لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

«دهه فجر» در خیابان‌های تهران


تهران در میان دیگر شهرهای ایران از مهم‌ترین شهرهایی است که انقلاب را با تمام خیابان‌هایش حس کرده، از خیابان شاه‌رضا تا میدان ژاله و ۲۴ اسفند و فرودگاه مهرآباد، ثانیه به ثانیه در تاریخ انقلاب نقش داشته‌اند و از این منظر می‌توان گفت تهران شهری است که انقلاب بر سنگفرش خیابان‌های آن رخ داده است.

اما حالا، پس از سی سال، بار اصلی یادآوری سالگرد انقلاب به دوش صدا و سیما افتاده و شهروندان تهرانی جز در میادین بزرگ و بلوارهایی که منتهی به این میادین هستند، هیچ نشانه‌ای از سالگرد این انقلاب در سطح شهر نمی‌بینند. هر چند تعدادی از این میادین بزرگ، نظیر میدان ولی‌عصر و میدان ونک نیز ماه‌هاست در دست تعمیرند و جز پارچه‌‌ای صورتی‌رنگ چیز دیگری از آن‌ها دیده نمی‌شود.



جشن‌های سالگرد انقلاب لااقل طی یکی دو دهه اخیر همواره به صورت دولتی برگزار ‌شده‌اند. بنا بر سنتی سی‌ساله، هر ساله در ایام دهه فجر شهرداری تهران و بعضی دیگر از سازمان‌های دولتی با چراغانی معابر و ساختمان‌های دولتی و نصب پلاکاردها و پارچه‌نوشته‌هایی در معابر پر رفت و آمد شهری، رسیدن ایامی را که «دهه فجر» نام گرفته به مردم کوچه و خیابان یادآوری می‌کنند.

اما این روزها با گردشی در خیابان‌های مهم تهران می توان دید، از چراغانی‌های بزرگ که مهم‌ترین ویژگی این جشن‌ها طی سال‌های گذشته بود، خبری نیست و مسئولان سعی کرده‌اند بیشتر با نصب پلاکاردها و بیلبردهایی که هر یک با عکس‌ها و جملات خاصی سالگرد انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویند، به شهر حال و هوایی ویژه بدهند. مثل «سی سال اقتدار و افتخار در مبارزه با سلطه امریکا و صهیونیزم غاصب.»



شاید یکی از دلایل اصلی این تغییر رویه مشکل کمبود برق باشد. در تابستان امسال تمامی مناطق تهران چند ساعت خاموشی داشتند و با توجه به بارش‌های کم ِ زمستان امسال، به نظر می‌رسد این مشکل همچنان باقی است. مهدی گلشنی، معاون امور مناطق سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز با اشاره به همین مشکل به سایت خبری سما (وابسته به روابط عمومی شهرداری تهران) گفته است: «آذین بندی وچراغانی معابر به مناسبت فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با رعایت اصل صرفه‌جویی مصرف برق صورت می‌گیرد.»

آقای گلشنی به استفاده از طرح‌های غیرنوری اشاره کرده و وعده داده است که «معابری مانند میدان آزادی، خیابان‌های انقلاب، آزادی، ولی عصر، ایران، جماران و مسیر بهشت زهرا کهپیوندی خاص با روزهای انقلاب دارند، به طور ویژه‌ای آذین‌بندی خواهدشد.» به گفته‌ی معاون زیباسازی شهر تهران استفاده از سازه‌های پرتابل، تابلوهای فرهنگی حاوی پیام‌های تبریک، پلاکاردهای رنگی پرچم ایران و پاکسازی جداره‌ها، رنگ‌آمیزی مبلمان شهری و حذف زواید شهری از مهم‌ترین اقدامات شهرداری برای زیباسازی شهر تهران در این ایام است.

گذشته از نمای عمومی شهر تهران، برنامه‌های فرهنگی‌ای که در این ایام برگزار می‌شود، بیش از هر چیز می‌تواند علاقه‌مندان به امور فرهنگی را متوجه فرا رسیدن دهه فجر کند: جشنواره‌های فیلم، موسیقی و تئاتر فجر که با پلاکاردها و صفوف علاقه‌مندان‌شان چهره‌ای دیگر به تهران می‌بخشند و موجب ازدحام نسبی در مراکز فرهنگی شهر می‌شوند.



اما گذشته از این سه جشنواره که هر کدام عمری نزدیک به عمر انقلاب دارند، هر ساله تعداد زیادی برنامه فرهنگی دیگر نیز برگزار می‌شود. مجید سرسنگی، قائم مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، چندی پیش در گفتگو با ایرنا با اعلام شعار «انقلاب اسلامی، گفتمان فرهنگی با دنیای معاصر» خبر از برگزاری ۳۵۷ رویداد فرهنگی و هنری در این ایام داد.

افتتاح پروژه‌های عمرانی نیز یکی دیگر از تغییراتی است که قرار است شهر تهران به واسطه‌ی ایام دهه فجر منتظر آن‌ها باشد. محمود باقری، دبیر کل دفتر فنی و عمرانی استانداری تهران، درگفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر از بهره‌برداری ۹۴۰ پروژه عمرانی در سطح تهران و شهرستان‌هایش «با اعتباری بالغ بر ۵۶۰ میلیارد تومان» خبر داده است. همه این‌ها به کنار، شهر تهران خود را برای مراسم آتش‌بازی برج میلاد و نمایش لیزری میدان آزادی نیز آماده می کند. اما آیا همه این‌ها کافی است تا مردم تهران را به شادی و سرور و تفریح دعوت کند؟

شما چه فکر می کنید؟

در شهرهای شما در ایران چه خبر است؟

XS
SM
MD
LG