لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

روزنامه‌هاى شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹


روزنامه جام جم از « ورود دولت به تعيين نرخ اجاره بهاى مسكن » خبر داده و نوشته « در حالى كه وزارت مسكن و شهرسازى پيش از اين افزايش اجاره‌بها در تهران را تكذيب يا بسيار ناچيز مى‌خواند ، در آخرين اظهارات خود ، افزايش نرخ اجاره در تهران و برخى شهرها را غيرطبيعى عنوان كرد و از تدوين بسته سياستى اجاره‌بها » سخن گفت.

به نوشته اين روزنامه على نيكزاد با ادعاى اينكه « گروهى خاص در جامعه با دلال‌بازى دنبال افزايش اجاره‌بها هستند و دليل افزايش قيمت اجاره‌بها غيرفنى است » گفته « در اين زمينه ‌شناسايى‌هاى لازم صورت گرفته و ستادى نيز در اين رابطه تشكيل داده‌ايم، ضمن اين‌كه قانون تعزيرات نيز به نحوى پشتوانه اجرايى در اختيار ما قرار مى‌دهد. »

وزير مسكن و شهرسازى با تاكيد براينكه دولت قصد دارد « اجاره‌بها براى مناطق ۲۲ گانه تهران » را تعيين كند گفته دولت با استفاده از قانون تعزيرات حكومتى با احتكاركنندگان مسكن برخورد مى كند چرا كه اين قانون به دولت اجازه داده تا « هرگاه فردى بخواهد كالايى را احتكار كند دولت مى‌تواند به صورت مستقيم وارد عمل شده و حتى بدون اجازه مالك ، آن را در اختيار افراد ديگر قرار دهد. »

« ورود وزارت اطلاعات به برخورد با مخالفان دولت در بازار »

تنها چند هفته پس از اعتصاب بازاريان تهران در اعتراض به افزايش نرخ ماليات كه عقب نشينى فورى دولت را به دنبال داشت روزنامه هاى رسالت و كيهان از ورود وزارت اطلاعات به برخورد با بازاريان معترض گزارش داده اند.

روزنامه رسالت جزئياتى ربيشتر از برخورد امنيتى با بازاريان را منتشر كرده و از قول وزير بازرگانى نوشته « اگر مواردى هم هست كه اخلال در بازار به صورت سازمان يافته شكل گرفته باشد، با آن برخورد مى شود ، و اگر اين اخلال سازمان يافته نوعى تلقى مخالفت با دولت يا برنامه هاى دولت باشد ، ممكن است برخورد امنيتى شود. »

مهدى غضنفرى در خصوص دلايل « برخورد امنيتى » با بازاريان معترض و « ورود وزارت اطلاعات » به مقابله با اعتراضات بازاريان گفته « ما داريم به شرايط هدفمند شدن وارد مى شويم و انتظار داريم كه دست هاى پنهان توسط سيستم هاى امنيتى مراقبت شوند و با آنها برخورد شود. »

روزنامه رسالت همچنين نوشته كه وزير بازرگانى « به طور قاطع موضوع بازرسى و نظارت » از بازار را در دستور كار قرار داده و از شوراى اصناف نيز خواسته تا با استفاده از « بازرسى و نظارت با گران فروشى و احتكار » برخورد كنند.

« دولت نتوانسته انتظارات مصباح يزدى را بر آورده كند »

روزنامه تهران امروز با انتشار هشدار محمد تقى مصباح يزدى درباره احتمال تكرار « فتنه شديدتر در آينده » تحليلى تازه از اختلافات درونى جناح حاكم ارائه داده و نوشته كه دولت احمدى نژاد نتوانسته رضايت مصباح يزدى و شاگردانش را فراهم كند.

به نوشته اين روزنامه مصباح يزدى در ديدار با مديران دانشگاه تربيت مدرس گفته « بعيد نيست در آينده فتنه‌اى شديد‌تر توسط افرادى صورت گيرد كه امروز آنها را به عنوان نيروهاى ارزشى مى‌شناسيم همانگونه كه در فتنه اخير كسانى كه قبلا نخست وزير ، رئيس‌جمهور و رئيس مجلس نظام بودند ، حضور داشتند. »

وى همچنين با تاكيد براينكه « بايد يك جهش و به يك معنا انقلابى فرهنگى ايجاد شود » گفته « انقلاب ما در اصل يك انقلاب فرهنگى بود اما نه تنها در زمينه فرهنگ صحيح اسلامى فعاليتى صورت نگرفت بلكه نيروهاى انقلابى نيز در اين زمينه تنزل كرده‌اند » و « ما هنوز به نقطه آغاز انقلاب هم نرسيده‌ايم. »

تهران امروز اين اظهارات مصباح يزدى را انتقاد ضمنى از دولت توصيف كرده و نوشته « اين انتقادات از آن جهت حائز اهميت است كه در طول سال‌هاى ۸۴ تا ۸۸ ، همواره از مصباح‌يزدى به عنوان برجسته‌ترين روحانى همراه و حامى فعاليت‌هاى دولت در حوزه دين و فرهنگ به شمار مى‌رفت و بسيارى بر اين باور بودند كه سياست‌گذارى فرهنگى دولت از سوى مصباح‌يزدى و به‌ويژه شاگردان وى كه در دولت نيز حضور دارند ، صورت مى‌گيرد. »

اين روزنامه تاكيد كرده « برخى مواضع جديد آيت‌الله مصباح يزدى و همچنين استعفاى اخير سقاى‌ بى‌ريا و سكوت نسبى مرتضى آقاتهرانى نشان از آن دارد كه دولت نتوانسته انتظارات اين طيف از روحانيون را نيز برآورده است. »

« پيشنهاد تشكيل كميته‌اى براى مقابله با تحريم‌ها در مجلس »

روزنامه آرمان از پيشنهاد « تشكيل كميته‌اى براى مقابله با تحريم‌ها » خبر داده و نوشته يك عضو سرشناس كميسيون انرژى مجلس تشكيل چنين كميته اى را « ضرورى » دانسته است.

به نوشته اين روزنامه حسن غفورى فرد همزمان با گسترش دامنه تحريم هاى بين المللى عليه جمهورى اسلامى « بر لزوم تشكيل كميته‌اى براى برخورد با تحريم‌ها » تاكيد كرده و گفته « ما سابق بر اين هم در مورد مقابله با تحريم‌ها و آثار آن نشست‌هايى داشته‌ايم و همچنين در كميسيون انرژى هم پيرامون اين موضوعات بحث و تبادل نظر كرده‌ايم. »

اين روزنامه در سرمقاله شماره شنبه خود با عنوان « معامله بزرگ ميان مسكو ـ واشنگتن » نوشته « اظهارات مدودف درباره برنامه هسته‌اى ايران تحت تاثير معامله بزرگ ميان مسكو و واشنگتن است. »

سرمقاله نويس روزنامه آرمان در ادامه با اشاره به اينكه « توافقات مهم متقابل ميان مسكو، واشنگتن مربوط به بحث افغانستان، كشورهاى CIS، ايران و طرح دفاع موشكى است » نوشته « از اين رو اظهارات اخير مدودف ـ رئيس‌جمهور روسيه ـ درباره ايران خيلى عجيب نيست و بايد در چارچوب توافقات مسكو و واشنگتن به آن نگريسته شود. »

اين روزنامه به مقام هاى حكومتى در ايران توصيه كرده « اقدامات متقابل در برابر فضاى سياسى بين‌المللى جديد عليه ايران به ويژه پس از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنيت بايد به گونه‌اى باشد كه مانع تصويب قطعنامه‌هاى ديگر عليه ايران شود و ديپلماسى ايران بايد تلاش كند از تسلسل تصويب قطعنامه‌ها جلوگيرى كند » و « هم‌چنين ايران نبايد روابطش با روسيه را متشنج كند و بايد با درايت سعى كند بر موضع‌گيرى‌هاى روسيه تاثير بگذارد و از حركت بيش‌تر آن‌ها به سمت آمريكا جلوگيرى كند. »

سيدرضا اكرمى از چهره هاى مطرح اصولگرايان منتقد دولت نيز در يادداشتى « بر تنش زدايى در داخل » تاكيد كرده و نوشته « بايد دنبال تنش‌زدايى باشيم نه ايجاد تنش و تشنج. عاقلانه، عالمانه و خيرخواهانه اين است كه هركسى وظيفه‌ قانونى خود را انجام دهد ، حتى گفته شده قانون بد، بهتر از بى‌قانونى است، زيرا با بى‌قانونى نمى‌توان جامعه را اداره كرد و به رشد مورد نظر رسيد. »

وى نوشته « شرايط ما چه عادى باشد يا ويژه ، بالاخره بايد قانون در كشور حاكم باشد و هركسى هم بايد كار خود را قانونى انجام دهد.»
XS
SM
MD
LG