لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

روزنامه‌هاى یک‌شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۹


روزنامه رسالت در سرمقاله شماره يك شنبه خود با عنوان « حمله پيشدستانه » به مقام هاى جمهورى اسلامى پيشنهاد داده تا طى يك حمله پيشدستانه به دشمن درس بدهد.

محمدكاظم انبارلويى دبير دفتر سياسى حزب موتلفه اسلامى در سرمقاله روزنامه رسالت با اشاره به اظهارات مشاور امنيت ملى اسرائيل درباره « حمله پيشدستانه به ايران » و استناد به اين سخن آيت الله خامنه اى كه گفته « بايد براى هر گونه شرايطى آماده باشيم » نوشته « دشمن در حالى كه هيچ تهديد نظامى از سوى ايران حس نمى كند به حمله پيشدستانه فكر مى كند. ما كه مدام در معرض تهديد و تحريم و فشار هستيم و مقامات آمريكايى بارها به اين مسئله تفوه كرده اند كه گزينه نظامى را هم در دستور دارند، چطور اين مهم را در دستور كار نداشته باشيم؟ »

سرمقاله نويس روزنامه رسالت در ادامه با اشاره به ماه هاى پيش از آغاز جنگ عراق و ايران در سال ۱۳۵۹ و روزهاى نخستين جنگ نوشته « مفهوم حمله پيشدستانه براى مسئولان نظام و ملت ايران بايد مفهومى مسبوق به سابقه باشد » و تاكيد كرده كه « بدون ترديد يكى از شرايطى كه بايد به آن فكر كنيم، حمله پيشدستانه است. »

روزنامه رسالت هدف حملات پيشدستانه احتمالى را به طور ضمنى اسرائيل ، ناوگان و نيروهاى آمريكا و دوستان آمريكا در منطقه معرفى كرده و نوشته « ايران با قدرت فوق العاده اى كه در زمين، هوا و دريا دارد توسط جان بر كفان ارتش و سپاه و بسيج مى تواند در حمله پيشدستانه درسى به دشمن بدهد كه فجايع نخستين روزهاى جنگ هرگز تكرار نشود.»

اين روزنامه در عين حال نوشته « ممكن است ما در تحليل خود به اين نتيجه برسيم كه هيچ دليل عقلانى براى حمله به ايران وجود ندارد. ممكن است ما به اين نتيجه برسيم كه چون قصد تعرض نظامى به كسى نداريم كسى هم به ما تعرض نخواهد كرد» آن ها را مفروضات دانسته و از مقامات حكومتى پرسيده كه « آيا اين مفروضات كافى است و ديگر كسى به ما حمله نخواهد كرد؟ »

توصيه هاى نماينده ولى فقيه براى برخورد امنيتى با بازاريان معترض

روزنامه هاى جمهورى اسلامى، تهران امروز و كيهان اعتصاب بازار و مناقشه ميان بازاريان و دولت محمود احمدى نژاد را مورد توجه قرار داده اند.

روزنامه جمهورى اسلامى در اين خصوص نوشته به دنبال اعتراض بازاريان نسبت به افزايش ماليات « همه چيز به سود بازار » خاتمه يافته و دولت با عقب نشينى « تعيين ماليات اصناف مجددا به اتحاديه‌ها واگذار كرده است.»

اين روزنامه از قول معاون عملياتى سازمان امور مالياتى كشور نوشته « ماليات اصناف بر اساس ۷۰ درصد افزايش نسبت به سال ۸۷ تنها يك سوء برداشت بوده و قرار بر اين نبوده است كه ماليات اصناف ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يابد، در نهايت با جلساتى كه ميان سازمان امور مالياتى، وزارت بازرگانى و شوراى اصناف كشور انجام شد قرار بر افزايش ۱۵ درصدى ماليات اصناف نسبت به سال گذشته » شده است.

محمود شكرى همچنين ادعا كرده كه « تعطيلى بخشى از بازار ارتباطى به موضوع ماليات نداشت. »

روزنامه تهران امروز در سرمقاله خود به شدت اين اظهارات معاون سازمان امور مالياتى را مورد اعتراض قرار داده و نوشته «متاسفانه برخى از مقامات رسمى سازمان امور مالياتى با عنوان كردن اين موضوع كه " بحث بستن بازار ارتباطى به موضوع مالياتى ندارد" سرنا را از سر گشادش زده‌اند. »

اين روزنامه نوشته « تبديل يك اعتراض ساده حتى در صورت بستن بازارها به يك موضوع غيرصنفى ، خطاى بزرگى است كه برخى از مقامات رسمى سازمان امور مالياتى مرتكب شده‌اند. »

تهران امروز تاكيد كرده اين ادعاى مقام هاى دولتى اعتصاتب صنفى بازاريان را به اعتراض سياسى تبديل كرده و از همين رو نوشته « گمان نمى‌رود چنين اظهارنظرهاى غيرمسئولانه‌اى ، نتيجه‌اى جز از كاه ، كوه ساختن در پى داشته باشد.»

اين روزنامه همچنين نوشته « وقوع اعتراض اصناف را به موضوع ديگرى غير از امر ماليات احاله دادن، در خوش‌بينانه‌ترين حالت ، سخنى از روى ناآگاهى و سهل‌انگارى است و واقعيت همان است كه بازاريان به روش كار سازمان امور مالياتى اعتراض داشتند نه چيز ديگر. »

روزنامه كيهان اما در سرمقاله خود خواهان برخورد با بازاريان معترض شده و نوشته « ماليات حق مردم است و دولت حق ندارد در مقابل كسانى كه با شانتاژ و توهم پراكنى و يا توسل به تهديد از طريق مشتى افراد اجير شده بازار را به تعطيلى مى كشانند، كوتاه بيايد. »

نماينده آيت الله خامنه اى در كيهان در يادداشت خود در واكنش به اعتصاب بازاريان تاكيد كرده كه حتى اگر همه بازار نيز اعتصاب كنند و مغازه هايشان را براى « هميشه » ببندند نيز « هيچ اتفاقى نمى افتد. »

اين روزنامه در عين حال به دولت توصيه كرده تا با شناسايى بازاريانى كه در اعتصاب اخير نقش داشته اند به سراغ آن ها رفته و با جارى كردن قانون « ازكجا آورده اى » با آن ها برخورد كند.

كيهان همچنين خطاب به بازاريان نزديك به حكومت نوشته «بايد از بازاريان متدين و متعهد گلايه كرد كه چرا عليه توطئه اين عده معدود و اندك دست به اقدامى نمى زنيد؟ شما كه بيشترين آرزويتان اقدامات خداپسندانه است با مشتى مال مردم خوار كه از صدقه سر اين ملت مظلوم ، ثروت هاى افسانه اى اندوخته اند و تابستان ها در جزاير هاوايى لم مى دهند و زمستان ها در پيست هاى اسكى سوئيس قيقاج مى روند چه نسبتى مى توانيد داشته باشيد؟ »

نماينده آيت الله خامنه اى همچنين برای دولت و مقام هاى امنيتى نوشته كه « صنف طلا و جواهر » بيشترين نقش را در اعتصاب بازار داشته ادعا كرده « يك خبر موثق حكايت از آن دارد كه تعداد اندك و كم شمارى از تجار و فروشندگان بزرگ صنف طلا و جواهرات بيشترين فعاليت تخريبى در اينگونه موارد را برعهده دارند. »

تاكيد وزير نيرو بر افزايش ۲ و نيم برابرى قيمت برق

روزنامه دنياى اقتصاد خبر داده كه وزير نيرو با ارزان دانستن قيمت فعلى برق اعلام كرده كه « خاموشى هاى حتمى با برق ارزان » تداوم خواهد داشت و اين وزارتخانه به زودى « جدول زمان بندى خاموشى ها » را نيز منتشر مى كند.

همزمان روزنامه جام جم خبر داده كه مجيد نامجو وزير نيرو با تاكيد بر « افزايش ۲.۵ برابرى قيمت برق » گفته « هم‌اكنون قيمت برق خانگى ۱۶ تومان در هر كيلووات ساعت محاسبه مى‌شود كه براساس آنچه وزارت نيرو به كارگروه تحول اقتصادى پيشنهاد كرده قرار است قيمت برق افزايش بيش از ۲.۵ برابرى داشته و از ۱۶ تومان به ۴۳ تومان برسد.»

روزنامه جهان صنعت گزارشى از آسيب هاى وارده به صنايع و كارخانه هاى توليدى بر اثر قطع مكرر برق منتشر کرده است.

اين روزنامه نوشته « وزارت صنايع مى‌گويد وزارت نيرو بايد محدوديت برق صنايع را با اطلاع قبلى انجام دهد و توپ مسووليت را به زمين وزارت نيرو شوت مى‌كند. وزارت نيرو در مقابل از بدهى صنايع گلايه مى‌كند و در نهايت دولت توپ بدهى‌هايش به صنعت برق را به زمين مجلس ارسال مى‌كند » اما « حاصل اين پاس‌كارى‌ها تنها يك چيز است؛ خسارت سنگين به صنايع و از پا درآمدن آن ها. »

به نوشته روزنامه جهان صنعت « صاحبان صنايع از آسيب به دستگاه‌هاى صنعتى ، فاسد شدن مواد اوليه ، تعطيلى خطوط ، عدم اجراى تعهدات صادراتى ، بيكارى كارگران و اختلال در تامين آب و خطوط تلفن به دليل قطعى‌هاى مكرر شكوه مى‌كنند » و « كسى براى خسارات سنگين به اقتصاد كشور و توسعه صنعت كه موتور محركه اقتصاد است ، چاره‌انديشى كرده است؟ »

اين روزنامه همچنين نوشته كه در ميان بى مسئوليتى و عدم پاسخ گويى مقام هاى دولتى « آنچه باقى مى‌ماند بى‌ترديد خسارت‌هايى هستند كه هرگز جبران نمى‌شوند زيرا هميشه صنايع قربانى مى‌شوند و بازنده اصلى ناهماهنگى‌ها و رفع مسووليت‌ها در نهايت توليد و توليدكنندگان هستند. »

انفجارهای زاهدان

روزنامه خراسان ، كيهان و جهان صنعت گزارش هايى از تشييع جنازه كشته شدگان « عمليات انتحارى » در زاهدان و اظهارات مقام هاى رسمى كشور در اين باره را منتشر كرده اند.

روزنامه خراسان خبر داده كه جانشين فرمانده نيروى انتظامى از بازداشت ۴۰ نفر در زاهدان سخن گفته و « به همسايگان شرقى درباره محدوديت صبر ايران » هشدار داده است.

احمدرضا رادان با تاكيد براينكه « ناامن شدن ايران از آن سوى مرزهاست » ادعا كرده كه « حتى اطلاعاتى كه به همسايه شرقى كشور داده ايم در اختيار كسانى قرار گرفته است كه بايد با آنان برخورد مى شد. »

روزنامه خراسان از قول على لاريجانى نوشته است « عمليات تروريستى زاهدان با پشت گرمى آمريكا انجام شده است ». همين روزنامه خبرداده كه « رئيس جمهور آمريكا و مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا نيز حمله تروريستى به مسجد جامع زاهدان را محكوم كرده » و آقاى اوباما گفته است « كسانى كه مرتكب اين عمل شده اند بايد مجازات شوند. »

روزنامه كيهان در تيتر نخست خود خواستار « انتقام گرفتن » از انفجارهاى زاهدان شده و آن را خواسته « اهل تشيع و تسنن » دانسته است.

