لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

بررسى روزنامه هاى صبح چهارشنبه ايران


روزنامه جام جم در سرمقاله روز چهارشنبه خود با اشاره به راهپيمايى دولتى كه قرار است امروز چهارشنبه عليه اعتراضات روز عاشورا برگزار شود را مورد توجه قرار داده و با تاكيد كرده كه شركت كنندگان در اين راهپمايى « مى‌بايد مسوولان قضايى را به اجراى حكم خدا فرا بخوانند» و خواستار « قاطعيت در برابر ضد انقلاب » شوند.

اين روزنامه براى نخستين بار و به صراحت از رهبران جنبش اعتراضى كه در ميان آن چهرهايى چون ميرحسين موسوى نخست وزير ۸ سال دوره رهبرى آيت الله خمينى، محمد خاتمى رئييس جمهور سال هاى ۷۶ تا ۸۴ و مهدى كروبى نيز حضور دارند به عنوان « ضد انقلاب » نامبرده و نوشته « مردم بدانند با منتقدان و مخالفان يك انتخابات يا يك مسوول حكومتى مواجه نيستند، بلكه با گروهى ضد انقلاب وابسته به دشمن چه آگاهانه چه ناآگاهانه مواجهند كه هيچ تفاوت ماهوى با "گروه‌هاى محارب دهه ۶۰" ندارند. »

در اين سرمقاله كه نويسنده آن، بيژن مقدم سردبير فعلى روزنامه جام جم و سردبير سابق خبرگزارى فارس و روزنامه رسالت است با اشاره به ايجاد صف آرايى جديد در جريان حوادث پس از انتخابات ، ادعا شده كه « ديگر از مخالف و منتقد خبرى نيست » و « منظور از صف‌بندى‌ جديد، آرايش ديگرى است كه در دايره موافق و منتقد يا مخالف نمى‌گنجد، بلكه در چنين شرايطى صف‌بندى جديد"ضد انقلاب" در برابر اصل انقلاب » شكل گرفته است.

سرمقاله روزنامه جام جام همچنين عقب نشينى احتمالى حاكميت در برابر معترضان را به شدت رد كرده و نوشته « اگر قرار بود پس از ۳۰ سال كشور را تسليم گروهى ضدانقلاب وابسته و بى‌هويت كنند، همان دهه ۶۰ ميدان را خالى مى‌كردند. »

كيهان بازداشت ۸ روزنامه نگار در يك روز را تائيد كرد

روزنامه كيهان بازداشت ۸ روزنامه نگار طى يك روز در تهران را تائيد كرد اما مدعى شد كه آنها « نفوذى نهضت آزادى در رسانه ها » هستند و « به خاطر تحريك و زمينه چينى » اعتراضات روز عاشورا دستگير شده اند.

اين روزنامه براى هر يك از روزنامه نگاران بازداشت شده اتهامى صادر كرده و از جمله برخى از روزنامه نگاران بازداشت شده را « مدافع صهيونيسم » برخى را « تجزيه طلب » و بعضى ديگر را « نزديك به باند مهدى هاشمى » معرفى كرده است.

اين روزنامه ادعا كرده « « كيوان مهرگان از روزنامه نگاران روزنامه اعتماد و عبدالرضا تاجيك دبير سياسى برخى روزنامه هاى توقيف شده و مرتضى كاظميان «از اعضاى نهضت آزادى هستند ».

كيهان بازداشت ماشاء الله شمس الواعظين، بدرالسادات مفيدى دبير انجمن صنفى روزنامه نگاران ايران ، مصطفى ايزدى و عماد باقى را نيز در شبانه روز گذشته تائيد كرد و همچنين نوشته « نسرين وزيرى خبرنگار پارلمانى خبرگزارى ايلنا » نيز دستگير شده است.

اين روزنامه كه تحت نظر نماينده منصوب آيت الله خامنه اى فعاليت مى كند همچنين ادعا كرده كه بازداشت روزنامه نگاران باعث « از كار افتادن شبكه اطلاعاتى- رسانه اى آشوبگران» شده است.

