لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

روزنامه‌های یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹


روزنامه هاى صبح يك شنبه ايران « نيمه تمام ماندن سخنرانى سيد حسن خمينى » را در مراسم سالگرد درگذشت آيت الله خمينى مورد توجه قرار داده اند.

روزنامه مردمسالارى در همين خصوص از قول مجيد انصارى خواستار برخورد با اهانت كنندگان به سيدحسن خمينى شده و نوشته « جريانى كه حادثه روز جمعه را آفريد، با دروغ پردازى و تبليغات مسموم حاضر است هر كس غير از خود را به دورى از امام، انقلاب و ارزش ها متهم كند و لذا هر كس از امام صحبت كند، از آن جلوگيرى مى كند. »

آقاى انصارى با يادآورى حمله سال گذشته نيروهاى شبه نظامى و هواداران محمود احمدى نژاد به سخنرانى محمد خاتمى در حسينيه جماران محل اقامات آيت الله خمينى در سال هاى پس از انقلاب گفته « براى اولين بار عده اى به جاى عرض تسليت، به صاحبان مراسم اهانت كرده و مانند برخورد جهال كوفه با امام حسين، رفتار كردند و با وجود آنكه خانم هاى خانواده امام و حاج سيدحسن آقا و تمام مردم ايران عزادار بودند، اين گروه با كمال بى شرمى موجبات ناراحتى آنها را ايجاد كردند و حيثيت نظام و انقلاب را در مقابل ده ها خبرنگار خارجى در معرض آسيب قرار دادند. »

روزنامه مردمسالارى همچنين خبر داده كه محمدرضا تابش دبير فراكسيون خط امام نزديك به جناح اصلاح طلب نوشته با اشاره به دخالت سپاه پاسداران و وزارت كشور در برگزارى مراسم سالگرد آيت الله خمينى به نقل از وى نوشته « تركيب برگزاركنندگان مراسم ارتحال آيت الله خمينى در سال جارى متفاوت از سال هاى گذشته بوده » و برگزار كنندگان بايد پاسخ گوى حواشى به وجود آمده به ويژه هتك حرمت به حرم آيت الله خمينى و خانواده رهبر پيشين جمهورى اسلامى باشند.

روزنامه تهران امروز در سرمقاله روز يك شنبه خود با عنوان « الزامات مغفول يك مراسم ملى » نوشته كه بيت آيت الله خمينى و به ويژه نوه او سيد حسن خمينى از احترام فوق‌العاده‌اى نزد مردم و نظام اسلامى برخوردارند و « از اين رو هرگونه اسائه ادب و بى‌احترامى به ايشان تحت هر عنوان اقدامى خلاف اخلاق، ارزش‌ها و مصالح كشور است. »

سرمقاله نويس اين روزنامه با ابراز تاسف از اينكه امسال در مراسم سالگرد آيت الله خمينى «عده‌اى با طرح شعارهاى بى‌مورد و نابجا و در حضور چشم ميليون‌ها نفر اجازه ندادند نوه امام سخنرانى كند و ايشان سخنان خود را نيمه‌كاره رها كرد » نوشته « نكته مهم اين است كه سيدحسن خمينى مانند هر انسان و شهروند ديگرى در كشور داراى آرا و عقايد و جهت‌گيرى‌هاى سياسى خاصى است كه قابل احترام است و البته جاى ارزيابى، نقد و حتى اعتراض هم دارد ولى مجال طرح نقد در يك مراسم عمومى و آن هم با شلوغ‌كارى نيست. »

تهران امروز متولى مراسم امسال سالگرد آيت الله خمينى را رهبر فعلى جمهورى اسلامى معرفى كرده و با تاكيد بر اهانت آشكار به نوه بنيانگذار جمهورى اسلامى در چنين مراسمى نوشته «انتظار اين است كه براى جلوگيرى از اينگونه رفتارهاى نسنجيده، در كشور برنامه‌ريزى‌هايى صورت گيرد تا آبروى كشور بازيچه عده‌اى قرار نگيرد. »

حمله نماينده آيت الله خامنه اى در كيهان به سيد حسن خمينى

روزنامه كيهان در سرمقاله شماره يك شنبه ۱۶ خرداد ۸۹ خود با عنوان « از كه بريدى و با كه پيوستى؟! » سيد حسن خمينى را آماج حملات تازه اى قرار داده وى را به خاطر نزديكى و حمايت از ميرحسين موسوى و مهدى كروبى مورد نكوهش قرار داده است.

حسين شريعتمدارى كه به عنوان نماينده آيت الله خامنه اى مديريت روزنامه كيهان را بر عهده دارد در اين سرمقاله از اهانت هوادان دولت در مراسم سالگرد آيت الله خمينى به نوه وى استقبال و آن را نشانه « بصيرت » توصيف كرده است.

در سرمقاله نويس كيهان آمده « مردم مزدوران و ماموران آن ها را نيز در هر لباسى كه باشند و با هر پوششى كه به ميدان فرستاده شده باشند، مى شناسند و آنان را با همان سرنوشتى روبرو مى كنند كه سران فتنه ۸۸ را روبرو كردند. »

نماينده آيت الله خامنه اى در روزنامه كيهان همچنين با اين ادعا كه شعار دهندگان عليه سيد حسن خمينى « عده قليلى نبودند بلكه ميليون ها نفر بودند كه از ژرفاى دل عليه مواضع جناب آقاى سيدحسن خمينى به خروش آمده بودند » از سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان به عنوان نواده واقعى آيت الله خمينى نام برده و نوشته كه سيدحسن خمينى تنها درصورت نسبت معنوى با بنيانگذار جمهورى اسلامى مى تواند مورد احترام قرار گيرد و اگرنه بايد با اعتراضات شديدتر مواجه شود.


واگذارى قرار داد ۵ ميليارد دلارى به كنسرسيوم خاتم الاوصياى سپاه

روزنامه جمهورى اسلامى از واگذارى قرار دادهاى تازه اى به ارزش ۵ ميليارد دلار به قرارگاه خاتم اوصياء سپاه پاسداران خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه با خروج قطعى شل و رپسول از فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبى، قرار است قرارداد توسعه بخش بالادستى اين دو فاز مشترك گازى تا يك ماه آينده به كنسرسيوم خاتم الاوصيا به ارزش تقريبى ۵ ميليارد دلار واگذار شود.

اين روزنامه نوشته كه اين قرارداد با دستور مستقيم مسعو ميركاظمى وزير نفت صورت مى گيرد.

پيشتر نيز بخش قابل توجهى از قراردادهاى توسعه فازهاى مختلف پارس جنوبى با ترك تشريفات و به بهانه خروج شركت هاى نقتى خارجى از ايران به شاخه هاى ديگر اقتصادى سپاه پاسداران از جمله قرارگاه خاتم الانبياء سپاه واگذار شده بود.

آفت زنگ زرد در گندم زارهاى ۲۰ استان

روزنامه تهران امروز گزارشى در باره « تهديد روياى خودكفايى گندم » منتشر كرده و خبر داده كه ظهور آفت زنگ زرد در مزارع گندم ۲۰ استان كشور توليد گندم در ايران را با تهديد تازه اى مواجه كرده است.

به نوشته اين روزنامه آفت زنگ زرد كه در رطوبت زياد به سرعت رشد مى‌كند به كابوس مديران وزارت كشاورزى بدل شده و كشاورزان را نگران كرده و اگرچه « از ابتداى سال كارشناسان كشاورزى شيوع اين بيمارى را هشدار داده بودند اما مقابله با آن چندان منطقى و سريع صورت نگرفت تا اين نگرانى‌ها به اوج خود برسد. »

مقام هاى دولتى در سال هاى اخیر به رغم اعلام خودكفايى گندم همچنان به واردات گندم پرداخته بودند اما رئيس اداره توليدات گياهى استان تهران با اشاره به اينكه در استان تهران بين ۱۰ تا ۳۰ درصد اراضى دچار خسارت ناشى از « آفت زنگ زرد » شده اند لبه روزنامه تهران امروز گفته « با وجود اين شرايط توليد محصول گندم در سال‌‌جارى نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزايش يافته و نيازى به واردات گندم نيست. »

روزنامه تهران امروز همچنين نوشته ميزان خسارت وارده ناشى از اپيدمى زنگ زرد گندم در سال ۱۹۹۴ ميلادى كه گندم زارهاى ايران با آن مواجه شده بودند حدود ۱.۵ ميليون تن برآورد شده اما به ميزان خسارت در سال جارى اشاره اى نكرده است.

تشكيل ۲۳۶ پرونده در ارتباط با واگذارى شركت هاى دولتى

روزنامه دنياى اقتصاد به نقل از رييس سازمان بازرسى كل كشور خبر داده كه ۲۳۶ پرونده در ارتباط با واگذارى شركت هاى دولتى دراين سازمان « مفتوح » است.

به نوشته اين روزنامه مصطفى پورمحمدى با اشاره به اينكه «در سال گذشته ۱۰۶ پرونده بازرسى در مورد اصل ۴۴ داشتيم و امسال حدود ۱۳۰ پرونده» گفته كه در مجموع طى دو سال اخير ۲۳۶ پرونده در خصوص چگونگى واگذارشدن شركت هاى دولتى در سازمان بازسى تشكيل شده است.

روزنامه دنياى اقتصاد نوشته كه رييس سازمان بازرسى همچنين از عدم شفافيت گردش مالى در كشور انتقاد كرده و گفته « بازار توليد و گردش مالى كشور، شفاف نيست و توليد نيز يا اصلا استاندارد ندارد يا اين‌كه به‌راحتى جابه‌جا مى‌شود. »
XS
SM
MD
LG