روزنامه جهان صنعت اما خبر داده كه « عباسعلى نورا با اعلام خبر استعفاى خود از نمايندگى زابل در مجلس هشتم، ضعف مديريت يكپارچه ، عدم تمركز مديريتى در تصميم‌گيرى‌ها و نبود اقتدار مديريتى در استان سيستان‌ و بلوچستان را از عوامل اصلى تكرار حوادث تروريستى دانست كه به دليل آن ها استعفا داده است.» اين روزنامه نوشته كه عباسعلى نورا با اشاره به فرهنگ بومى مردم استان سيساتان و بلوچستان گفته « فرهنگ اين منطقه، فرهنگ انتقام است. پس از اعدام ريگى ما به مقامات تذكر داده بوديم و حتى در كميسيون امنيت ملى جلسه گذاشتيم و به صورت انفرادى با برخى مقامات مطرح كرديم كه اين گروهك دست به اقدامات تلافى‌جويانه خواهد زد. »

وى همچنين با انتقاد از اينكه « هيچ‌يك از مسوولان براى مردم استان پيام تسليت نفرستادند و اگر عنايات رهبرى به مردم اين استان نبود، ما حقيقتا نمى‌دانستيم جواب مردم را چه بدهيم » به تسليت محمود احمدى نژاد به مردم بوركينافاسو و ديگر كشورها به دليل اتفاقات مختلف اشاره كرده و گفته « آيا خون مردم مظلوم سيستان‌وبلوچستان از خون مردم بوركينافاسو كمرنگ‌تر است؟ »

روايت محسنى اژه اى از نقش آيت الله خامنه اى در حوادث پس از انتخابات

روزنامه تهران امروز گزارشى از اظهارات غلامحسين محسنى اژه اى درباره نقش آيت الله خامنه اى در روزهاى پس از انتخابات منتشر كرده و از قول وى نوشته كه رهبر جمهورى اسلامى شخصا با وزير اطلاعات ، فرماندهان نظامى و انتظامى و وزارت اطلاعات در تماس بوده و درباره نحوه برخورد ، بازداشت ، محاكمه و مجازات مردم معترض به آن ها توصيه هايى مى كرده است.

محسنى اژه اى كه در جريان انتخابات و چند هفته پس از آن وزير اطلاعات دولت محمود احمدى نژاد بود البته گفته كه آيت الله خامنه اى به وى و ديگر مقامات گفته كه بايد « نسبت به متهمين حواس‌تان جمع باشد. نكند نسبت به يك متهم غافل بشويد و بيش از آنچه كه حقش است ، مجازات شود. »

وزير اطلاعات وقت همچنين گفته كه در ارتباط با انتقال بازداشت شدگان پس از انتخابات در شامگاه ۱۹ تير ۸۸ از سوى دفتر آيت الله خامنه اى با وى تماس گرفته شده و سعيد مرتضوى دادستان تهران و درى نجف آبادى دادستان كل وقت طى جلسه اى وعده داده اند كه آن را عملى خواهند كرد اما در نهايت چند نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات در اين بازدشتگاه كشته شده اند.

به نوشته تهران امروز محسنى اژه اى كه هم اكنون دادستان كل كشور است در باره پرونده « فاجعه كهريزك و حمله به كوى دانشگاه » گفته « ما در پيگيرى آن كوتاهى كرديم، نمى‌خواهم بگويم كه اين كوتاهى ، تقصير هست يا نيست، ممكن است بالاخره آن افرادى كه مسئول مستقيم بودند توجيهاتى داشته باشند كه قانع‌كننده هم باشد، ولى در هر صورت به خاطر آن تاكيدى كه آقا داشتند ما بايد خيلى زودتر از اين رسيدگى به پرونده‌ها را انجام مى‌داديم. »

محسنى اژه اى در عين حال خانواده هاى بازداشت شدگان پس از انتخابات كه در بازداشتگاه كهريزك كشته شده يا آسيب ديده اند و همچنين وكلاى آن ها را مورد حمله قرار داده و گفته « براى پرونده‌ تخلفات كهريزك ، شاكيان هركدامشان وكيل تعيينى گرفتند كه بعضى‌هاشان انصافا وكلاى خيلى بدى بودند، وكلايى كه با راديوى بيگانه مصاحبه مى‌كنند و سابقه كيفرى دارند. »
XS
SM
MD
LG