لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

قطعه سنگ باستانی در وسایل دیپلمات کره‌ای


تخت جمشید
تخت جمشید
به نوشته روزنامه‌های چاپ تهران، در میان وسایل همراه یک دیپلمات اهل کره جنوبی، که از فرودگاه شیراز قصد خروج از این شهر را داشته، قطعه سنگی باستانی و حجاری شده متعلق به بدنه تخت جمشید، کشف شده است.

بر پایه گزارش‌ها، دیپلمات مذکور، این تخت سنگ را درکالسکه کودک خود حمل می‌کرده است .

این دیپلمات که از او به عنوان کاردار سوم سفارت کره جنوبی نام برده شده، به دلیل مصونیت دیپلماتیک، با پس دادن شی مکشوفه بلافاصله آزاد شده است.

به نوشته روزنامه فرهنگ آشتی، سنگ مذکور یک قطعه سنگ حجاری شده با نقش گیسوان سر یک سرباز هخامنشی بوده که حدود دو کیلو نیز وزن داشته است.

با این حال دیپلمات کره‌ای پس از پیدا شدن این قطعه باستانی مسروقه در کالسکه کودک خود، به ماموران انتظامی ایرانی گفته است، که از ارزش آن هیچ اطلاع قبلی نداشته است.

از طرفی «سایت خبری آینده» نیز اعلام کرد، در تماسی که با سخنگوی سازمان میراث فرهنگی داشته، وی ضمن تائید این خبر گفته است که از وابسته بودن فرد مذکور به سفارتی خارجی اطلاعی ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز با تائید خبر این سرقت به خبرگزاری مهر گفته است که برای پیگیری این سرقت و تشکیل پرونده، در انتظار شکایت سازمان میراث فرهنگی است.

با وجود آنکه این اتفاق در بیست و ششم بهمن ماه رخ داده است، اما تاکنون خبری از آن منتشر نشده بود.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، در حال حاضر حفاظت مناسبی از محوطه تخت جمشید و سایر محوطه‌های باستانی ایران نمی‌شود.

این خبر تنها چند هفته پس از انتشار اخباری مبنی بر دستبرد به گور کشف شده‌ای در محوطه تخت جمشید منتشر می‌شود؛ در هفته نخست بهمن ماه، پس از آن كه هيئت اكتشاف و حفارى سازمان ميراث فرهنگى موفق به كشف گورى در نزديكى تخت جمشيد -مشهور به شهر پارسه- شد، افراد ناشناس تنها پس از یک شب به محل اکتشاف دستبرد زدند.
XS
SM
MD
LG