لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

بررسى روزنامه هاى صبح شنبه ايران


روزنامه جام جم از ديدار « غيرمنتظره و سراسيمه » وزير خارجه تركيه با احمدى ‌نژاد در تبريز خبر داده است.

اين روزنامه نوشته « يك روز پس از تهديد باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا براى تحريم شديدتر ايران و ساعاتى پيش از مذاكرات نمايندگان ۱+۵ در بروكسل، احمد داوود اوغلو وزير خارجه تركيه در سفرى غيرمنتظره به تبريز رفت تا محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهور اسلامى ايران را كه در سفر استانى به آذربايجان‌شرقى به سر مى‌برد، ببيند. »

جام جم با اشاره به اينكه « ديدار احمدى ‌نژاد و اوغلو در محل استاندارى آذربايجان‌شرقى صورت گرفت » نوشته « اگرچه واحد اطلا‌ع‌رسانى دفتر رياست جمهورى گزارش داد كه در اين ديدار روابط دوجانبه ايران و تركيه مورد بررسى قرارگرفت اما با توجه به حركت‌هايى كه كشورهاى غربى در چند روز اخير درصدند عليه ايران انجام دهند، مى‌توان اين گونه برداشت كرد كه وزير خارجه تركيه حامل پيام خاصى براى كشورمان بوده كه اينچنين سراسيمه به تبريز رفته است تا احمدى‌نژاد را ببيند. »

آغاز برنامه تفكيك جنسيتى

روزنامه اعتماد از « آغاز برنامه ريزى براى تفكيك جنسيتى » در دانشگاه ها خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه « آيين نامه يى در وزارت علوم در حال تدوين است تا تفكيك جنسيتى از برخى رشته هاى دانشگاه هاى سراسرى آغاز شده و سپس در تمام رشته ها به مرحله اجرا گذاشته شود. »

اعتماد در عين حال گزارش داد كه همزمان با آغاز برنامه تفكيك جنسيتى در دانشگاه ها ، زمينه سازى رسانه اى در اين خصوص نيز آغاز شده و « روز گذشته معاون پژوهشى نهاد نمايندگى ولى فقيه در دانشگاه ها نيز از نتايج پژوهشى خبر داد كه در آن جداسازى دختران و پسران از يكديگر به سود پيشرفت تحصيلى آنها تشخيص داده شده است. »

كارنامه احمدى نژاد درباره شعار مبارزه با مفاسد اقتصادى

روزنامه تهران امروز در يادداشتى با عنوان « پارادوكس شعار مبارزه با مفاسد اقتصادى » كارنامه محمود احمدى نژاد در مبارزه با مفاسد اقتصادى را با شعارهاى انتخاباتى وى در همين خصوص مقايسه كرده و نوشته كه وى « اكنون با اين پرسش مواجه است كه در عمل تا چه اندازه به اين شعار وفادار بوده و آيا از ميزان مفاسد اقتصادى و تخلفات در طول چهار سال گذشته كاسته شده و روند رو به بهبود در شفافيت اقتصادى به چشم مى‌خورد يا آنكه شرايط غير از آن چيزى است كه گفته شده است. »

اين روزنامه در ادامه نوشته « اگر از منظر سازمان‌هاى بين‌المللى و مراجع مسئول بخواهيم به اين سوال پاسخ دهيم، سقوط ۲۷ پله‌اى ايران از نظر مفاسد اقتصادى در يك سال گذشته نشان مى‌دهد كه نه‌تنها در مبارزه با مفاسد اقتصادى موفق نبوده‌ايم بلكه عقب‌گردى چشم‌گير نيز اتفاق افتاده است. »

تهران امروز همچنين با تاكيد بر اينكه « سازمان بازرسى كل كشور و ديوان محاسبات » دو نهاد نظارتى داخلى هستند كه وظيفه مقابله با فساد دولتى و اقتصادى را بر عهده دارند نوشته كه در دوره رياست محمود احمدى نژاد به جاى تقويت اين دو نهاد نظارتى آنها تحت « فشارهاى سياسى ، محدوديت‌هاى مالى، و بايكوت رسانه‌اى » قرار گرفته اند.
اين روزنامه نتيجه رفتار شعارى محمود احمدى نژاد در مورد مفاسد اقتصادى از يك طرف و از كار انداختن نهادهاى نظارتى بر مفاسد اقتصادى از جانب خود وى از سوى ديگر را برخورد ابزارى خوانده و نوشته « دادن شعار مبارزه با مفاسد اقتصادى و افشاگرى ابزارى براى جلب توجه افكار عمومى باشد حقيقتى تلخ است كه موجب افزايش شكاف ميان دولت – ملت و آسيب‌ديدن بيش از پيش اعتماد عمومى است. »

«نوبت دستگيرى سران فتنه هم مى رسد »

روزنامه كيهان اظهارات يكى از روحانيان حامى دولت در مورد بازداشت رهبران جنبش اعتراضى در ايران را منتشر كرده و از قول آيت الله نمازى نوشته « نوبت دستگيرى سران فتنه هم خواهد رسيد. »

عبدالنبى نمازى كه از معترضان پس از انتخابات به عنوان « عوامل فتنه » نامبرده به اين روزنامه گفته « سران اصلى فتنه هنوز دستگير نشده اند ولى اگر خودشان و بعضى ها عجله نكنند؛نوبت دستگيرى آنها هم خواهد رسيد. »

كيهان در عين حال از قول آيت الله نمازى نوشته « اكثر افراد متوجه راى اشتباه خود شده اند و اين مسئله درمورد بقيه امور هم به همين عنوان ادامه خواهد داشت. »

نگرانى سينماگران از سياست‌هاى معاونت سينمايى جديد

روزنامه همشهرى ابراز « نگرانى سينماگران از سياست‌هاى معاونت سينمايى جديد وزارت ارشاد اسامى » را مورد توجه قرار داده است.

به گزارش اين روزنامه « دومين گردهمايى جامعه اصناف سينمايى كشور شامگاه چهارشنبه با حضور ۱۹۶ تن از اعضاى شوراهاى مركزى اصناف خانه سينما برگزار شد، در حالى كه نگرانى‌هاى سينماگران از برخى سياست‌هاى تازه معاونت سينمايى، فضاى كلى حاكم بر اين گردهمايى بود. »

همشهرى نوشته « تداوم سياست‌هاى منتهى به رانت‌خوارى و اعمال سليقه، توليد فيلم‌هاى بازارى نازل يا سفارشى دولتى و نيز فقدان برنامه‌ريزى نمايش، مهم‌ترين نگرانى هايى اظهارشده توسط سينماگران در گردهمايى جامعه اصناف سينمايى كشور بود. »
XS
SM
MD
LG