لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

بررسى روزنامه هاى صبح دوشنبه ايران


روزنامه تهران امروز در سرمقاله روز دوشنبه با عنوان « ما به كجا مى‌رويم؟ » به عقب نشينى مجلس در مقابل محمود احمدى نژاد و تصويب اختيارات صد درصدى دولت در نحوه هزينه كرد بودجه يارانه ها پس از حذف يارانه از انرژى و كالاهاى مورد مصرف مردم انتقاد كرده و نوشته « نتيجه تهديد دولت براى استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها از مجلس، تصويب يك قانون متناقض شد كه در نوع خود بدعتى به شمار مى‌آيد. »

اين روزنامه با تاكيد براينكه نمايندگان مجلس روز گذشته با تصويب ماده ۱۶ لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها و فراهم ساختن زمينه لازم براى كنترل كامل دولت و دور از نظارت ديوان محاسبات بر منابع حاصل از حذف يارانه ها، عملا مصوبه چند روز پيش خود را در ماده ۱۳ همين لايحه نقض كردند » نوشته كه آن ها با تصويب خواسته دولت « عملا امكان نظارت مجلس را سلب كردند.»

تهران امروز با ياد آورى اينكه « تاكنون هيچ دولتى تا بدين اندازه گشاده‌دست و مختار در نحوه هزينه كردن منابع مالى كشور نبوده است » اين پرسش را مطرح كرده كه « به راستى اين همه امتياز ويژه براى چه منظورى صورت مى‌گيرد؟ »

اين روزنامه در عين حال نوشته كه « برخى از كارشناسان بر اين باورند كه راى مجلس براى "سلب نظارت" از خود در واقع راى به "سلب مسئوليت" از شكست احتمالى اين طرح است » و البته تاكيد كرده كه « اگر اين ديدگاه درست باشد بايد نگران گسترش ديدگاه مسئوليت گريز در مديريت كشور بود. »

امتياز ويژه و محرمانه دولت احمدى نژاد به تركيه

روزنامه جمهورى اسلامى با اشاره به اينكه « وزارت نفت تاكنون گزارشى درباره قرارداد گازى با تركيه به مجلس ارائه نكرده » به نقل از برخى از اعضاى كميسيون انرژى مجلس از احتمال لغو اين قرارداد خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه « هنوز جزئيات قرارداد گازى ايران و تركيه به طور رسمى منتشر نشده ولى برخى شنيده ها و اظهارات مقام هاى ترک نگرانى هايى را درخصوص اعطاى امتيازهاى خاص به طرف ترک به وجود آورده است. »

روزنامه جمهورى اسلامى تاكيد كرده كه «اعضاى كميسيون انرژى مجلس هنوز در انتظار ارائه گزارش وزير نفت هستند و معتقدند درصورت اثبات نگرانى ها اين قرارداد بايد لغو شود» اما «تاكنون وزارت نفت ايران از ارائه گزارش اين قرارداد طفره رفته و در حاشيه امضاى اين تفاهم نامه نيز دو وزير نفت ايران و تركيه هيچ يک حاضر به تشريح جزئيات اين قرارداد نشدند و ترجيح دادند مفاد تفاهم نامه انتقال ۳۵ ميليارد متر مكعب گاز در هر سال به صورت محرمانه باقى بماند.»

مقام هاى دولت تركيه در روزهاى اخير اعلام كردند كه براساس قرار داد جديدى با دولت محمود احمدى نژاد امتياز ويژه بازاريابى ۵۰ در صد از گاز ايران را به دست آورده اند.

ديدار موسوى با الويرى

روزنامه حيات نو از ديدار ميرحسين موسوى با مرتضى الويرى پس از رهايى از زندان خبر داده و نوشته « ميرحسين موسوى‏ شنبه‌شب به ديدار مرتضى الويرى‏، شهردار سابق تهران رفت.»

به نوشته اين روزنامه در اين ديدار مير حسين موسوى با ابراز تاسف از نحوه برخورد با شهردار سابق تهران، از خدمات مرتضى الويرى در طول دوران قبل و بعد از انقلاب تقدير كرد.

حيات نو نوشته كه «در ادامه اين ديدار‏ نيز مرتضى الويرى توضيحاتى درباره نحوه بازداشتش و برخوردهاى صورت گرفته‏‌، ارائه داده است.»

مرتضى الويرى از اعضاى كميته منتخب مير حسين موسوى و مهدى كروبى دو كانديداى معترض به نتايج اعلام شده انتخابات براى پيگيرى سرنوشت بازداشت شدگان ، كشته شدگان و آسيب ديدگان است كه از ۱۷ شهريور بازداشت شد و در روزهاى اخير پس از نزديک به دو ماه از زندان آزاد شد.

تصادف مرگبار كاميون با مينى بوس دانش آموزان

روزنامه خراسان از برخورد مرگبار يك كاميون با مينى بوس حامل دانش آموزان در نزديكى عجب شير خبر داده و نوشته كه در اثر اين تصادف ۲ دانش آموز جان باخته و تعدادى ديگر از دانش آموزان نيز مجروح شده اند.

اين روزنامه به نقل از رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه نوشته كه اين تصادف صبح روز يك شنبه و در حالى رخ داد كه يك دستگاه مينى بوس حامل ۲۵ دانش آموز از شهر خضرلو به عجب شير در حال حركت بود كه در كيلومتر ۱۱ محور بناب- تبريز ناگهان يك دستگاه كاميون ولوو با شدت و از عقب به مينى بوس برخورد كرد.»

به نوشته روزنامه خراسان «در پى وقوع اين سانحه تاسف بار ۲ تن از دانش آموزان در دم جانباخته و ۲۳ دانش آموز نيز مجروح شدند كه ۲ تن ازمصدومان به دليل وخامت حالشان به بيمارستان منتقل و بسترى شده اند.»

اين روزنامه همچنين خبر داده كه در سانحه ديگرى نيز واژگونى يك اتوبوس سرويس مدرسه در اتوبان صدر ۱۳ دختر دانش آموز را راهى بيمارستان كرده است.

محروميت دانشجويان معترض از خوابگاه دانشجويى

روزنامه اعتماد از تشديد فشار بر دانشجويان معترضى كه ساكن خوابگاه هاى دانشجويى هستند ، خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه « در يک ماه گذشته بسيارى از دانشجويان ساكن در خوابگاه هاى دانشگاه تهران نامه هايى با مهر فورى و محرمانه از سوى شوراى انضباطى دانشجويان اين دانشگاه دريافت كرده اند كه بر مبناى آن اجازه استفاده از خوابگاه را ندارند.»

اعتماد نوشته كه در اين نامه ها آمده است «به استناد تبصره ۲ ماده ۷ آيين نامه انضباطى دانشجويان و نظر به دريافت گزارش هاى موثق، تا زمان رسيدگى به تخلفات منتسب به جنابعالى در شوراى انضباطى دانشگاه، از تاريخ دريافت ابلاغ فوق تا اطلاع ثانوى از ورود به محيط خوابگاه محروم مى شويد.»
XS
SM
MD
LG