لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

فعالان حقوق زنان؛ از «سد معبر» تا «اقدام علیه امنیت ملی»


شیوه دستگیری عالیه اقدام‌دوست، فعال جنبش زنان، و اعزام او به زندان اوین، در کنار -به گفته مدافعان حقوق بشر در ایران- گسترش صدور حکم حبس‌های تعزیری و تعلیقی برای فعالان جنبش زنان، باعث شد تا وکیلان مدافع حقوق بشر، در روز دوشنبه ۱۲ اسفند، یک کنفرانس خبری تشکیل دهند.

عالیه اقدام‌دوست در تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در میدان هفت تیر، بازداشت و سپس به زندان محکوم شد. این تجمع به گفته فعالان مدافع حقوق زنان به شکل «مسالمت‌آمیز»، برای رفع قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان، در میدان هفت تیر تهران برگزار شده بود.

حکم سه سال زندان عالیه اقدام‌دوست در دادگاه تجدید نظر تایید شد، اما به گفته نسیم غنوی و نسرین ستوده، وکیلان او، قبل از ابلاغ حکم به وکیلان، ماموران به محل زندگی عالیه در فومن رفتند، او را دستگیر کرده و به زندان اوین زندانی فرستاند.

به گفته منصوره شجاعی، عضو ائتلاف برای دفاع از فعالان جنبش زنان، برای حمایت از عالیه اقدام‌دوست و دیگر فعالان جنبش زنان، ائتلافی از فعالان جنبش زنان و وکیلان مدافع حقوق بشر تشکیل شد.

منصوره شجاعی در باره این ائتلاف به رادیو فردا گفت: « وکلای جنبش زنان از یک سو و فعالان جنبش زنان از سوی دیگر در کنار هم به این فکر افتادند که چنین خطری متوجه تمام فعالان جنبش زنان می‌شود که حکم دارند. بنابراین از فعالان جنبش زنان یک ائتلاف موقت برای آزادی عالیه اقدام‌دوست ایجاد شد و تمام طیف‌های مختلف، اعم از کسانی که داخل کمپین بودند یا نبودند، دراین ائتلاف شرکت کردند، چون داشتن حکم زندان در میان طیف‌های دیگر جنبش زنان نیز وجود داشت. این ائتلاف تشکیل شد و به ابتکار این ائتلاف یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار شد که وکلا در آن حضور فعال داشتند.»

منصوره شجاعی همچنین درباره مسائلی که در این کنفرانس مطبوعاتی مطرح شده است، می‌گوید: «خانم‌ها نسرین ستوده و نسیم غنوی، آقای دادخواه، خانم صباغیان و آقایان حجتی و مصطفایی، شش وکیلی بودند که در این کنفرانس مطبوعاتی شرکت داشتند. حتی خانم شیرین عبادی به صورت تلفنی با خبرنگاران مصاحبه کرد. خانم صباغیان در مورد زینب پیغمبر زاده صحبت کرد، آقای حجتی در مورد زینب بایزیدی، آقای دادخواه از شهناز غلامی و آقای مصطفایی در ارتباط با خانم عباس قلی زاده و صدر صحبت کردند. تمام وکلا در مورد موکلینی صحبت کردند که حکم دارند و این حکم در دادگاه تجدید نظر است و هنوز حکم قطعی اعلام نشده و دقیقا وضعیت عالیه اقدام‌دوست را دارند.»

به عقیده این فعال جنبش زنان، صدور احکام حبس تعزیری و تعلیقی و بازداشت‌ها در روند جنبش زنان «خلیل ایجاد نکرده است.»

منصوره شجاعی می‌گوید: «متهمان مرتبط با جنبش زنان، همیشه یک اتهام دارند و آن هم اقدام علیه امنیت ملی است. اقدام علیه امنیت ملی می شود تیتر اصلی و بعد یک سری عناوین فرعی وجود دارد مانند سد معابر و.... از نظر افرادی که حکم صادر می‌کنند، تمام فعالان جنبش زنان علیه امنیت ملی اقدام کرده‌اند. اما چطور ممکن است افرادی که در یک چهارچوب قانونی برای کمپین یک میلیون امضا فعالیت می‌کنند، علیه امنیت ملی اقدام کنند؟ اینها خودشان می دانند که جمع آوری امضا جرم نیست، بنابراین تلاش می‌کنند با اتهامات واهی بزرگ این حرکت را خطرناک جلوه دهند.»

منصوره شجاعی در مورد اتهام وارد شده به خانم عالیه اقدام‌دوست و شهناز غلامی که «وابستگی به احزاب سیاسی» است، گفت: « این اتهام از جمله برای روناک صفارزاده و برخی دیگر در سنندج هم مطرح شده است. ما تفتیش عقاید نمی‌کنیم و از نظر حقوق بشری، گرایش‌های فکری جرم نیست. دفاع ما از این افراد به این دلیل بوده که به خاطر فعالیت در کمپین بازداشت شده‌اند. برای این که بتوانند جنبش زنان را به سوی حرکت‌های سیاسی ببرند، این اتهامات را وارد می‌کنند. مثلا ممکن است عالیه اقدام‌دوست در جوانی گرایشاتی به یک حزب سیاسی داشته است، ولی اکنون به خاطر فعالیت در کمپین بازداشت می‌شود. در ضمن من همواره مخالف هستم که پرونده یک زن جوان ۱۸ یا ۲۰ ساله را جلوی یک زن ۵۰ ساله بگذارند و او را بازخواست کنند.»

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، پیشتر اعلام کرده بود که روناک صفارزاده همراه هانا عبدی، از فعالان حقوق زنان در کردستان، «به خاطر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و عضویت در گروه شبه نظامی پژاک» دستگیر و متهم شده‌اند.

هانا عبدی، که از اعضای کمپین یک میلیون امضا نیز هست، روز پنجشنبه هشتم اسفند ماه، پس از گذراندن ۱۸ ماه حبس، از زندان آزاد شد.
XS
SM
MD
LG