لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

گزارشگران بدون مرز: نمودار یک ماهه سرکوب مطبوعات در ایران


گزارشگران بدون مرز در گزارش تازه‌ای روند سرکوب مطبوعات، مدافعان رسانه‌های باز و بازداشت روزنامه‌نگاران ایرانی را تنها در ماه میلادی ژانویه امسال بررسی کرده است.

این گزارش نگاهی سریع دارد به وقایعی که تقریبا هر هفته در فضای رسانه‌ای ایران رخ داده است:

۲ ژانویه : بازداشت تعداد بیشتری از روزنامه نگاران

بیشتر بخوانید:

  • مطبوعات در ایران همواره نخستین قربانیان همه تحولات سیاسی بوده و در آستانه هر تحولی نقش ناخواسته مرغ عزا و عروسی بر آنان تحمیل می شود....
یادداشتی از فرج سرکوهی
محمد صادق جوادی حصار مقاله نویس روزنامه اعتماد ملی در روز ۳۰ دسامبر بازداشت شد. کتاب‌ها و اسناد کامپیوتری وی در جریان یک بازرسی هفت ساعته از منزل وی ضبط شده است. از آن زمان خانواده وی هیچ خبری از او ندارند.

محمد رضا زهدی سردبیر روزنامه توقیف شده آریا و از اعضای کمیته دفاع از آزادی مطبوعات بازداشت شده و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

اعضای کمیته دفاع از آزادی مطبوعات و همینطور ماشاالله شمس الواعظین سخنگوی این کمیته که روز ۲۸ دسامبر بازداشت شده بود همچنان در محل نامعلومی زندانی هستند.

پریسا کاکایی وبلاگ نویس و خبرنگار روز دوم ژانویه پس از احضار توسط وزارت اطلاعات بازداشت و از قرار معلوم به زندان اوین منتقل شده است.

۸ ژانویه : بازداشت‌های روزانه

همزمان با ادامه بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی توسط وزارت اطلاعات و بخش امنیت سپاه پاسداران گزارشگران بدون مرز بازداشت روزبه کریمی، مهرداد رحیمی، بهرنگ تنکانبی ، کیوان فرزین ، مهدی گیلانی و فرشاد عزیزی اعتراض کردند. همچنین در مورد وضعیت و سرنوشت چندین روزنامه نگار دیگر هیچ اطلاعی در دست نیست.

مهدی گیلانی و فرشاد عزیزی پس از تظاهرات دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بازداشت شدند. بهرنگ تنکانبی سردبیر ماهنامه فرهنگ آهنگ و کیوان فرزین یکی از روزنامه نگاران این ماهانه روز پنج ژانویه در محل کار خود بازداشت شدند. دفتر این نشریه بازرسی و تمام کامپیوترها و کتاب‌های موجود درآن ضبط شد. در همان زمان ماموران وزارت اطلاعات منزل مادر بهرنگ تنکانبی ، لیلی فرهادپور را که خود روزنامه‌نگار و نویسنده است بازرسی کردند. روز دوم ژانویه ماموران وزارت اطلاعات روزبه کریمی از کارکنان روزنامه‌های توقیف شده شرق و کارگزاران را همراه با همسرش فروغ میرزایی در منزل آنها بازداشت کردند.

۱۵ ژانویه : باز هم توقیف

انتشار هفته نامه محافظه کار و طرفدار دولت « همت » روز چهارده ژانویه به دستور دادستانی تهران و به جرم « توهین به مقامات ارشد نظام » معلق شد . این دومین باری است که انتشار هفته نامه همت طی ماه جاری تعلیق می‌شود. این هفته نامه روی جلد خود، عکسی از هاشمی رفسنجانی و گروهی از مقامات و شخصیت‌های دیگر حکومتی را چاپ کرده و به آن عنوان «همه مردان هاشمی» داده بود.

همچنین روز چهارده ژانویه دو روزنامه نگار به نام‌های مهدی گیلانی و فرشاد عزیزی به قید وثیقه‌ای ۱۰۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه موقتا آزاد شدند. آنها در روزهای شش و هفت ژانویه و در پی برخوردهای خشونت بار با دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد دستگیر شده بودند.

۲۱ ژانویه : دولت به ۱۵ روزنامه اخطار می دهد

در ادامه اعمال فشار و محدودیت ها برای مطبوعات در ایران ۱۵ روزنامه دیگر به خاطر انتشار سخنان محمد خاتمی رییس جمهور سابق و حسن روحانی سرپرست سابق گفت‌وگوهای هسته‌ای که در آن از روش برخورد حکومت با اعتراضات فعلی انتقاد شده بود اخطار داده شد.

محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، از زمان بدست گرفتن معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد همواره رسانه ها و به خصوص مطبوعات را تهدید کرده است. این نوع اخطارها معمولا زمینه چینی برای تعطیل کردن روزنامه‌هاست. توهین به مقام ریاست جمهوری معمولا جرمی است که محمد علی رامین به آن بهانه روزنامه‌های منتقد محمود احمدی نژاد را تعطیل می‌کند.

در همین حال نسرین وزیری یکی از گزارشگران خبرگزاری ایلنا به شرط حضور در جلسه اول دادگاه خود پس از ۲۰ روز از زندان آزاد شد. او از روز ۲۸ دسامبر که بازداشت شده بود در زندان اوین بوده است. دادستان تهران بدون آنکه دلیل بازداشت این خبرنگار را توضیح دهد گفت تحقیقات در مورد پرونده او کامل شده و بنابراین او را آزاد کرده‌ایم.
XS
SM
MD
LG