افراد سرشناس كشور اعم از مقامات رسمی یا شخصیت‌های سیاسی برای حضور در اجتماعات قانونی را به مخاطره بیندازد یا احیانا حوادث ناگواری رخ بدهد كه تبعات بعدی آن برای هیچ‌كس قابل پیش‌بینی نیست. »

این روزنامه با یاد آوری اینکه « هواداران جنبش سبز به شخصیت‌هایی چون صفارهرندی در محیط دانشگاهی لنگه كفش پرتاب می‌كنند و شعارهای تندی را علیه محمدجواد لاریجانی سر می‌دهند و در عوض هواداران دولت هم در نمایشگاه مطبوعات یا راهپیمایی ۱۳ آبان‌ به مهدی كروبی حمله‌ور می‌شوند یا در روز قدس هم میرحسین موسوی مورد حمله قرار می‌گیرد » به حمله هواداران احمدی نژاد در مراسم ۱۳ آبان به مهدی کروبی و احمد توکلی اشاره کرده و نوشته « گسترش خشونت هواداران جناح سیاسی علیه رقبا در راهپیمایی ۱۳ آبان‌‌ زنگ خطری برای تمام جناح‌های سیاسی رقیب است تا با پایین كشیدن فتیله منازعات را پایین بکشند. »

«این رسم اداره کشور نیست»

روزنامه همشهری انتقادات علی مطهری از وضع فعلی کشور را منتشر کرده و به نقل از وی نوشته « این روش اداره كشور نیست. »

به نوشته این روزنامه علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه « در حال حاضر اعضای هیئت‌ دولت یا از دانشگاه علم و صنعت و یا از همكاران آقای احمدی نژاد در شهرداری و استانداری اردبیل بوده‌اند » گفته است « این روش اداره كشور نیست بلكه حكومت موفق آن است كه نخبه‌ها را یافته و از آنان استفاده كند به همین دلیل مرجعی باید باشد تا این نخبگان را شكار كند. »

فرزند آیت الله مطهری بیان اینكه « قدرت فی‌الذاته می‌تواند فاسدكننده باشد» به نقل از پدرش که از بنیانگذاران جمهوری اسلامی بوده نیز گفته که « اگر هر مقام غیرمعصومی در جای غیرقابل انتقادی قرار بگیرد در معرض این خطر قرار خواهد داشت. »

پاکسازی حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان

روزنامه کیهان از پاکسازی حوزه های علمیه اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان خبر داده است.

این روزنامه از قول امام جمعه موقت زاهدان اهل تشیع زاهدان علت اجرای طرح پاکسازی حوزه های علمیه را « وجود اتباع بیگانه » در این حوزه ها اعلام کرده است.

ابراهیم حمیدی با تاکید براینکه « پاكسازی حوزه های علمیه سیستان و بلوچستان از وجود اتباع بیگانه در دستور كار مسئولان قرار دارد و ما با جدیت این موضوع را پیگیری كرده » گفته « روحانیون و علمای شیعه و سنی پشتیبان نظام هستند، اما اگر مرتكب جرم شوند ضمن تذكرات به آنها چاره ای به جز برخورد نداریم. »
XS
SM
MD
LG