لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

بررسى روزنامه هاى صبح دوشنبه ايران


روزنامه کيهان از برگزارى جلسه اى با حضور مقام هاى امنيتى و سياسى استاندارى تهران با روساى دانشگاه ها درباره مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو، خبر داده است.

به گزارش اين روزنامه معاون سياسى استاندارى تهران به دنبال برگزارى اين جلسه با تاکيد براينکه « مراسم ۱۶ آذر در داخل دانشگاه ها برگزار خواهد شد » گفته است تاکنون مجوز برگزارى اين مراسم فقط براى بسيج دانشجويى صادر شده است.

صفرعلى براتلو همچنين گفته که « پيش بينى ما از نوع برگزارى مراسم ۱۶ آذر اين نيست که در اين روز شلوغى رخ دهد» و « مراسم مربوط به اين روز مثل سال ها گذشته برگزار خواهد شد و تفاوت چندانى نخواهد داشت، اما به هر ترتيب برخيرسانه ها به تبليغ و گمانه زنى هاى منفى در مورد اين روز مى پردازند. »

کيهان از قول معاون استاندارى تهران تاکيد کرده که «۱۶ آذر براى نظام و انقلاب است و در جهت مبارزه با استکبار ستيزى پديد آمده، ولى برخى مى خواهند اين رويکرد را تغيير دهند اما قطعاً تشکل هاى اسلامى، انقلابى و مدافع نظام، اجازه نمى دهند روحيه استکبارستيزى دانشجويان، دنبال نشود.»

براتلو همچنين خواستار برخورد نيروى انتظامى با هرگونه تجمع دانشجويان در خارج از دانشگاه ها شده است.

آزادى فياض زاهد، برگزارى محاکمه عبدالله رمضان زاده

روزنامه آفتاب يزد خبر داده که ‌‌فياض زاهد روزنامه نگار و استاد دانشگاه و از بازداشت شدگان پس از انتخابات، با تودیع وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانى آزاد شده است.

اين روزنامه همچنين گزارش داده که اولين جلسه دادگاه عبدالله رمضان زاده سخنگوى دولت در دوره رياست جمهورى محمد خاتمى، که از روز ۲۳ خرداد در بازداشت به سر مى برد، امروز دوشنبه در دادگاه انقلاب تهران برگزار مى شود.

به نوشته آفتاب يزد دادستانى انقلاب با انتشار اطلاعيه اى ضمن اعلام خبر برگزارى دادگاه آقاى رمضان زاده افزود که مسعود لواسانى يکى ديگر از بازداشت شدگان پس از انتخابات نيز طى هفته جارى در دادگاه انقلاب تهران محاکمه مى شود.

«استفاده ابزارى در داخل » عامل بن بست هسته اى

روزنامه جمهورى اسلامى در انتشار يادداشتى با انتقاد از سياست هاى هسته اى دولت محمود احمدى نژاد استفاده ابزارى وى از پرونده هسته اى در داخل کشور را موجب ايجاد « بن بست هسته اى » معرفى کرده است.

اين روزنامه با تاکيد براينکه « استفاده ابزارى از پرونده هسته اى به عنوان بخشى از تبليغات و اختلافات انتخاباتى قبل و بعد از برگزارى انتخابات و زيرسئوال بردن دست آوردهاى آن وفاق و اجماع ملى در رابطه با دفاع از پرونده هسته اى را خدشه دار و سست نمود » از نامحرم دانستن مردم به عنوان عامل ديگر در ايجاد ين بست هسته اى نامبرده و نوشته « عدم شفاف سازى و نامحرم شمردن ملت که در طول پرونده هسته اى حضور فعال و فداکارانه اى با تشکيل زنجيره هسته اى در محل نيروگاه ها داشتند آسيب بزرگى است که متاسفانه اتفاق افتاده است. »

