لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

روزنامه‌های دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹


روزنامه كيهان به نقل از رييس قوه قضائيه از تشديد برخورد با « بدحجابى » و آنچه « مفاسد اجتماعى » ناميده ، خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه صادق لاريجانى با تاكيد براينكه « به عزم دستگاه قضايى در مقابله با مفاسد اجتماعى، پيشگيرى از وقوع جرم و حفاظت اجتماعى » قرار گرفته ، گفته است « درنظر داريم به صورت جدى در جهت پيشگيرى و حفاظت اجتماعى گام برداريم. »

رييس قوه قضائيه همچنين گفته كه « رعايت نكردن ارزشها و هنجارهاى اجتماعى از سوى برخى افراد و ظاهر شدن در جامعه با پوشش هاى نامناسب نوعى بى احترامى به حقوق ديگران است. »

به نوشته روزنامه كيهان آقاى لاريجانى وعده داده كه از اين پس « دستگاه قضايى و نيروى انتظامى قطعا با كسانى كه ارزش هاى اسلامى را زير سؤال مى برند، مطابق قوانين و مقررات و اصول شرعى برخورد كند. »

«برخورد هرج و مرج اخلاقى و فرهنگى»

روزنامه جمهورى اسلامى در سرمقاله روز دوشنبه خود با تيتر « اين موريانه است » ادعا كرده كه به دنبال درگيرى هاى سياسى چند ماه اخير « جامعه به هرج و مرج اخلاقى و فرهنگى » دچار شده است.

اين روزنامه با اشاره به اينكه « گسترش آلودگى هاى اخلاقى و هرج و مرج فرهنگى و رشد سريع آن اكنون واقعيت » دارد فهرستى منتشر كرده و نوشته « وضعيت نامناسب لباس دختران و زنان، حضور بى مهار دختران و پسران در پارك ها و خيابان ها و معاشرت هاى نامشروع، گسترش دوستى هاى خيابانى دختران و پسران ، روابط نامناسب دختران و پسران در دانشگاه ها ، فضاى حاكم بر محيط هاى دبيرستان دخترانه ، ظاهر شدن زنان و حتى دختران با آرايش در خيابان ها و اماكن عمومى » مواردى از هرج و مرج اخلاقى است.

روزنامه جمهورى اسلامى در ادامه با تاكيد براينكه « اينها فقط بخشى از ظواهر خلاف شرع و شان جامعه اسلامى است » نوشته كه « بخش ديگر كه بسيار نگران كننده است فساد پنهانى است كه از همين ظواهر آلوده نشات مى گيرد و لايه اى مخفى درحال تهديد كردن اخلاق و خانواده ها و بنيان هاى اجتماعى است . »

روزنامه جمهورى اسلامى خواهان برخورد همه دستگاه هاى حكومتى با اين موارد شده و از جمله مجلس را به كوتاهى ، ملاحظه كارى و مصلحت گرائى در اين زمينه متهم كرده و نوشته « در نظام جمهورى اسلامى از كسانى كه بر جايگاه مهمى همچون كرسى قانونگذارى و نظارت بر اجراى قوانين و احكام تكيه زده اند چنين عذرهائى پذيرفته است ! »

اين روزنامه خطاب به مقامات حكومتى نوشته « اگر امروز به ملاحظه مسائل سياسى و يا هر بهانه ديگر از كنار ناهنجارى هاى اخلاقى و فرهنگى عبور كنيم و به معالجه اين بيمارى خطرناك نپردازيم فردا بسيار دير خواهد بود، زيرا اين موريانه است كه به جان اين جامعه افتاده موريانه اى كه از درون همه چيز را مى خورد. »

افزايش اختيارات دولت در اجراى حذف يارانه ها

روزنامه همشهرى گزارش داده كه مجلس شوراى اسلامى روز يك شنبه « اختيارات دولت براى اجراى قانون يارانه‌ها » را افزايش داده است.

به نوشته اين روزنامه روز ۲۹ فروردين اعضاى مجلس شوراى اسلامى « در يك جلسه غيررسمى با ۱۶۱راى مثبت، موافقت خود را با ۳ راهكار پيشنهادى كميته مشترك دولت و مجلس براى رفع اختلاف‌نظرها بر سر اجراى قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اعلام كردند. »

همشهری اين تفاهم را نتيجه انعطاف ۲ قوه دانست چرا كه « از يك‌سو دولت از اصرار پيشين خود كه اجراى هدفمند كردن يارانه‌ها را با ۲۰هزار ميليارد تومان غيرممكن مى‌دانست دست برداشته و از سوى ديگر مجلس نيز دست دولت را براى اجرا باز گذاشته است. »

اين روزنامه تاكيد كرده كه « اختيارات دولت براى اجراى قانون يارانه‌ها در سال‌جارى افزايش يافته و اين اختيارات در شكل زمان اجرا، چگونگى كسب درآمد ناشى از افزايش قيمت‌ها و نهايتا پرداخت يارانه نقدى به دهك‌‌‌ها با نظر دولت است. »

سقوط ۲ ميليون نفر به زير خط فقر بر اثر هزينه هاى درمانى

روزنامه آرمان در گزارشى با عنوان « چرا نرخ سلامت ايرانى‌ها پايين‌تر از ۹۸ كشور دنيا است؟ » نوشته « بررسی ها نشان مى‌دهد شاخصهاى بهداشتى و درمانى در ايران در مقايسه با كشورهاى منطقه و دنيا چندان رضايتبخش نبوده و پايين‌تر از ۹۸ كشور دنيا قرار دارد. »

اين روزنامه با تاكيد براينكه « وضعيت شاخصهاى بهداشتى و درمانى هر جامعه حاكى از توجه دولتها به سرمايه گذارى در حوزه سلامت است » نوشته نارضايتى مردم از مراكز درمانى دولتى و در پى آن كمبودهايى كه در اين بيمارستانها وجود دارد، در كنار سرانه درمان غيرواقعى دست به دست هم داده تا اوضاع مناسبى بر حوزه سلامت كشور حاكم نباشد.

روزنامه آرمان از قول دكتر على اكبر كائيدى، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اسف بار خواندن وضعيت نظام سلامت كشور نوشته « با اين وضعيت كه حاصل بى‌برنامگى در اين بخش است به جايى نمى‌رسيم. »

دكتر مسعود مسلمى‌فرد، نايب رئيس انجمن پزشكان عمومى ايران با اعلام اينكه در سال هاى اخير سالانه ۱.۵ ميليون نفر در كشور بر اثر هزينه‌هاى درمانى به زير خط فقر سقوط مى‌كردند، گفته « قطعا اين آمار با توجه به شرايط تورمى و اجراى قانون هدفمندى يارانه ها، حداقل به ۲ ميليون نفر افزايش خواهد يافت. »

تغيير نماينده ايران در آژانس، به زودى

روزنامه جام جم از تغيير قريب الوقوع نماينده جمهورى اسلامى در آژانس بين المللى انرژى اتمى خبر داده و نوشته « به دنبال پايان زمان ماموريت على‌اصغر سلطانيه، نماينده جمهورى اسلامى ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، بزودى نماينده جديد ايران در وين منصوب خواهد شد. »

اين روزنامه نوشته درباره علت تغيير آقاى سلطانيه نوشته « على‌ا‌صغر سلطانيه ظرف چند سال گذشته به عنوان نماينده ايران در سازمان‌هاى بين‌المللى و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در وين فعاليت موفقيت‌‌آميزى داشته و بر همين اساس مدت زمان ماموريت او بيش از مدت معمول به درازا كشيده شده بود. »

به نوشته روزنامه جام جم « هم اكنون معرفى و انتصاب نمايندگى ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در حوزه اختيارات سازمان انرژى اتمى است اما در گذشته اين روند در اختيار وزارت امور خارجه بود.»
XS
SM
MD
LG