لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

روزنامه هاى صبح دوشنبه ايران


روزنامه اعتماد در گزارشى از بازتاب افشاى خبر چهارمين مرگ بازداشت شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه كهريزك نوشته « اضافه شدن نام رامين آقازاده قهرمانى به فهرست كشته شدگان بازداشتگاه كهريزك مجلس را به غفلت و مصالحه كارى در پيگيرى حوادث پس از انتخابات متهم مى كند. »

به نوشته اين روزنامه « با مشاهده پرونده مرگ رامين آقازاده قهرمانى در سازمان قضايى نيروهاى مسلح به خاطر ضرب و شتم در بازداشتگاه كهريزك ، صحت و دقت گزارش كميته ويژه پيگيرى وضعيت بازداشت شدگان پس از انتخابات محل ترديد واقع شد. »

اعتماد همچنين نوشته « اگرچه تا پيش از انتشار اين خبر اذهان عمومى به جايگاه نظارتى مجلس اميدوار شده و ابراز اميدوارى مى كردند اهرم نظارتى بهارستان زوايا و ابعاد پنهان حوادث صورت گرفته را تا حدودى براى آنها روشن خواهد كرد اما معرفى رامين آقازاده به عنوان چهارمين قربانى كهريزك از سوى عبدالحسين روح الامينى پدر محسن روح الامينى از كشته شدگان اين بازداشتگاه اعتماد اذهان عمومى و رسانه ها را به گزارش كميته ويژه مجلس خدشه دار كرد چنان كه به رغم خبرى شدن مرگ آقازاده به خاطر ضرب و شتم در كهريزك ، على لاريجانى بدون توجه به موج رسانه اى اين خبر گزارش كميته ويژه مجلس را براى ادامه پيگيرى ها به قوه قضائيه و كميسيون اصل ۹۰ ارجاع داده است. »

اين روزنامه نوشته كه تنها واكنش مجلس به انتشار نام رامين آقازاده به عنوان چهارمين قربانى كهريزك از سوى فرهاد تجرى يكى از اعضاتى كميته ويژه مجلس صورت گرفته و وى به رغم تاكيد عبدالحسين روح الامينى بر تشكيل پرونده آقازاده در سازمان قضايى نيروهاى مسلح در پاسخ خبرنگاران گفته كه « ما فقط به اطلاعات كلى دسترسى داريم نه جزييو با توجه به حساسيتى كه بر اين موضوع هست بايد اصل ماجرا را از مسوولان سازمان قضايى دريافت كنيد. »

رييس بانك مركزى به خاطر تداوم شعارنويسى روى اسكناس ها تهديد شد

روزنامه كيهان در يادداشتى مقام هاى بانك مركزى ايران را به خاطر لغو سقف زمانى دريافت اسكناس هاى شعار نويسى شده به طراحى توطئه عليه نظام متهم كرده است.

حسين شريعتمدارى نماينده آيت الله خامنه اى در اين روزنامه با ادعاى اينكه « شعارنويسى روى اوراق بهادار يكى از دستورالعمل هايى است كه تئوريسين هاى جنگ نرم به پياده نظام خود توصيه مى كنند » به نوشتن شعار از سوى مردم معترض بر روى اسكناس ها و اوراق بهادار در ماه هاى اخير و ضرب الاجل قبلى بانك مركزى براى خارج كردن اسكناس هاى شعارنويسى شده از گردش تا ۱۷ دى ماه اشاره كرده است.

نماينده آيت الله خامنه اى در كيهان در ادامه با اشاره به سخنان روز يك شنبه رييس كل بانك مركزى مبنى بر « لغو سقف زمانى براى جمع آورى اسكناس هاى شعارنويسى شده » خواستار برخورد امنيتى با اين تصميم بانك مركزى شده و نوشته « آيا جناب آقاى بهمنى عزيز نبايد با كمك مراكز امنيتى و اطلاعاتى كشور، خاستگاه اين تصميم عجيب و سوال برانگيز را كشف كرده و رد پاى افراد نفوذى و جريانات آلوده اى كه دستورالعمل ديكته شده بيگانگان به سران فتنه را در چنته بانك مركزى جاسازى كرده و با لطايف الحيل از زبان رياست محترم اين بانك به پياده نظام خود ابلاغ كرده اند را شناسايى كند؟! »

كيهان خطاب به محمود بهمنى نوشته « كمترين ترديدى نداشته باشيد كه تصميم اخير از طريق نفوذى هاى بيگانه به حضرتعالى القا شده است. و حضرتعالى با صدور اين ابلاغيه، بى آن كه بخواهيد و توجه داشته باشيد، مجوز انتشار شعارهاى ضد اسلامى و ضد انقلابى را صادر فرموده ايد. »

اين روزنامه به طور تلويحى با نقل رويداد مشابهى در دوره آيت الله خمينى، رييس كل بانك مركزى را به برخورد انقلابى و « روشن كردن تكليف » تهديد كرده است.

