لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

روزنامه‌های يک‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۹


روزنامه كيهان اظهارات شديداللحن معاون سياسى سپاه پاسداران عليه اصلاح طلبان را منتشر كرده و از قول وى نوشته « شكايت اصلاح طلبان از نيروهاى امنيتى ، انتقام گيرى از سپاه پاسداران است. »

به نوشته اين روزنامه سرتيپ پاسدار يداله جوانى در واكنش به شكايت اخير ۷ نفر از اصلاح طلبان از نيروهاى امنيتى و سپاه به خاطر مداخله در انتخابات و سركوب هاى پس از آن ، گفته اصلاح طلبان « مى خواهند فضايى را ايجاد كنند كه افرادى كه در عرصه فعال بودند ، وقتى ببينند كه بايد پاسخگو باشند دست به احتياط بزنند و اين روند را دنبال نكنند. »

معاون سياسى سپاه پاسداران در عين حال نقش شمارى از فرماندهان سپاه در رويدادهاى پيش و پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ را تائيد كرده و گفته « جمعى از نيروهاى برجسته و سرداران و فرماندهان بسيج و سپاه، نقش مهمى » در جريان انتخابات و حوادث پس از آن داشته اند ، اما ادعا كرده كه اين اقدام نظاميان « روشنگرى » بوده است.

وى همزمان از معترضان پس از انتخابات به عنوان « جريان فتنه » نام برده و گفته كه آن ها « به شدت از دست سپاه و بسيج و افراد خاصى كه در اين عرصه ايفاى نقش كردند، ناراحت و عصبانى » و « به دنبال نوعى انتقام گيرى » هستند.

يداله جوانى با تاكيد براينكه سپاه پاسداران « به هيچ عنوان تحت تاثير چنين فضاسازى هايى قرار نخواهند گرفت » و به « وظيفه انقلابى » خود ادامه مى دهند ادعا كرده در صورت تشكيل دادگاه شكايت ۷ چهره اصلاح طلب از نيروهاى سپاه ، اين نيرو نيز عليه آن ها دست به افشاگرى خواهد زد.

محسن امين زاده ، مصطفى تاج زاده، عبدالله رمضان زاده، فيض الله عرب سرخى، محسن صفايى فراهانى ، محسن ميردامادى و بهـزاد نبـوى از اعضاى ارشد حزب مشاركت و مجاهدين انقلاب اسلامى كه همگى در روزهاى پس از انتخابات بازداشت و ماه ها زندانى شدند در روزهاى اخير به استناد ادعاهاى مطرح شده در سخنرانى يكى از مقام هاى امنيتى قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با ارسال شكايت نامه اى به قوه قضائيه سپاه پاسداران، طيفى از نيروهاى امنيتى و نظامى را به مداخله سازماندهى شده در انتخابات به نفع محمود احمدى نژاد و همچنين دخالت در سركوب و بازداشت هاى گسترده پس از انتخابات متهم كرده و خواستار رسيدگى قضايى به اين جرايم شدند.

روزنامه كيهان همزمان از قول حميدرضا فولادگر يك عضو كميسيون ماده ۱۰ احزاب « صدور بيانيه از سوى حزب مشاركت » را جرم توصيف كرده و نوشته از آن جا كه پروانه فعاليت اين حزب از سوى وزارت كشور تعليق شده صدور بيانيه از سوى آن « جرم محسوب مى شود. »

حزب مشاركت در پيوند با شكايت ۷ اصلاح طلب از نيروهاى نظامى و امنيتى با انتشار « نامه » اى خطاب به صادق لاريجانى رييس قوه قضائيه از وى خواست تا ديوان عالى كشور را مامور رسيدگى به اين شكايت و پرونده « كودتاى انتخاباتى » كند.

محسن امين زاده پس از انتشار متن شكايت ۷ چهره اصلاح طلب از « كودتاى انتخاباتى » بار ديگر به زندان برگردانده شد و مصطفى تاج زاده ديگر امضاء كننده اين شكايت نامه نيز به زندان احضار شده است.

بررسى قانون گريزى احمدى نژاد در مجلس

روزنامه هاى جهان صنعت و جمهورى اسلامى خبر داده اند كه با پايان تعطيلات ۲۳ روزه مجلس شوراى اسلامى از « بررسى اظهارات محمود احمدى نژاد توسط نمايندگان تهران» خبر داده اند.

به نوشته روزنامه جمهورى اسلامى اظهارات اخير رئيس دولت درباره قانون مترو همچنان واكنش مجلس را در پى دارد و اين بار « مجمع نمايندگان تهران كه بر ضرورت اجراى اين قانون مصر هستند و تصميم دارد تا در نشستى ويژه، اين اظهارات را بررسى كند.»

اين روزنامه گزارش داده لاله افتخارى كه خود از حاميان احمدى نژاد در مجلس به شمار مى رود گفته « قانونى كه تصويب شده بايد اجرا شود » و اضافه كرده كه « ما به عنوان نماينده مجلس و نماينده مردم مسئوليم كه تلاش كنيم قانون اجرا شود » و به همين منظور بررسى سخنان احمدى نژاد در جلسه امروز مجمع نمايندگان تهران قرار گرفته است.

روزنامه جهان صنعت نيز خبر داده كه با « پايان تعطيلات ۲۳ روزه مجلس‌ » دست‌كم « ۱۱ وزير براى پاسخگوى » به مجلس فراخوانده شدند.

اين روزنامه همچنين نوشته علما به خاطر ملاحظه رهبرى از دولت احمدى نژاد حمايت مى كنند « چون رهبر انقلاب فعلا از دولت حمايت مى‌كند ، آن ها هم حمايت مى‌كنند. »

به نوشته روزنامه جهان صنعت على مطهرى در جواب اينكه چطور ممكن است آيت الله خامنه اى « از دولتى حمايت كند كه اعتقادى به روحانيت ندارد » نيز گفته « مصلحت كشور فعلا اقتضا مى‌كند كه رهبرى از اين دولت حمايت كنند. »

اما تيتر نخست روزنامه ايران، ارگان رسمى دولت ، در روز يك شنبه به درخواست برخورد «دستگاه قضايى به اهانت به محمود احمدى نژاد» است.

اين روزنامه نوشته كه شمارى از حاميان دولت در مجلس و نيز حميدرضا ترقى از اعضاى ارشد موتلفه اسلامى از قوه قضائيه خواسته اند تا به دنبال انتقاد احمد توكلى و على مطهرى از « قانون گريزى » احمدى نژاد با اين دو نماينده مجلس به اتهام « نگه نداشتن حرمت مسئولان نظام » برخورد كند.

« سهميه بندى راديو دارو ها از سوى سازمان انرژى اتمى »

در حالى كه روزنامه هاى وابسته به جناح حاكم در شماره يك شنبه خود از احتمال افتتاح نيروگاه هسته اى بوشهر در شهريور ماه خبر داده و روزنامه كيهان تيتر نخست خود را به همين موضوع اختصاص داده ، روزنامه خراسان از سهميه بندى « راديو دارو ها از سوى سازمان انرژى اتمى ايران » خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه « كمبود راديو داروها كه براى تشخيص و درمان بيمارى هايى همچون امراض تيروئيدى و برخى سرطان ها كاربرد دارد ، در برخى شهرها بيماران را دچار مشكل كرده است. »

دكتر محمد اسماعيل اكبرى عضو هيئت علمى دانشگاه علوم پزشكى بهشتى تهران و معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت به روزنامه خراسان گفته « متاسفانه در برخى شهرستان ها بيماران براى گرفتن خدمات تشخيصى و درمانى راديو داروها از جمله اسكن تيروئيد يا اسكن عمومى بدن كه با "تكنسيم" براى تشخيص برخى سرطان ها انجام مى شود ، ناچارند مدت ها در انتظار بمانند. »

معاون غذا و داروى وزارت بهداشت نيز به اين روزنامه گفته « به تازگى سازمان انرژى اتمى در تحويل راديوداروهاى مورد نياز تغييراتى ايجاد كرده به طورى كه راديوداروها را يك هفته در ميان به ما تحويل مى دهد و ما ناچاريم بخشى از نياز خود را با وارد كردن اين داروها تامين كنيم ، كه چنانچه اين قضيه ادامه پيدا كند با مشكل مواجه خواهيم شد. »

روزنامه خراسان سهميه بندى راديو رادو ها را ناشى از « كاهش توليد راديو داروها در راكتور تهران » دانسته و با تاكيد براينكه « توليد راديو داروها جوابگوى رفع نياز مراكز پزشكى هسته اى نيست » از قول مقام هاى وزارت بهداشت نوشته « اگر تحريم ها ادامه پيدا كند ، ناچاريم با هزينه بسيار بالاترى راديو داروها را تامين كنيم. »

« فهرست سياه ۱۲۰۰ نفره » و « حساسيت به شجريان » در صدا و سيما

روزنامه هاى مردمسالارى و آرمان در شماره يك شنبه خود از ممنوع شدن پخش تصوير و صداى شمارى از مجريان، خوانندگان، بازيگران و حتى شاعران از صدا و سيماى جمهورى اسلامى خبر داده اند.

روزنامه مردمسالارى در اين خصوص نوشته « تمامى افراد غايب و ممنوع التصوير چند ماه اخير در رسانه ملى در فهرست ليست سياه قرار دارند » از قول « يك مطلع فرهنگى » آورده که « اين ممنوعيت به بازيگران و هنرپيشه ها محدود نشده و شامل بسيارى از خوانندگان هم شده است كه اوج آن در پخش نيايش قبل از افطار بود كه برخى صداهاى ماندگار در اين بخش حذف شدند. »

اين روزنامه با اشاره به انتشار اخبار تائيد نشده اى از وجود فهرست سياه ۱۲۰۰ نفره در صدا و سيما و رد آن از سوى روساى اين سازمان ، نوشته « وجود چنين فهرستى » از سوى منابع مطلع تائيد شده و در روزهاى اخير نيز « بسيارى از چهره هاى موجود در فهرست سياه در برنامه ها و سريال هاى ماه رمضان ممنوع التصوير شده اند. »

روزنامه مردمسالارى دليل « برخورد حذفى » صدا و سيما عليه هنرمندان و چهره هاى سرشناس فرهنگ را « گرايش سياسى خاص و تمايلات جنبش سبزى » عنوان كرده و نوشته « بسيارى از مجريان برنامه هاى افطارى سيما كنار گذاشته شدند و اين برخورد حذفى تا به آنجا پيش رفت كه مسئولان براى رفع كمبودها به سراغ بازيگران و هنرمندان رفتند. »

روزنامه آرمان نيز در صفحه نخست شماره ۲۴ مرداد با انتشار عكس محمدرضا شجريان گزارشى از دلايل عدم پخش « ربناى شجريان » از راديو و تلويزيون دولتى منتشر كرده و نوشته « بى‌ترديد "ربنا" و "مناجات افشارى" شجريان را مى توان جزيى جدايى ناپذير از ماه مبارك رمضان دانست و اين نغمات فارغ از آن كه خواننده آن كيست و صاحب چه مواضع سياسى‌اى ، ​امروز به حسى مشترك براى هر ايرانى از ماه رمضان در آمده است.»

استاد آواز ايران به رغم شكايت از صدا و سيما « به خاطر رعايت نكردن حقوق مؤلف » و « پخش بى‌اجازه آثارش » يك سال پيش اعلام كرد كه « ربنا» و «مناجات افشارى» خود را به ملت ايران تقديم مى كند و حساب اين دو را از بقيه آثارش جدا مى داند، اما مقام هاى صدا و سيما از جمله محمد حسين صوفى گفته اند « از اين پس حتى در ماه رمضان صداى محمدرضا شجريان از شبكه‌هاى راديويى پخش نمى‌شود. »

روزنامه آرمان از قول پرويز فارسی‌جانى ، دبير شوراى معارف سيماى جمهورى اسلامى درباره دلايل عدم پخش ربناى شجريان در ماه رمضان نوشته « ما ربناهاى مختلفى در سازمان داريم و در گذشته هم پخش مى‌شده ولى امسال به خاطر حساسيت زياد روى آقاى شجريان بحث برانگيز بود. »

وى اين حساسيت را « حساسيت از بيرون سازمان صدا و سيما » عنوان كرده اما درباره جزئيات آن توضيحى نداده است.

اعتراض به گرانى از سوى مرجع نزديك به حكومت

موج اعتراض به گرانى به بيت شمارى از مراجع تقليد و روحانيان نزديك به حكومت نيز رسيده و روزنامه هاى جام جم و مردمسالارى خبر داده اند كه حتى آيت الله مكارم شيرازى نيز به انتقاد از موج تازه گرانى ها پرداخته است.

به نوشته اين دو روزنامه مكارم شيرازى با تاكيد براينكه « نبايد چشم ها را بر واقعيت ها ببنديم و بايد واقعيت ها را آن گونه كه هست ، ببينيم » گفته « بسيارى از مردم از گرانى ارزاق و سنگينى مال الاجاره شكايت دارند كه بايد به اين مساله پرداخته شود و به طبقات ضعيف رسيدگى و مشكلات آنان حل شود. »

وى از ضعيف بودن دولت محمود احمدى نژاد به طور ضمنى انتقاد كرده و گفته « دولت بايد قوى باشد تا بتواند در مقابل تهديدات خارجى به بهترين شكل عمل كند و نبايد اقدام به تضعيف خود كند. »

آيت الله مكارم شيرازى همچنين با انتقاد از اظهارات احمدى نژاد و ريس دفترش اسفنديار رحيم مشايى گفته « اين كه رييس دفتر دولت هر روز بلند شود و يك سخن ناموزون بگويد و تنشى در ميان همه ايجاد كند به جبهه داخلى صدمه مى زند و باعث كاهش محبوبيت در ميان ارزشى ها مى شود. »

وى به محمود احمدى نژاد پيشنهاد كرده كه « اگر نمى تواند با رييس دفترش خداحافظى كند یا وى سفارش به سكوت كند تا در مقابل دشمن خارجى ، جبهه واحد و قدرتمندى وجود داشته باشد. »

روز شنبه نيز روزنامه جمهورى اسلامى در گزارشى از خطبه هاى نماز جمعه شهرهاى مختلف خبر داده بود كه برخى از روحانيان ارشد و امامان جمعه نبست به گرانى هاى روز افزون به دولت انتقاد كرده اند.
XS
SM
MD
LG