لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

بررسى روزنامه هاى صبح شنبه ايران


روزنامه اعتماد از بازداشت چند فعال سياسى،وكيل و روزنامه نگار خبر داده و نوشته بازداشت فعالان سياسى و مطبوعاتى در دو روز گذشته نيز تداوم داشت.

به نوشته اين روزنامه «محمدصادق جوادى حصار» روزنامه نگار و عضو شوراى مركزى حزب اعتماد ملى و رئيس شاخه خراسان اين حزب در شهر مشهد بازداشت شده است.

همچنين «على حكمت» سردبير روزنامه توقيف شده خرداد، «نعمت احمدى» حقوقدان و وكيل دادگسترى و «محمدرضا زهدى» سردبير روزنامه توقيف شده آريا نيز از جمله بازداشت شدگان هستند.

اعتماد نوشته «بهاره هدايت» عضو شوراى مركزى دفتر تحكيم وحدت نيز چهارشنبه شب بازداشت شده و «مريم ضياء» از فعالان مدنى ، «محمود دردكشان» فعال سياسى ، و «مرتضى اميرى جرقويه» از خطبا و شاگردان آيت الله منتظرى نيز در دو روز اخير بازداشت شده اند.

اين روزنامه همچنين گزارش داده كه خانواده هاى «كيوان مهرگان»، «عبدالرضا تاجيك» و «سام محمودى» سه نفر از روزنامه نگاران بازداشت شده اعلام كرده اند كه پيگيرى هايشان براى اطلاع از وضعيت اين سه روزنامه نگار بى نتيجه بوده است و خواستار تعيين تكليف وضعيت آن ها هستند.

معاون قوه قضائيه بازداشت شدگان عاشورا را به محاربه متهم كرد

روزنامه تهران با انتشار تهديد معاون اول قوه قضائيه عليه معترضان بازداشت شده در روز عاشورا به نقل از وى نوشته « با اغتشاشگران روز عاشورا با عنوان محاربه برخورد خواهيم كرد. »

به نوشته اين روزنامه ابراهيم رييس با اشاره گفته است « رهبرى فرمودند دشمنان براى اين نظام ولايى دندان تيز كرده‌اند و نبايد براى دشمنان بستر و زمينه ايجاد كنيم. متاسفانه توصيه‌هاى رهبرى در برخى افراد موثر واقع نشد و اتفاقى افتاد كه نبايد مى‌افتاد. »

رئيسى به دليل نافرمانى معترضان از رهبر جمهورى اسلامى و آنچه وى حمله به عزاداران در روز عاشورا ناميده ، گفته « هيچ ترديدى نيست كه فقه و قانون مجازات اسلامى اين اقدامات را كه موجب سلب امنيت و آرامش مردم مى‌شود مصداق محاربه مى‌داند و ما با اين عنوان با آنها برخورد خواهيم كرد. »

«عاملان ترور خواهرزاده موسوى همان حمله كنندگان به جماران هستند»

روزنامه آفتاب يزد به نقل از حبيب اله عسكر اولادى از اعضاى ارشد حزب موتلفه اسلامى نوشته « قاتلان خواهرزاده موسوى همان حمله كنندگان به شب عاشورا به سخنرانى محمد خاتمى در حسينيه جماران هستند. »

به نوشته اين روزنامه « حـبـیـب‌اللـه‌ عسگراولادى سالخورده‌ترين و پرسابقه‌ترين فعال سياسى در جناح اصولگرا تلقى مــى‌شــود در اظـهـارنـظـرى كـه عـصـبـانـيت بعضى وابستگان و حاميان دولت را به دنبال داشت از يكسو با شعارهاى تند عليه سران جبهه معترضان مخالفت كرد و از سوى ديگر به اظهارنظر صريح در خصوص عاملان قتل سيد على حبيبى موسوى، خواهرزاده مـیـرحــسیـن موسوى، پرداخت كه روز عاشورا با شلیک گلـولـه بـه قـتـل رسيد. »

آفتاب يزد نوشته عسكر اولادى در برابر پرسش خبرنگاران درباره حمله به حسینیه ‌جمـاران در شـب عـاشـورا و كشته شدگان روز عاشورا گفته «هـمـان كسانى كه ‌خواهرزاده آقاى موسوى را ترور كردند همان‌ها هم به جماران رفتند و آنجا را به هم ريختند كه اين رفتارها مربوط به ‌نظام نيسـت، بلكـه مـربـوط بـه مخالفان نظام است كه مى‌خواهند آشوب برپا كنند. »

وى همچنين تاكيد كرده كه « شعار امروز بايد بر عليه اغـتـشـاشـگـران بـاشـد و حـتى در مورد آزردگان انتخابات هم نبايد ‌خشونت نشان دهيم.»

اين روزنامه تاكيد كرده كه « اظـهـارنـظـر حـبـىـب‌اللـه عـسگراولادى كه ماهيت حمله كنندگان به جماران را با عوامل قتل خـواهـرزاده مىـرحسين موسوى يكى دانست، موجب عصبـانيت و واكنش تعدادى از سايت‌هاى خبرى اصولگرا و يكى از مشاوران احمدى نژاد شده است. »

كشته شدن ۷ مامور انتظامى در خراسان جنوبى

روزنامه خراسان خبر داده كه درگيرى ميان نيروى انتظامى و آنچه اين روزنامه اشرار مسلح ناميده در استان خراسان جنوبى ۷ كشته برجا گذاشته است.

اين روزنامه با تائيد خبر « كشته شدن ۷ تن از ماموران نيروى انتظامى در درگيرى با قاچاقچيان و اشرار مسلح » نوشته « ماموران نيروى انتظامى خراسان جنوبى نيز در اين درگيرى مسلحانه تعدادى از قاچاقچيان و اشرار مسلح را كشتند و ۲ تن موادمخدر از آن ها كشف و ضبط كردند. »

امير شريفى فرمانده انتظامى خراسان جنوبى به اين روزنامه گفته كه « يك نفر از اشرار در اين درگيرى زخمى شد و اشرار و قاچاقچيان مسلح با به جا گذاشتن تعدادى خودرو، موتورسيكلت و سلاح پا به فرار گذاشتند اما در اين عمليات ۷ مامور انتظامى كشته شدند كه ۳شهيد در بيرجند و ۴ نفر ديگر در مشهد تشييع خواهند شد. »
XS
SM
MD
LG