لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

بررسى روزنامه هاى صبح سه شنبه ايران


روزنامه اعتماد خبر داده كه نمايندگان حامى محمود احمدى نژاد در مجلس با ارائه طرح دو فوريتى خواستار سرعت گرفتن اعدام متهمان به محاربه و كاهش زمان اعدام آن ها از ۲۰ روز به ۵ روز شده اند.

به نوشته اين روزنامه « در تداوم موضع گيرى هاى نمايندگان عضو فراكسيون حامى دولت، اين بار آن ها از نطق پيش از دستور، مصاحبه هاى تند عليه معترضان و دادن تذكرات پرسر و صدا فراتر رفته و طرح دوفوريتى را روى ميز على لاريجانى قرار داده اند كه در صورت تصويب در صحن علنى، تبصره اى به ماده ۲۳۶ آيين دادسراى كيفرى افزوده شده و فردى كه «محارب» شناخته شود ظرف مدت پنج روز اعدام خواهد شد. »

اعتماد نوشته « اين زمان پيش از اين در ماده مذكور، ۲۰ روز در نظر گرفته شده و با توجه به حساسيت ها در خصوص تعريف "محارب" و "مفسد فى الارض" در محاكم قضايى و حتى در ميان فقها، اين الحاقيه شرايط موضوعيت يافتن اين ماده را پيچيده تر نيز خواهد ساخت. »

اين روزنامه نوشته كه نام ۳۶ نماينده حامى دولت در پاى اين طرح دوفوريتى به چشم مى خورد اما روح الله حسينيان از رهبران جريان رايحه خوش در مجلس و رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامى طراح اصلى آن معرفى شده است.

حسينيان كه در مجلس هشتم از نمايندگان حامى محمود احمدى نژاد به شمار مى رود در سال هاى گذشته به دليل دوستى و حمايت از سعيد امامى متهم اصلى قتل هاى زنجيره اى دگر انديشان از سوى ماموران امنيتى در سال هاى دهه هفتاد به شهرت رسيده است.

رفسنجانى:« مراجع عزل و نصب شدنى نيستند»

روزنامه جمهورى اسلامى حمايت اكبر هاشمى رفسنجانى از استقلال مراجع تقليد و مخالفت وى با تلاش جامعه مدرسين و گروهى از روحانيان حامى دولت براى خلع برخى از مراجع تقليد از جمله آيت الله صانعى را مورد توجه قرار داده و به نقل از وى نوشته « مراجع عزل و نصب شدنى نيستند. »

اين روزنامه نوشته كه روز دوشنبه و درجريان ديدار جمعى از دانشجويان با آيت الله هاشمى رفسنجانى وى در پاسخ يكى از دانشجويان كه در مورد نقش مرجعيت در فقه شيعه و اقدام اخير جامعه مدرسين حوزه علميه قم در رد صلاحيت آيت الله صانعى سئوال كرد گفت كه « مرجعيت همواره به عنوان شخصيت هاى پرنفوذ و تاثيرگذار در عرصه دينى و سياسى مردم حضورى ارزشمند و غيرقابل انكار داشته اند ولى هميشه استقلال خود را حفظ كرده و غيروابسته به دولت ها و با اتكا به مردم حضور داشته اند. »

به نوشته روزنامه جمهورى اسلامى هاشمى رفسنجانى همچنين تاكيد كرد كه « در مطالعه زندگى مراجع در تاريخ تشيع هيچ گاه مرجعى توسط جايى نصب يا عزل نشده بلكه مردم با تشخيص خود و پرداخت وجوهات فرد مناسب به عنوان مجتهد را انتخاب كرده اند. »

استعفاى « رى شهرى » از نمايندگى ولى فقيه در امور حج

روزنامه همشهرى از استعفاى محمد محمدى رى‌شهرى از نمايندگى ولى فقيه در سازمان حج و زيارت خبر داده است.

به گزارش اين روزنامه رى شهرى روز دوشنبه در مراسم توديع و معارفه رؤساى سابق و جديد سازمان حج و زيارت گفت كه « با توجه به اشتغالات و امور پژوهشى از مقام رهبرى درخواست كرده‌ام فرد ديگرى را به عنوان نماينده ولى فقيه در سازمان حج انتخاب كند. »

وى با اشاره به اينكه از ۲۰ سال پيش نماينده آيت الله خامنه اى در حوزه حج و زيارت است ، گفت كه « دو بار تا كنون از ايشان درخواست كردم كه فرد ديگرى را به عنوان نماينده خود در اين حوزه معرفى كنند كه ايشان موافقت نكردند، اما به تازگى مجددا اين درخواست را كرده‌ام كه اميدوارم اين بار ايشان بپذيرند. »

محمد محمدى نيك كه به رى شهرى مشهور است در سال هاى اخير از نزديكان آيت الله خامنه اى به شمار مى آمد. وى داماد آيت الله مشيكنى رييس سابق مجلس خبرگان است و اولين وزير اطلاعات جمهورى اسلامى پس از تاسيس اين وزارتخانه در سال هاى پس از انقلاب بود.

«نيروهاى مسلح قلب مخالفان رهبرى را نشانه مى گيرند»

روزنامه كيهان اظهارات يكى فرماندهان سپاه پاسداران در مورد هدف قرار دادن قلب مخالفان آيت الله خمنه اى از سوى نيروهاى مسلح را منتشر كرده است.

به نوشته اين روزنامه سرتيپ پاسدار مير فيصل باقر زاده گفته است « كليه نيروهاى مسلح در كشور مثل تيرى مى مانند كه بر چله كمان قرار دارند و تنها با اذن رهبرى اين تير شليك خواهد شد و قلب هر كسى را كه بخواهد با رهبرى مخالفت داشته باشد نشانه خواهد گرفت. »

كيهان به نقل از اين فرمانده سپاه همچنين محسن رضايى فرمانده اسبق سپاه پاسداران را به خاطر نامه اخيرش به آيت الله خامنه اى مورد نكوهش قرار داده و به نقل وى نوشته « ما يك مبنايى را در نيروهاى مسلح داريم و آن تكريم افراد تا زمانى است كه در مسير ولايت حركت مى كنند و به همان ميزان كه خداى ناكرده از ولايت فاصله مى گيرند محبت و دوستى ما نيز نسبت به آنها كاسته خواهد شد و محسن رضايى بايد هر چه زودتر صف خود را از صف فتنه گران جدا و در صدد جبران اشتباهات اخير برآيد. »
XS
SM
MD
LG