لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

شریعتمداری: آقای موسوی دو گزینه پیش رو دارد


مخالفان تا همینک تلاش کرده‌اند از هر فرصتی برای آمدن به خیابان‌های استفاده کنند.
مخالفان تا همینک تلاش کرده‌اند از هر فرصتی برای آمدن به خیابان‌های استفاده کنند.
دبيرکل حزب موتلفه اسلامی، بزرگترین تشکل اصولگرا در ایران، روز شنبه خواستار محاکمه میر حسین موسوی، یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل طرح آنچه « دروغ بزرگ تقلب در انتخابات» از سوی او نامید، شد.

محمد نبی حبیبی در گفت و گو با خبرگزاری دولتی «ایرنا» همچنین خواستار محاکمه تمام کسانی شد که موضوع تقلب در انتخابات ۲۲ خرداد را مطرح کردند.

اشاره دبیر کل حزب موتلفه از جمله به مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

حسن شریعتمداری، عضو شورای مرکزی اتحاد جمهوریخواهان ایران در آلمان،
درباره درخواست مجدد محاکمه آقای موسوی به رادیو فردا می‌گوید:

آقای احمدی نژاد و سپاه می‌خواهد اینها را تبدیل به یک اپوزیسیون خارج از نظام کند و این موقعی است که اتهاماتی را بوسیله قوه قضائیه مبرهن می‌کند. هر چند این اتهامات منجر به مجازات‌های بزرگی نشوند. و یا این افراد را وادار به استصال و استغفارهای تحت فشار کنند. و یا با آبروی اجتماعی‌شان بازی کنند.

البته این به معنای آن نیست که همین فردا این کارها انجام خواهدشد. از سوی دیگر یک هدف مهم دیگر هم از دوباره فعال شدن این خواسته‌ها این است که روزهای معینی در پیش است که مردم در خیابان‌ها خواهند بود. این‌ها سران اصلاحات را با تهدید منفعل خواهند کرد که مبادا به مردم به پیوندند. یا مبادا با آنها همراهی کنند. و یا آنها را بیشتر تهیج کنند.

  • به نظر شما همان طور که خودتان هم اشاره کردید، آیا تلاش حکومت برای اینکه جنبش سبز را از رهبری سیاسی آن یعنی آقایان موسوی و کروبی جدا کند موفق خواهد شد؟

اصولا این جنبش، خودش را از رهبری سیاسی جدا کرده و فقط رهبری اخلاقی خود را به این آقایانی که از این پروسه انتخاباتی برآمده اند سپرده است و این چیزی نیست که حکومت بتواند از جنبش بگیرد. این جنبش، جنبشی خودجوش است که همه ایرانیان با سلیقه‌های گوناگون به خیابان می‌آیند و در آن فعالند و احتیاج خاصی هم به رهبری هماهنگ‌کننده‌ای برای جنبش خیابانی نمی‌بینند.

آنچه که این حکومت می‌خواهد انجام دهد این است که این رهبری اخلاقی و انتخاباتی جرات نکند به رهبری سیاسی تبدیل شود. و خواسته‌های سیاسی را به صورت ایجابی مطرح کند.

  • همزمان با فشارهایی مبنی بر تهدید به محاکمه و برخورد از سوی دادستان کل کشور و نمایندگان مجلس و برخی تشکل‌های اصولگرا و هوادار محمود احمدی نژاد که به رهبران معترضان وارد می‌آید از سوی دیگر شاهد هستیم که در بدنه اصلاح طلبان هم لزوم مرزبندی معترضان مطرح شده است. شما فکر می‌کنید این دو موضوع می‌تواند بر روند اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار باشد؟

مرزبندی به این معناست که آقای موسوی داوطلبانه خودش را از حمایت بخش مهمی‌ از کسانی که در این جنبش شرکت می‌کنند محروم کند و حمایت خود را منحصر به کسانی کند که مانند خود ایشان از درون همین نظام برآمده‌اند و همچنان هم به قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب وفادارند. در چنین حالتی امکان اینکه آقای موسوی شانس زیادی در همراهی مردم با خودش داشته باشد به معنای وسیع کلمه ازبین خواهد رفت.

ولی در آن صورت ممکن است بیشتر از سوی نظام تحمل شود. هر چند نسبت به این گزینه هم شک زیادی وجود دارد. این نظام حتی آقای موسوی را که در حدود قانون اساسی و وفاداری به نظام خواستار اصلاحات ساختاری در نظام است مسلما تحمل نخواهد کرد و دیر یا زود اگر توانایی آن را داشته باشد از نظام حذفش خواهد کرد.

به عبارت دیگر آقای موسوی دو گزینه در پیش دارد یا خودش رهبری همه مردمی‌ را که در خیابان‌ها حضور دارند بپذیرد یا اینکه منتظر باشد که حکومت او را با هر وسیله‌ای که می‌تواند از درون نظام به بیرون پرتاب کند، که آن موقع شاید دیر باشد که مردم رهبری آقای موسوی را تمام و کمال بپذیرند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG