لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

یک کیسه برنج: یک سال زندان. آخرین روزها، آخرین انتقادها


آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در حالی که آخرین روزهای تصدی این مقام را سپری می‌کند در سخنانی علنی به نحوه صدور احکام توسط برخی قضات و نیز رواج «پلیس‌سالاری» اعتراض کرد. اعتراضی که در بعضی موارد با لحنی شدید ادا شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران –ایلنا- سید محمود هاشمی شاهرودی صبح روز پنج شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه، در نشست روسای دادگستری‌های سراسر كشور در تهران با تاکید بر اینکه «باید سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های قضایی به فرهنگ تبدیل شود»، گفت: «برخی قضات فکر می‌کنند اگر حداکثر مجازات را برای شخص صادر کنند، هنری انجام داده‌اند.»

آقای شاهرودی در عین حال قضائیه با انتقاد از رواج «پليس‌سالاری » در ايران از قضات خواست که بر نیروی انتظامی و ضابطان قضایی اشراف کامل داشته باشند و مقابل «زياده‌خواهی اين تشکل‌ها» بايستند.

انتقادهای آیت‌الله شاهرودی از «پلیس‌سالاری» در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد نزديک به اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز از نیروی انتظامی به خاطر راه‌اندازی گشت‌های ارشاد و برخوردهای خشن با زنان و جوانان در جریان اجرای طرح امنیت اجتماعی طی سه سال گذشته انتقاد کرده‌اند.

میرحسین موسوی حتی وعده داد که در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری بلافاصله گشت‌های ارشاد و طرح امنیت اجتماعی را جمع خواهد کرد.

بالاترین مقام قضایی ایران در بخشی از سخنان روز پنج شنبه خود با انتقاد از «عدم توجه برخی قضات به برنامه و سیاست‌های دستگاه قضایی» گفت: « در یکی از پرونده‌ها قاضی به دلیل اینکه یک شخصی یک کیسه برنج از خانه پدر خود برداشته است او را به یک سال زندان محکوم کرده یا اینکه دانشجویی را به خاطر شش هزار تومان به دو سال حبس محکوم کرده‌اند.معلوم نیست این چه قاضی است که برای برداشتن ۶ هزار تومان این حکم را صادر کرده است .این ظلم واجحاف است و این گونه برخورد در شرع و قانون نیامده و نمی‌دانم این قضات چگونه جواب خدا را خواهند داد.»

«بعضا نامه‌هایی را به روسای دادگستری‌ها می‌فرستیم و در آن از رئیس دادگستری می‌خواهیم که آن قاضی را از دادگاه کیفری به دادگاه حقوقی منتقل کند، چرا که فکر می‌کنیم اگر این قاضی همچنان در جای خود بماند تمام مردم را به زندان می فرستد.»
وی با اشاره به «سیاست حبس‌زدایی» خاطرنشان کرد: «سیاست حبس‌زدایی از سیاست‌هایی است که از سوی رهبری ابلاغ شده است ولی قضات به آن اعتنا نمی‌کنند منتهی برای محکوم کردن افراد، به دنبال ماده‌ای در قوانین قبل از انقلاب می‌گردند تا با استناد به آن اشخاص را محکوم کنند.»

هاشمی شاهرودی با طرح این پرسش كه مشخص نیست چرا قضات در احکامشان حداکثر مجازات رای می‌دهند،گفت: «بعضا نامه‌هایی را به روسای دادگستری‌ها می‌فرستیم و در آن از رئیس دادگستری می‌خواهیم که آن قاضی را از دادگاه کیفری به دادگاه حقوقی منتقل کند، چرا که فکر می‌کنیم اگر این قاضی همچنان در جای خود بماند تمام مردم را به زندان می فرستد.»

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله شاهرودی در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر اینكه رئیس بعدی قوه قضائیه شوراهای حل اختلاف را جمع خواهد كرد، تاكید كرد: «اینگونه شایعات حرف‌هایی است كه ذكر آن نیز بی‌خود است، البته برخی از این شایعات از سوی افراد جاهل و برخی دیگر از سوی افراد جاهل در داخل قوه مطرح می شود. از این رو ریاست آتی قوه قضائیه نیز این سیاست‌ها را ادامه خواهد داد. چرا كه شوراهای حل اختلاف از سیاست‌های كلی‌ می‌باشد كه به تائید همگان نیز رسیده از این رو این شورا قائم به شخص نیست.»

این اولین بار نیست که‌هاشمی شاهرودی در دوره ریاست خود بر قوه قضاییه انتقادات صریحی را مطرح می‌کند، اما شاید آخرین انتقادات وی در این زمینه باشد؛ آقای شاهرودی در آستانه پایان دوره پنج ساله دوم ریاست خود در خرداد ماه سال جاری است.

صادق لاریجانی فقیه ۴۷ ساله، در صورت انتخاب برای تصدی قوه قضائیه جوان‌ترین فردی است که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برای ریاست این قوه تعیین شده است.
گفته می‌شود اوج انتقادات آیت‌الله شاهرودی به سال ١۳۸۴ باز می‌گردد. او در همایش دادستان‌های کل کشور انتقاداتی شدید را علیه برخی ضابطان قضایی زیر نظر دادستان‌ها مطرح کرد و حتی برخی برخوردهای صورت گرفته در زندان‌ها توسط ضابطان را با نمونه‌های «ابوغریب» و «گوانتانامو» مقایسه کرد.

آقای شاهرودی به زودی با قوه قضاییه ایران وداع خواهد گفت و هرچند هنوز به طور رسمی خبری در مورد رئیس آینده قوه قضائیه منتشر نشده، اما بعضی از پایگاه‌های خبری اینترنتی از صادق لاریجانی به عنوان رئیس آینده سازوکار قضایی ایران نام برده‌اند.

صادق لاریجانی فقیه ۴۷ ساله، در صورت انتخاب برای تصدی قوه قضائیه جوان‌ترین فردی است که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برای ریاست این قوه تعیین شده است. آقای لاریجانی همچون آیت‌الله شاهرودی که متولد عراق است، در نجف متولد شده است اما در کودکی همراه با خانواده خود به قم مهاجرت کرد.

صادق لاریجانی در کارنامه کاری خود علاوه بر فعالیت‌های علمی و فقهی، یک دوره نمایندگی مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشته و از تاریخ‌ ۲۵ تیر ١۳۸٠ نیز با صدور حکمی از سوی رهبری جمهوری اسلامی به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شد.
XS
SM
MD
LG