لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

عبادی: جوایز از مالیات معاف‌اند، پس از پنج سال حالا مالیات می‌خواهند


سخنگوی وزارت خارجه نروژ (کشوری که جایزه نوبل صلح را اعطا می‌کند) روز پنجشنبه گذشته از احضار کاردار سفارت ایران در اسلو و اعتراض این کشور به مصادره جایزه صلح نوبل شیرین عبادی در ایران خبر داد.

وزیر خارجه نروژ خبر توقیف جایزه نوبل شیرین عبادی را باور نکردنی خواند واعلام کرد توقیف این جایزه توسط مقام‌های یک کشور تاکنون سابقه نداشت.

از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا موضوع توقیف جایزه خانم عبادی را تکذیب کردند، اما بعد شیرین عبادی را متهم ساختند که از پرداخت تعهدات مالیاتی خود شانه خالی کرده است.

میهمان گفت و گوی ویژه این هفته شیرین عبادی است: نخستین ایرانی و تنها زن مسلمان که در سال ۲۰۰۳ میلادی جایزه صلح نوبل را به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری به دست آورد. شیرین عبادی در این گفت‌وگو در مورد تازه‌ترین اتهام‌هایی که در مورد جایزه‌اش به اوارد شده توضیح می‌دهد.


در پاسخ به اتهامی که جمهوری اسلامی به شما نسبت داده و گفته اند که شما از پرداخت تعهدات مالیاتی خود شانه خالی کردید، چه واکنشی دارید؟

شیرین عبادی: من پنج سال قبل برنده جایزه نوبل شدم. طبق قانون، جوایز از مالیات معاف اند. بعد از پنج سال در تیرماه امسال، یعنی پس از انتخابات، وزارت دارایی از من مطالبه مالیات جایزه را کرد. حال آن که طبق قانون معاف هستم. وکیل من خانم نسرین ستوده اعتراض قانونی خودشان را کردند. پرونده در مرحله تجدید نظر است.

خانم عبادی، اصولاً وقتی تقاضای مالیات می‌کنند، نامه یا فرمی را می‌فرستند؟ شما چنین فرمی را دریافت کردید؟

بله. چنین فرمی که مطالبه کنند، به دفتر من ارسال شده و من همانطور که گفتم اعتراض کردم.

سئوالی که پیش می‌آید این است که چطور پس از پنج سال مطالبه می‌کنند؟ در حالی که شما سال ۲۰۰۳ جایزه نوبل و مبلغ نقدی اش را که حدود یک میلیون دلار است، دریافت کردید.

هم این سئوال مطرح است و هم این سئوال که با وجود صراحت قانونی مبنی بر معافیت مالیاتی جوایز، چرا این را از من مطالبه می‌کنند؟ این سئوالات را باید وزارت دارایی جواب بدهد.

خانم عبادی حساب‌های بانکی شما و همسرتان که توقیف شده بوده، هنوز هم در توقیف است؟

بله. حساب‌های بانکی من و همسرم توقیف شده وعلاوه بر حساب‌های بانکی ما حقوق بازنشستگی ما نیز توقیف شده است. توجه می‌فرمایید که حقوق بازنشستگی مبلغی از دریافتی هر شخصی است که طی سنوات از او کسر می‌شود تا بعد از بازنشستگی به او پرداخت شود. اساساً حقوق مستکسب ما است که دولت جمهوری اسلامی این را ضبط کرده و مسدود کرده. اگر ادعای آنها این است که من مالیات نداده ام، باید پرسید چرا حساب‌های بانکی و حقوق بازنشستگی همسر من را مسدود کرده اید؟

از نظر حقوقی، در قوانین جمهوری اسلامی آیا می‌توان به عنوان یک متهم یا حتی به منظور مطالبه مالیاتی، حساب کسی یا همسرش را توقیف کرد؟

چنین چیزی در قوانین پیش‌بینی نشده. همانطور که گفتم مسئله مالیاتی من قطعی نشده و از همه مهم‌تر از طرف وزارت دارایی حساب‌های ما مسدود نشده است. بلکه دادسرای انقلاب دستور مسدود شدن حساب‌های من و همسرم را داده است.