روزنامه جمهورى اسلامى همچنين به مذاکرات اخير دبير شوراى عالى امنيت ملى به عنوان عامل اصلى تصويب قطعنامه اخير شوراى حکام آزانس بين المللى هسته اى و اوج گرفتن پرونده هسته اى ايران اشاره کرده و نوشته « بى ترديد نمى توان منکر نقش و تاثير مذاکرات اخير ژنو و وين در ايجاد زياده خواهى و انتظارات از جمله مطرح شدن گزينه مبادله اورانيوم غنى سازى شده با سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتى تهران و صدور اين قطعنامه گرديد. »

اين روزنامه از بحران هسته اى به عنوان « هيولا که حالا چند سر شده » نامبرده و نوشته راه برون رفت از آن « روند بسيار سخت و پيچيده اى » است که « اتخاذ مکانيسم هاى فراجناحى و ملى بدور از تعصب و غرض ورزى اولين پله آن به شمار مى رود. »

پيشنهاد فرمانده نيروى انتظامى براى ايجاد موسسات ازدواج موقت

روزنامه اعتماد پيشنهاد ايجاد موسساتى براى ازدواج موقت از سوى فرمانده نيروى انتظامى را مورد توجه قرار داده و نوشته « ارائه راهکار از سوى پليس در زمينه ازدواج موقت پايانى ندارد. »

به نوشته اين روزنامه پس از آنکه رئيس پليس آگاهى هفته گذشته درباره « تسهيل ارتباط مشروع جنسى» سخن گفت و دو سه روز بعد از سمت خود برکنار شد اسماعيل احمدى مقدم نيز در جلسه توديع و معارفه همان مسوول از ايجاد موسساتى حرف زد که «هم در انتخاب و هم در امکانات» مربوط به ازدواج موقت مى توانند کمک کنند.

اعتماد نوشته که فرمانده نيروى انتظامى همچنين در حاشيه مراسم توديع و معارفه فرمانده جديد دانشگاه علوم انتظامى با بيان اينکه « وقتى بحث ازدواج موقت را مطرح مى کنيم، اين موضوع در حد کفر عنوان مى شود » گفته است « ارتباط نامشروع آنقدر قبح ندارد که ازدواج موقت قبح دارد، هرچند از نگاه ما رابطه نامشروع دختر و پسر مى تواند ضابطه مند شود.»

به نوشته اين روزنامه اسماعيل احمدى مقدم در پاسخ به اين پرسش که آيا نيروى انتظامى با طرح اين مباحث چيزى شبيه به خانه هاى عفاف را پيشنهاد مى کند، گفته است « ما اين پيشنهاد را نداريم و نيروى انتظامى فقط هشدار مى دهد چه اتفاقاتى مى افتد و دستگاه ها بايد فکر و برنامه ريزى کنند که چگونه مشکلات را برطرف کنند.»

انتقاد هاشمى رفسنجانى از فضاى بسته و مهاجرت نخبگان

روزنامه حيات نو انتقاد هاشمى رفسنجانى از وضعيت رسانه‌ها و مهاجرت نخبگان را منتشر کرده و به نقل از وى نوشته « فضاى بسته به درگيرى مى‌انجامد. »

به نوشته اين روزنامه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، خواهان فراهم شدن فضاى نقادى آزادانه در جامعه شده و گفته « بحث و مناظره در رسانه خطرى ندارد و آگاهى‌بخش است و به مردم حق انتخاب مى‌دهد، ولى زمانى که در فضاى بسته اين مسائل به برخوردهاى خيابانى و درگيرى منتج مى‌شود، نتيجه نهاىى آن براى هيچ‌کس مشخص نخواهد بود.»

حيات نو نوشته که آيت الله هاشمى رفسنجانى با توجه به اوضاع فعلى بويژه در دانشگاه‌ها و با اشاره به انتشار برخى گزارش‌ها درباره موج جديد مهاجرت از کشور ميان دانشگاهيان و نخبگان تاکيد کرده که « ايجاد اميد به آينده ميان نخبگان عامل مهمى در جلوگيرى از مهاجرت‌ها از کشور است و انتظار مى‌رود شرايط به نحوى فراهم شود تا سرمايه‌هاى علمى که قبلا کشور را ترک کرده‌اند، جهت خدمت به وطن باز گردند. »
XS
SM
MD
LG