لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

روزنامه‌هاى یک‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹


بسيارى از روزنامه هاى صبح يك شنبه اظهارات روز شنبه على لاريجانى را با تيترهاى مختلف منتشر كرده اند.

روزنامه تهران امروز در همين خصوص نوشته كه ۷۲ ساعت بعد از آنكه على لاريجانى توانست راى قاطع نمايندگان را براى رياست مجلس در سومين سال كارى مجلس هشتم به دست بياورد ، خبرنگاران پارلمانى را با وجود تعطيلى مجلس به بهارستان فراخواند تا ضمن دفاع از عملكرد مجلس ، نظرات خود را به اطلاع افكار عمومى برساند.

روزنامه آرمان سخنان رييس مجلس را با تيتر « سپاه رقيب بخش خصوصى نشود » منتشر كرده و نوشته كه على لاريجانى درپاسخ به سوال خبرنگارى كه از وى درباره موضع مجلس در قبال امضاى يك قرارداد ۱۰ ميليارد دلارى جديد ميان سپاه و وزارت نفت و ورود نيروهاى نظامى به بخش اقتصاد پرسيد گفته است « اين درست نيست كه آنها طورى عمل كنند كه مجالى به بخش خصوصى ندهند. »

به نوشته اين روزنامه رييس مجلس تاكيد كرده كه « من يك بار به فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا گفتم كه شما نبايد رقيب بخش خصوصى باشيد و قرارگاه خاتم الانبيا سپاه نبايد مانع رقابت اقتصادى در كشور باشد. »

اين روزنامه همچنين نوشته كه رييس مجلس ادعاى مقام هاى دولتى در مورد مختومه شدن پرونده يك ميليارد دلار پول فروش نفت در سال ۸۵ را رد كرده و گفته كه پرونده يك ميليارد دلارى دولت در ديوان محاسبات مختومه نشده است.

روزنامه جمهورى اسلامى بخش ديگرى از سخنان على لاريجانى را مورد توجه قرار داده و نوشته رييس مجلس با تاكيد بر اينكه رفتارهاى تنگ‏نظرانه، تحريف سخنان و اتهام زنى به ديگران از منشاء انقلاب اسلامى به دور است، گفته « عده‏اى كه نانشان در راه‏اندازى دعوا است هر فرد ناصحى سخن مى ‏گويد او را تخطئه مى ‏كنند. »

روزنامه رسالت نيز اظهار نظر على لاريجانى درباره بيانيه ميرحسين موسوى و مهدى كروبى در محكوم كردن اعدام ۵ زندانى سياسى را در شماره روز يك شنبه خود برجسته كرده و به نقل از وى نوشته « اين بيانيه به معناى دفاع از تروريست ها ست. »

اما روزنامه خبر از « قطع پخش تلويزيونى نشست خبرى رئيس مجلس » خبر داده و نوشته « با وجود اعلام قبلى مبنى بر پخش راديو و تلويزيونى نشست خبرى على لاريجانى از شبكه هاى خبر، العالم و شبكه راديويى فرهنگ، پخش تلويزيونى اين نشست از شبكه خبر با تاخير ۲۰ دقيقه اى آغاز شد و در طول پخش اين نشست چندين بار تصوير و صدا با اختلالاتى همراه بود و نهايتا منجر به قطع چندين باره اين نشست مطبوعاتى و راديو و تلويزيونى شد. »

رواج فروش كليه در ميان زوج ها و دانشجويان

روزنامه جام جم در شماره روز يك شنبه خود گزارشى از « بازار سياه خريد و فروش كليه » منتشر كرده و نوشته كه كليه در بازار سياه « تا ۱۵ ميليون تومان » خريد و فروش مى شود.

اين روزنامه با اشاره به اينكه « آمارها بيانگر اين است كه سالانه صدها نفر در كشور چه زيرنظر انجمن حمايت از بيماران كليوى و چه به‌طور مستقل در بازار آزاد به‌طور توافقى بين طرفين اقدام به خريد و فروش كليه مى‌كنند » فقر و نياز مالى را عامل اصلى فروش كليه معرفى كرده و نوشته « فروشندگان كليه اميدوارند شايد از اين راه بتوانند بخشى از مشكلات ريز و درشت زندگى خود را كه تنها حلّال آن پول است، رفع كنند حتى اگر اين كار به قيمت ناقص شدن هميشگى تا پايان عمر تمام شود. »

روزنامه جام جم از قول مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوى ايران بيشترين فروشندگان كليه را « افراد ۲۵ تا ۲۶ ساله » اعلام كرده و نوشته « نتايج بررسى‌ها بيانگر اين است در حالى كه ۷۰ درصد مشكلات مربوط به بيمارى‌هاى كليوى در كشور در سنين ۲۰ تا ۴۴ سال رخ مى‌دهد، اما در مقابل، بيش از ۵۰ درصد اهداكنندگان كليه در رده سنى ۲۵ تا ۲۶ سال قرار دارند. »

۳ كشته و ۱۲ مجروح در انفجار يك چاه نفت در نفت شهر كرمانشاه

روزنامه خراسان از انفجار يك چاه نفت در ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه بامداد شنبه در استان كرمانشاه خبر داده و نوشته كه براثر اين انفجار و آتش سوزى ۳ نفر كشته و ۱۲ نفر مجروح شده اند.

اين روزنامه منبع آمار تلفات انفجار روز شنبه يك چاه نفت را فرماندار قصرشيرين معرفى كرده و نوشته كه وى « به هويت قربانيان و مجروحان اين سانحه اشاره نكرد اما به نظر مى رسد آن ها بايد از كاركنان مستقر در اين چاه نفتى باشند. »

به نوشته روزنامه خراسان در حالى كه شركت نفت مناطق مركزى ايران درباره اين انفجار ادعا كرده كه « دكل حفارى حادثه ديده از رده خارج شده » اما فرماندار قصرشيرين مهار اين آتش سوزى با امكانات محلى را « غيرممكن » و زمان آن را دستكم « دو هفته » اعلام كرده است.

روزنامه جام جم نيز با انتشار گزارشى شمار جان باختگان انفجار در چاه نفت را ۳ نفر و تعداد مجروحان را ۱۰ نفر اعلام كرده اما نوشته كه حال ۴ تن از مجروحان وخيم است.

محدوديت تازه براى حضور فيلم هاى كوتاه و مستند در جشنواره هاى جهانى

روزنامه همشهرى از محدوديت تازه براى حضور آثار سينمايى در جشنواره‌هاى خارجى خبر داده و نوشته « معاون سينمايى وزارت ارشاد اسلامى دستور عجيبى صادر كرده كه مطابق آن ، ديگر هيچ فيلم كوتاهى نمى‌تواند بدون مجوز در جشنواره‌هاى جهانى حضور يابد. »

به نوشته اين روزنامه جواد شمقدرى در نامه‌اش خطاب به شفيع آقامحمديان رييس مركز سينماى مستند و تجربى بر تشكيل « شوراى ويژه‌اى جهت بررسى فيلم‌هاى كوتاه و مستند ارسالى به جشنواره‌هاى جهانى » تاكيد و اعلام كرده كه از اين پس « تنها فيلم‌هايى مى‌توانند به جشنواره‌هاى جهانى ارسال شوند كه از اين شورا مجوز حضور در بازارها و جشنواره‌هاى جهانى را اخذ كرده باشند. »

روزنامه همشهرى كه دستور معاون وزارت ارشاد اسلامى را « عجيب » توصيف كرده با اشاره به اينكه « فيلم هاى كوتاه و مستند برخلاف فيلم هاى بلند اغلب به صورت خصوصى و با ساز و كارى دور از نظارت دولت » ساخته مى شوند نوشته « معاونت سينمايى چطور مى‌تواند مانع از حضور اين فيلم ها در جشنواره هاى جهانى شود؟

در يك سال اخير حضور برخى از اين فيلم ها از جمله فيلم هايى از حنا مخملباف و برخى ديگر فيلمسازان جوان از حوادث پس از انتخابات مورد استقبال جشنواره هاى جهانى همراه شده و همزمان خشم مقام هاى دولتى در ايران را برانگيخته است.

روزنامه كيهان نيز در سرمقاله شماره يك شنبه خود با عنوان « نسبت دولت با فرهنگ » خواستار محدوديت هاى بيشتر در حوزه فرهنگ شده. در این سرمقاله آمده است: «بايد كاركرد فرهنگى دولت در عرصه نرم افزارى به درستى تعريف شود تا اين اطمينان به دست آيد كه بودجه هاى فرهنگى به دست آدم هاى امين، انقلابى و متدين مى افتد. »

اين روزنامه تاكيد كرده كه « اگر اين نظارت به درستى صورت نگيرد و حساسيت لازم وجود نداشته باشد ممكن است بعد از پايان عمر اين دولت براى نيروهاى انقلابى و متدين يك افسوس باقى بماند».

ضرب الاجل نماينده ولى فقيه براى دانشگاه آزاد اسلامى

روزنامه كيهان از تعيين ضرب الاجل براى تغيير رييس دانشگاه آزاد اسلامى از سوى نماينده آيت الله خامنه اى در دانشگاه ها خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه حجت الاسلام محمديان، نماينده ولى فقيه در دانشگاه ها كه همزمان از سوى دولت به عنوان عضو جديد هيات امناى دانشگاه آزاد اسلامى معرفى شده گفته است « فعاليت هاى دانشگاه آزاد در صورت تاخير در معرفى رئيس جديد غيرقانونى است. »

همزمان روزنامه آرمان از « حمله مشكوك به دفتر فائزه هاشمى » خبر داده و نوشته « صبح شنبه ۸ خرداد هنگاميكه كاركنان فدراسيون اسلامى ورزش زنان بر سر كار خود حاضر شدند با صحنه غير منتظره‌اى روبه‌رو گرديدند: قفل شكسته درها، اتاق‌هاى بهم ريخته، ميزهاى زير و رو شده، اسناد و مدارك بيرون ريخته شده و... همه چيز حاكى از آن بود كه عده‌اى باداشتن زمان كافى وخيال راحت، با بازكردن و بعضا شكستن قفل‌ها نسبت به به هم ريختن و شكستن وسايل، زير و رو كردن اوراق ادارى به قصد ايجاد وحشت اقدام كرده اند. »

پنج شنبه گذشته نيز ماموران لباس شخصى در اقدامى مشابه به ساختمان دفتر هيات امناى دانشگاه آزاد كه مسئوليت آن با مهدى هاشمى بوده حمله بردند و دادستانى تهران يك روز بعد با انتشار اطلاعيه اى مسئوليت آن را پذيرفت.
XS
SM
MD
LG