لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

رشید اسماعیلی در بازداشت؛ «به دلیل ابتلا به سرطان، تحت مداوا بود»


رشید اسماعیلی
رشید اسماعیلی
تازه‌ترین موج بازداشت‌ها در ایران پیش از روز دانشجو آغاز و با در گذشت آیت‌الله منتظری و حضور صدها هزار نفر از هوادارن او و نیز معترضان و مخالفان در مراسم بزرگداشتش ادامه داشت.

در میان بازداشت‌شدگان اخیر نام بسیاری از فعالان صنفی دانشجویی و نیز تلاش‌گران مدنی به چشم می‌خورد.

رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم ، از جمله کسانی است که اخیرا بازداشت شده است. آقای اسماعیلی سوم دی ماه، نخست توسط اداره اطلاعات اصفهان احضار شد و پس از مراجعه به این اداره بازداشت شد.

عسل اخوان از فعالان دانشجویی (دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی تهران) در مورد احضار و بازداشت رشید اسماعیلی به رادیو فردا می‌گوید: روز پنجشنبه گذشته او را به اداره اطلاعات اصفهان برای پاره‌ای توضیحات احضار کردند. وقتی به آنجا می‌رود گویا برای مدتی طولانی نگهش می‌دارند و حول و حوش ساعت ۱۰ شب بوده که زنگ کوتاهی به خانه می‌زند و می‌گوید که دارند به زندان اصفهان منتقلش می‌کنند.

آیا عنوان شده که دلیل بازداشتشان چه بوده است ؟

خیر. هنوز هیچ اطلاعی دراین مورد نیست. به اداره اطلاعات هم که احضار شدند هیچ توضیحی در این مورد داده نشده بود. فقط اینکه گفته بودند برای پاره‌ای توضیحات در آنجا حضور یابد.

آقای رشید اسماعیلی پیش از این هم سابقه بازداشت داشتند؟

بله. تا آنجایی که من می‌دانم بازداشت ایشان مربوط به سالیان پیش می‌شد. ولی این اواخر دیگر تجربه بازداشت نداشتند.

خانم اخوان، از آنجایی که شما با آقای اسماعیلی و نوع فعالیت‌هایشان آشنایی دارید می‌خواستم بپرسم ایشان کلا در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کردند؟ می‌شود در این مورد توضیح دهید؟

بله . ایشان عضو سازمان ادوار بودند. در مدت زمانی که دانشجو بودند از فعالین دانشجویی بودند. ما با هم در یک دانشگاه درس می‌خواندیم. واقعا همیشه به شجاعت در دانشگاه معروف بودند. در رشته حقوق بشر و در دانشگاه علامه درس می‌خواندند. نصف پایان نامه خود را هم نوشته بودند که از دانشگاه اخراج شدند. در آن زمان که به تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه حکم تعلیق از تحصیل و اخراج دادند، ایشان را هم اخراج کردند. ولی بالاخره چون ایشان عضو سازمان ادوار بودند، همیشه فعالیت‌های خود را در حوزه حقوق بشر ادامه دادند، روزنامه نگار مستقلی بودند و در جاهای مختلفی فعالیت می‌کردند.

ایشان در اصفهان بازداشت شدند. آیا بازداشت ایشان در اصفهان به مراسمی‌ که در این شهر برای بزرگداشت آیت الله منتظری برگزار شد، ارتباطی داشته است؟

ممکن است ارتباط داشته باشد. چون ایشان در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری در قم هم شرکت کرده بودند.

شما می‌دانید که خانواده آقای اسماعیلی اطلاع دارند که ایشان به کجا منتقل شده و در کجا نگهداری می‌شود؟

واقعیتش فکر می‌کنم که فقط همان تلفنی که روز اول زده و گفته که مرا دارند به آنجا منتقل می‌کنند (تنها خبر آنان باشد). از آن جایی که ایشان یک بیماری جدی دارند، باید تحت مراقبت روزانه پزشکی باشند.

منظورتان از «آنجا» کجاست؟

خودشان گفته اند که دارند به زندان اصفهان منتقلشان می‌کنند.

بیماری ایشان که شما به آن اشاره کردید چیست؟

ایشان مبتلا به بیماری سرطان هستند.

یعنی تحت مداوا برای بیماری سرطان قرار دارند؟

بله. تحت مداوای روزانه قرار دارند و باید به طور مرتب با پزشک در ارتباط باشند و الان هم در مرحله درمان بودند.

اطلاع دارید که برای ایشان وکیلی اختیار کرده اند یا خیر؟

بسیاری از دوستانشان در ایران در حال پیگیری این موضوع هستند. یکی از دوستانشان که خودشان هم پرونده وکالت دارند دارند پیگیری می‌کنند که با یک وکیل مناسب گفت‌وگو و توافق کنند.
XS
SM
MD
LG