بحران در صنعت حمل و نقل كشور

روزنامه تهران امروز در سرمقاله روز دوشنبه خود با عنوان « بحران در صنعت حمل و نقل كشور » نوشته « مدت‌هاست كه زنگ خطر در وزارت راه و ترابرى به صدا درآمده است اما گويا اين علائم هشداردهنده چندان كه بايد و شايد، جدى گرفته نمى‌شوند. »

اين روزنامه با اشاره به اينكه روز يك شنبه « هواپيماى توپولف ۱۵۴ در فرودگاه شهيد هاشمى‌نژاد مشهد دچار سانحه شد و روز پيش از آن قطار توربو ترن مشهد – تهران، از ريل خارج گرديد كه هفت كشته و ۱۲ مجروح بر جاى گذاشت » نوشته « بروز سوانح متعدد هوايى نشان از يك بحران جدى دارد گرچه اين بحران فقط منحصر به سامانه‌هاى حمل و نقل هوايى كشور نيست، سوانح ريلى و مهم‌تر از آن بروز سوانح پرشمار جاده‌اى در مجموع تصويرى ناخوشايند از كل سامانه‌هاى حمل‌ونقل داخلى ، در پيش چشم ارائه مى‌كنند. »

تهران امروز بخشى از بحران در صنعت حمل و نقل را به « كمبودهاى سخت افزارى» و « تحريم ها » نسبت داده اما تاكيد كرده كه « بخش مهم‌تر علل و عوامل سوانح روى داده، ناشى از نقايص نرم‌افزارى است. »

اين روزنامه با يادآورى اينكه «در بسيارى از مواقع كوشش مى‌شود علت سوانح دلخراش به خطاى انسانى نسبت داده شود » نوشته كه « واقعيت تلخ افزايش آمارهاى سوانح در سامانه‌هاى حمل و نقل كشور، گوياى اين واقعيت پيشينى است كه مديريت راهبردى و كلان سامانه‌هاى حمل و نقل كشورى، دچار بحران شديدى شده است. »

تهران امروز همچنين به اين نكته اشاره كرده كه هميشه در مراسم افتتاحيه « مسئول و مديران در برابر دوربين‌هاى تلويزيونى و عكاسان و خبرنگاران، سينه سپر مى‌كنند و صف مى‌كشند تا با نشان دادن لبخندهاى خود از موفقيت‌ها و پيروزى‌هاشان سخن بگويند، اما هنگام "واقعه" به ناگاه پنهان مى‌شوند ». این روزنامه اين پرسش را مطرح كرده كه « چرا تا به حال نشده است يكى از مسئولان صنعت حمل و نقل كشور از جمله وزارت راه و ترابرى، راه‌آهن، شركت‌هاى هواپيمايى و... هنگام وقوع سانحه در حوزه تحت مديريت‌شان با پذيرفتن مسئوليت، استعفا دهد و راه را براى تحقيق و تفحص بى‌طرفانه باز بگذارد؟ »

«اگر نظام هماهنگ اجرا شود، صنعت نفت ورشكست مى ‌شود»

روزنامه آفتاب يزد از قول معاون پشتيبانى اكتشاف شركت ملى نفت نوشته « اگر نظام هماهنگ اجرا شود، صنعت نفت ورشكست مى ‌شود. »

به نوشته اين روزنامه اين مقام مسئول در شركت ملى نفت از احتمال ركود صنعت نفت در ۱۰ سال آينده، به علت كم توجهى مسئولان به ‌اين صنعت خبر داده و گفته « در چند سال اخير تعداد قابل توجهى از كاركنان در حال خروج از صنعت نفت هستند ‌كه بزرگترين زنگ خطرى است كه بايد به آن توجه شود.‌‌ ‌«

محسن اميريان با اشاره به جايگاه نيروى انسانى در ‌صنعت نفت تاكيد كرده كه در حال حاضر درصد زيادى از نيروى انسانى ‌صنعت نفت در سطوح بالا در حال بازنشستگى و خروج از صنعت نفت هستند ، گفته « در صورتى كه نظام هماهنگ در صنعت نفت پياده سازى شود، قطعاً اين صنعت ورشكست و ‌منحل خواهد شد و افراد نخبه، كاردان و باتجربه آن خارج خواهند شد.‌ »
XS
SM
MD
LG