حمله مامور حفاظت مجلس به دو نماينده اصلاح طلب

روزنامه تهران امروز از تشديد فشار بر نمايندگان منتقد و نزديك به اصلاح طلبان و درگيرى يك كارمند حفاظت مجلس با دو نماينده اصلاح طلب خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه روز سه شنبه يكى از كارمندان حفاظت مجلس با مشاهده قدرت‌الله عليخانى، نماينده مردم قزوين در مجلس و محمدمهدى شهريارى، نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراى اسلامى آنها را به خاطر شركت نكردن در راهپيمايى نمايندگان حامى دولت در داخل صحن علنى مجلس « خائن و وطن‌فروش » خواند.

تهران امروز نوشته كه اهانت اين كارمند حفاظت مجلس با واكنش عليخانى و شهريارى مواجه شد و اين دو نماينده به مامور حفاظت مجلس گفتند كه اين موضوع ربطى به او ندارد، اما مامور حفاظت مجلس در پاسخ به سوى اين دو نماينده مجلس حمله كرده است.

محدود كردن متهمان جنايت بازداشتگاه كهريزك به چند سرهنگ و يك سرتيپ

روزنامه جمهورى اسلامى خبر داده كه چند سرهنگ و يك سرتيپ در ماجراى كشته شدن ۳ نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه كهريزك متهم شناخته شده اند.

اين روزنامه به نقل از مقام هاى قضايى درباره « جنايت بازداشتگاه كهريزك » نوشته « اخبار و اطلاعات جديد درباره پرونده جنايت كهريزك از برگزارى دادگاه متهمان اين پرونده در دو هفته آينده حكايت دارد. »

روزنامه جمهورى اسلامى بدون نامبردن از هيچ يك از متهمان جنايت در بازداشتگاه كهريزك و با اشاره به اينكه « در ميان متهمان اين پرونده چند سرهنگ و يك سرتيپ وجود دارد » نوشته « كه اميد است با پيگيرى دقيق اين پرونده وجهه نظام جمهورى اسلامى از لوث اين مسائل پاك شده و حساب مجرمان از كليت نظام جدا شود. »

اين روزنامه با تاكيد براينكه جنايت بازداشتگاه كهريزك « پيامدهاى منفى بسيارى را در درون و بيرون از كشور به دنبال داشت » اظهار اميدوارى كرده كه « با اجراى دقيق عدالت اثر اين لكه ننگ از دامان نظام پاك شود. »

بازداشتگاه كهريزك متعلق به نيروى انتظامى و تحت نظر دادستان تهران فعاليت مى كرد و غير از امير جوادى فر ، محسن روح الامينى و محمد كامرانى سه جوانى كه پس از دستگيرى در اعتراضات پس از انتخابات در اين بازداشتگاه كشته شدند ، دكتر رامين پور اندرجانى پزشك وظيفه كه چندبار به اين بازداشتگاه اعزام شده بود نيز در آن به طرز مشكوكى جان باخته است.

كشته شدن بيش از ۲۳۵ هزار نفر در تصادفات رانندگى در جادهاى ايران

روزنامه همشهرى خسارت ۷۳۰۰ ميليارد تومانى تصادفات رانندگى و كشته شدن هزارن نفر در سال را مورد توجه قرار داده و نوشته « تصادفات جاده‌اى و رانندگى در كشورمان آنقدر گسترده و فراتر از ميانگين‌هاى جهانى است كه موجب آمارهاى حيرت‌آور و البته نگران‌كننده‌اى در اين باره شده است. »

به نوشته اين روزنامه به نقل از مديركل فناورى و مطالعات ايمنى وزارت راه و ترابرى نوشته « خسارات روزانه ۲۰ميليارد تومان و سانحه ديدن سالانه يك درصد جمعيت كشور در تصادفات از جمله اين آمارهاست . »

مهران قربانى به اين روزنامه گفته كه « طى ۱۰ سال گذشته براثر تصادفات رانندگى ۲۳۵ هزار و ۴۲۵ نفر در ايران كشته و ۳ ميليون و ۶۵۰ هزار نفر نيز مجروح شدند. »
XS
SM
MD
LG