خانم عبادی همانطور که می‌دانید، پس از احضار کاردار سفارت ایران در اسلو و واکنش وزیر خارجه نروژ، ایران هم عکس العمل نشان داده است. اصولاً از وزارت خارجه نروژ با شما در این مورد تماس گرفته شد؟


من قبلاً طی مصاحبه‌های مکرر، وضعیت خودم را اعلام کرده بودم. از این جهت این مسئله اهمیت داشت که وقتی که دادگاه انقلاب با برنده جایزه نوبل این چنین غیرقانونی با خشونت رفتار می‌کند، ببینید با بقیه مردم چگونه رفتار می‌شود و از مصاحبه‌هایی که من انجام داده بودم، دولت نروژ متوجه وضعیت من شد، با من تماس گرفتند و من کلیه مطالبی را که امروز برای شما گفتم برای وزارت خارجه نروژ هم گفتم.

خانم عبادی، فکر می‌کنید در این چند ماهی که برای جلسات سخنرانی و شرکت در کنفرانس‌ها در اروپا و آمریکا به سر بردید، چرا اکنون این همه فشار، هم به خانواده شما و هم غیرمستقیم به خود شما وارد می‌آورند؟

کلیه کارهای من مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران است. هرچند من از جهت تئوریک اعتراضاتی به این قوانین دارم، ولی همیشه خود را مطیع قانون دانسته ام، زیرا وکیل دادگستری هستم و کارهای من تماماً در راستای حقوق بشر است. بنابراین، این که چرا عده ای برخلاف قانون چنین رفتاری دارند، را واقعاً نمی‌فهمم. شاید بهتر باشد این سئوال را خود آنها جواب بدهند.

آیا شما خیال دارید که برای پاسخ‌گویی به این اتهاماتی که به شما نسبت داده شده، در آینده نزدیک به ایران برگردید؟

بله. همسر من، بستگان من، همه در ایران زندگی می‌کنند و اگر در خارج هستم این یک چیز غیر متعارفی نبوده. من مشاغل بین‌المللی هم دارم که در این ارتباط قبلاً هم معمولاً چند ماه در سال در خارج از کشور بودم. الان هم در خارج ضمن انجام وظایف بین‌المللی مشغول اطلاع رسانی از وضعیت ایران در صحنه بین‌المللی هستم. هر زمان که احساس کنم من در ایران مفیدتر خواهم بود، بلافاصله به ایران بر می‌گردم و آن زمان خیلی دور نیست.

آیا نگران نیستید که در بازگشت به ایران ممکن است مشکلات و مسائلی برای شما پیش بیاید؟

من نگران نیستم برای اینکه کلیه کارهایی که کرده ام، قانونی است. افرادی که خودشان را فراتر از قانون می‌دانند بایستی نگران آینده خودشان باشند.

اما از نخستین روزی که شما جایزه صلح نوبل را دریافت کردید، همیشه یادم می‌آید آقای خاتمی تلویحاً از این مسئله استقبال نکرد و همچنان دستگاه حکومتی نسبت به این ماجرا روی خوشی نشان نمی‌دهد.

متاسفانه همینطور است و نظر خوشی نسبت به این مسئله ندارند.

در مورد جایزه صلح نوبل شما گفته اند که چهل درصد مالیات به آن تعلق می‌گیرد. شما حاضر هستید این مالیات سنگین را به دولت بدهید؟

من قبلاً با قسمتی از وجه این جایزه آپارتمانی خریدم و تجهیز کردم و آن را در اختیار کانون مدافعان حقوق بشر گذاشتم. متاسفانه سال پیش دولت ایران به صورت غیرقانونی و با این استدلال غیر موجه که این‌ها مجوز فعالیت نداشتند، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را بستند و پلمب کردند؛ که البته باز هم از رفتار غیرقانونی شکایت کردیم که هنوز به جایی نرسیده. قسمتی دیگر از این پول در حساب‌ها بود برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر، مخارج کانون مدافعان حقوق بشر و کمک به خانواده زندانیان سیاسی، که همانطور که گفتم حساب‌های مرا طبق دستور دادسرای انقلاب مسدود کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG