لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

دولت ایران خلبانان روس را مقصر می‌داند


حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری ایران اعلام کرد که تمامی خلبان‌های روس در استخدام شرکت‌های هواپیمایی‌ جمهوری اسلامی باید ظرف مدت دو ماه آینده با متخصصین بومی جایگزین و از کشور خارج شوند.

به گفته آقای بهبهانی، این تصمیم به دستور رئیس‌جمهوری و در پی چند سانحه هوایی -که گویا به دلیل خطای خلبانان روس- در ایران رخ داده بود، گرفته شده است.

اما از سوی دیگر کارشناسان روس خود مدعی‌اند که ضریب امنیت پرواز در روسیه حتی نسبت به استانداردهای جهانی نیز بالاتر است و آنها «کهنگی» ناوگان هوایی ایران را از عوامل عمدۀ سوانح هوایی در این کشور می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری فارس، موضوع خروج خلبانان روسی از ایران از شش ماه پیش مطرح شده است، پس از آنکه در روز ۲۴ ژوئیه هواپیمای ایلیوشن متعلق به شرکت آریا در مشهد دچار سانحه شد و ۱۶ کشته و بیش از ۳۰ زخمی بر جای گذاشت.

این هواپیما هنگام فرود سرعت غیر مجاز داشت و از باند خارج شده بود. خلبان روس این پرواز مقصر حادثه اعلام شد.

همچنین چهارم بهمن ماه هواپیمای توپولوف ۱۵۴ متعلق شرکت تابان در مشهد به دلیل خروج از باند آتش گرفت. در این حادثه نیز خلبان روسی مقصر شناخته شد.

در پی این حوادث، مقام‌های ایرانی گفته‌اند با توجه به اینکه خلبانان مقصر روسی از نظر اقدامات انضباطی و تنبیهی تابع قوانین کشور خود هستند، امکان پیگرد قانونی آنها در ایران وجود ندارد.

رئیس آژانس مشورتی-پژوهشی امنیت پرواز در مسکو، در گفت‌وگو با رادیو فردا از اظهار نظر در مورد تصمیم جدید وزارت راه و ترابری ایران، پیش از واکنش مقامات رسمی سر باز زد، اما گفت: «عامل انسانی تنها خطای خلبان نیست، بلکه کل سیستمی را شامل می‌شود که شرایط متخصصین پرواز را تعیین می‌کند. اکثر کارشناسان امنیت پرواز در روسیه قبول دارند که در نخستین سال‌های پس از فروپاشی اتحاد شوروی، تربیت نیروی جدید هوایی، افت کیفیت داشته است. اما در طول ۲۰ سال گذشته این مشکل عمدتا رفع شده است. در ضمن با توجه به اینکه ایران همچنان از هواپیماهای ساخت روسیه در خطوط هوایی خود استفاده می‌کند و خلبانان روسی تسلط کاملی به این هواپیماها دارند، چشم‌پوشی از به کار گیری این تجربه، تصمیمی چندان سنجیده به نظر نمی‌رسد. کهنگی هواپیماها و عدم رعایت استاندارهای پرواز نیز باید در کنار خطای انسانی، طی بررسی سوانح هوایی در ایران در نظر گرفته شود. با این همه خلبان تنها فردی است که چشم همه به او دوخته شده است.»

بنا بر تحقیقات ایکائو –سازمان بین‌المللی هواپیمایی– حدود ۷۰ درصد حوادث هوایی به دلیل خطای انسانی رخ می‌دهد.

آمار سازمان هواپیمایی روسیه از سال ۲۰۰۲ تا کنون تعداد سانحه‌هایی را که در نتیجه اشتباه خلبان به وقوع پیوسته است را در همین حد نشان داده است.

همچنین بر اساس همین نماد، ضریب امنیت پرواز در روسیه از استانداردهای ایکائو اندکی بهتر است.

خبر اخراج خلبانان روس با واکنش رسانه‌های آن کشور نیز روبه‌رو شد. برخی از آنها این تصمیم را بیش از آنکه یک تصمیم حرفه‌ای بدانند، یک تصمیم سیاسی عنوان کردند و آن را نشانه افزایش تشنج میان ایران و روسیه دانستند.
  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG