لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

سرکوب دانشجویان: ده‌ها حکم اخراج و زندان در یک ماه


«بازداشت گروهی دانشجویان» از سوی نهادهای امنیتی و قضایی در روزهای اخیر شدت گرفته است.
«بازداشت گروهی دانشجویان» از سوی نهادهای امنیتی و قضایی در روزهای اخیر شدت گرفته است.
درحالی که ده‌ها دانشجو در تهران ، مشهد، شیراز و دیگر شهرهای ایران در بازداشت به سر می‌برند، محاکمه‌های غیرعلنی دانشجویان همراه با احکام سنگین زندان اوج گرفته و تنها چند روز اخیر، پنج فعال دانشجویی در مجموع به ۲۱ سال زندان محکوم شده‌اند.

«بازداشت گروهی »، « احضار و اخراج از سوی کمیته انضباطی »، « تعلیق تشکل‌های دانشجویی » سه اهرم دیگری است که مقام‌های حکومتی برای سرکوب اعتراضات دانشجویی از آن بهره گرفته‌اند.

از جمله دانشجویانی که در دادگاه‌های غیرعلنی محاکمه شده‌اند مجید توکلی فعال دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک تهران است که از ۱۶ آذر روز دانشجو بازداشت شد و ۱۳ دی ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب که ریاست آن را قاضی صلواتی بر عهده داشت، به صورت غیرعلنی و بدون حضور وکیل و خانواده اش محاکمه شد.

اتهام مجید توکلی «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف دولت »، « توهین به رهبری »، « توهین به رئیس جمهور » و « اجتماع به قصد اقدام علیه امنیت ملی » عنوان شده است. این دانشجو اندکی پس از سخنرانی و شرکت در تجمع دانشجویان دانشگاه تهران به مناسبت ۱۶ آذر بازداشت شد.

توکلی پیشتر در ماجرای انتشار نشریاتی که به نام دانشجویان و به گفته آنها به شکل جعلی در دانشگاه پلی تکنیک تهران منتشر شده بود، ۱۹ ماه در بازداشت 'موقت' به سر برد، اما پس از طی این مدت در دادگاه تجدید نظر از اتهامات وارده تبرئه شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، سلمان سیما فعال دانشجویی و عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان ایران را که از دو ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

سایت‌های نزدیک به فعالان دانشجویی در روزهای اخیر همچنین از صدور احکام سنگین زندان برای ناصح فریدی و محمد تابع محمدی دو فعال دانشجویی دیگر خبر دادند.

بنابر این گزارش‌ها ناصح فریدی، دبیر سابق انجمن اسلامی‌ دانشگاه تربیت معلم تهران نیز به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

سلمان سیما و ناصح فریدی هر دو از اعضای ستاد «شهروند آزاد» مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری بودند.

محمد تابع محمدی از فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز که روز ۱۳ آبان در این دانشگاه بازداشت شده بود نیز از سوی دادگاهی در شیراز به چهار سال زندان تعزیری محکوم شده است.

حامد کاووسی دانشجوی ۱۹ ساله ای که ۱۳ آبان در شیراز بازداشت شد و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شد نیز از سوی دادگاه انقلاب شیراز نیز به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

یاشار قاجار دبیر سابق انجمن اسلامی پلی تکنیک نیز روز یک شنبه سه سال پس از بازداشتش در خرداد ۸۵، از سوی دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعزیری با تعلیق ۵ ساله ، ۱۴۸ ضربه شلاق ، ۱۰۰ هزار تومان جریمه محکوم شد.

اتهام دبیر سابق انجمن سلامی دانشگاه پلی تکنیک تهران «راه‌اندازی سایت خبرنامه امیرکبیر، اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و توهین به مسئولان » اعلام شده است.

بازداشت گروهی فعالان دانشجویی

غیر از ده‌ها دانشجو که در هفته‌های پس از انتخابات بازداشت شدند، مقام‌های امنیتی و قضایی در هفته‌های اخیر بر دامنه بازداشت فعالان دانشجویی افزوده‌اند.

میلاد اسدی از اوایل آذرماه و مهدی عربشاهی ، بهاره هدایت ، مرتضی سمیاری همگی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت ، پس از اعتراضات روز عاشورا بازداشت شده‌اند و خبرنامه امیرکبیر گزارش داده که ده‌ها تن از اعضای شورای عمومی این اتحادیه دانشجویی نیز در بازداشت به سر می‌برند.

رشید اسماعیلی از دیگر فعالان دانشجویی نیز پس از احضار به اداره اطلاعات اصفهان در سوم دی ماه بازداشت شد و اکنون در بند امنیتی زندان دستگرد اصفهان زندانی است.

مجتبی‌ هاشمی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران که از ۱۷ آذرماه در بازداشت به سر می‌برد به گفته خانواده اش همچنان در بلاتکلیفی زندانی است و مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، سه عضو دانشجویان و دانش‌ آموختگان لیبرال نیز جمعه گذشته به خانواده خود خبر دادند که در بند ۲۰۹ زندان اوین متعلق به وزارت اطلاعات زندانی هستند.

کوهیار گودرزی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف ۱۲ آبان امسال از این دانشگاه اخراج شد و ۲۹ آذر نیز به خاطر عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر به همراه برخی از اعضای دیگر این کمیته از جمله شیوا نظر آهاری و حسن حائری دانشجوی دانشگاه آزاد بازداشت شد.

خانواده علیرضا فیروزی و سورنا‌هاشمی از فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان نیز در روزهای اخیر از ناپدید شدن این دو دانشجو خبر داده‌اند اما می‌گویند که در مراجعه به مقام‌های قضایی و امنیتی مسئولیت بازداشت آن‌ها را نپذیرفته‌اند.

«بازداشت گروهی دانشجویان» نیز از دیگر ابزارهایی است که از سوی نهادهای امنیتی و قضایی در روزهای اخیر شدت گرفته است.

سایت ادوار نیوز خبر داده لست که ۱۲ دانشجوی دانشگاه خواجه نصر تهران هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

غیر از میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، سهیل محمدی، علی پرویز، جاوید حاج همتی و عباس قادری در مه‌های آبان و آذر و ۷ دانشجوی دیگر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز پس از اعتراضات روز عاشورا بازداشت شده‌اند.

همچنین دستکم ۱۰ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت تهران نیز از روز عاشورا تا نهم دی ماه بازداشت شده‌اند. نیما عمرانی ، مجید عسگری ، مصطفی ریسمان باف، طهمورث صفری، شهاب محمّدی، ابراهیم نوحی، علی صدّیقی، پویا حمداللهی، پویا دریایی،‌ هادی نجفی از جمله دانشجویان علم و صنعت هستند که به دنبال تجمع برای محکومیت کشتار مردم در روز عاشورا و برگزاری تجمع آزادی کامران آسا، برادر کیانوش آسا دانشجوی کشته شده، در این دانشگاه بازداشت شده‌اند.

در مشهد نیز روز نهم دی ماه گروهی از ماموران لباس شخصی ضمن حمله به دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و ضرب و شتم دانشجویان این دانشگاه ، ده‌ها تن از آن‌ها را بازداشت کردند.

محمود ذوقی دادستان مشهد ۱۴ دی ماه در واکنش به حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد اقدام آنان را غیر قانونی اعلام کرد و گفت که نگهبانی این دانشگاه به خاطر ورود افراد غیر دانشجو مقصر است.

وی در عین حال مراسم عزاداری محرم دانشجویان در داخل محوطه دانشگاه را هم « غیر قانونی » اعلام کرد و گفت که ۶۱ تن از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و ۹ دانشجوی دانشگاه غیر دولتی سجاد نیز بازداشت شده‌اند.

دادستان مشهد همچنین به روزنامه خراسان گفت که ۱۹ نفر از دانشجویان بازداشت شده در این شهر به دلیل «خط دهندگی جریانات تشنج زا در دانشگاه‌ها» و به اتهام «اقدام علیه امنیت داخلی» محاکمه خواهند شد.

امیر مقدم، علی خجسته، معین مین باشی، حمید تمدنی، محسن بیات، علی معموری، رضا خجسته، علی لطیفی، حسین قابل، عارف ناظر مقدم، میترا فرهنگ، عادل طائی نیا، فرشاد عزیزی، ایمان ابراهیمی و جهانبخش از جمله فعالان دانشجویی بازداشت شده دانشگاه‌های فردوسی، دانشگاه آزاد، خیام و سجاد مشهد هستند.

انجمن اسلامی دانشگاه شیراز نیز ۱۵ دی ماه با انتشار بیانیه ای به تداوم بازداشت دانشجویان و « فضای امنیتی سنگین » حاکم براین دانشگاه اعتراض کرد.

در بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز با تاکید براینکه « دولت کودتا برای فرار از واقعیت به هیچ تفکر مخالف خودش ، از مذهبیون و مومنان گرفته تا سکولار‌ها و سایر نحله‌های فکری اجازه سخن گفتن نمی‌دهد» آمده است «آنچه که امروز در این فضای خفقان و غبارآلود از سوی گماشتگان و حامیان دولت کودتا بر می‌آید تنها بازداشت و زندان و تخریب و کشتار است. »

انجمن اسلامی دانشگاه شیراز همچنین اعلام کرد که کاظم رضایی، سعید خسروآبادی، سعید لطفی و سعید آگنجی از دانشجویان این دانشگاه همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی هستند و از وضعیت سایر دانشجویان بازداشتی نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.

احضار و اخراج دانشجویان، تعلیق تشکل‌های دانشجویی

در سایر دانشگاه‌ها نیز مقامات دولتی با استفاده از کمیته‌های انضباطی برخورد با فعالان دانشجویی را تشدید کرده‌اند.

سایت ادوار نیوز از « احضار و تعلیق بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد کرج » و صدور حکم محرومیت از تحصیل برای ۱۵ دانشجوی این دانشگاه خبر داده است.

سایت‌های نزدیک به فعالان دانشجویی همچنین از اخراج پنج دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین و محرمیت سه تا چهار ترم برای ۲۵ دانشجوی دیگر این دانشگاه به اتهام آنچه کمیته انضباطی « شرکت در اغتشاشات» خوانده، خبر داده‌اند.

سایت دانشجویی خبرنامه امیر کبیر نیز خبر داده که « بیش از ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران طی هفته گذشته به اتهام برگزاری و شرکت در تجمعات ۱۶ آذر و یادبود آیت الله منتظری به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شده‌اند.»

اخبار مشابهی در خصوص برخورد گسترده کمیته‌های انضباطی با فعالان دانشجویی در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان ، دانشگاه رازی کرمانشاه ، دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌های کشور منتشر شده است.

«تعلیق تشکل‌های دانشجویی» از دیگر اهرم‌های مقام‌های دولتی برای مقابله با اعتراضات دانشجویی است که طی روزهای اخیر بر شدت آن افزوده‌اند.

فعالیت «انجمن اسلامی دانشگاه باهنر کرمان » روز شنبه ۱۹ دی ماه از سوی هیات نظارت این دانشگاه به اتهام « صدور بیانیه‌های مختلف بر خلاف مصالح نظام»، « تجمع غیرقانونی توسط اعضا »، « ایجاد اخلال در امور جاری دانشگاه » و « شرکت در اجلاس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور یعنی دفتر تحکیم وحدت » متوقف شد.

هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی همچنین فعالیت « مجمع اسلامی دانشگاه سمنان » را در اقدامی مشابه با شکایت بسیج دانشجویی برای سه ماه متوقف کرد.

روز یک شنبه نیز خبرگزاری مهر به نقل از غلامحسين نوروزی دبير هيئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران خبر داد که « مجوز فعاليت انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران هم لغو شده است. » انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از جمله قدیمی‌ترین تشکل‌های دانشجویی در ایران به شمار می‌رود.

دبیر هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران می‌گوید که علت ابطال مجوز فعابیت انجمن اسلامی دانشگاه تهران عدم اصلاح اساسنامه بوده که دستور آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده است.

اعتراض استادان به سرکوب دانشجویان

آیت الله خامنه ای در شهریور ماه طی سخنانی از حمله شامگاه ۲۵ خرداد به کوی دانشگاه تهران در کنار وقایع بازداشتگاه کهریزک به عنوان « جنایت‌هایی » نام برد که رخ داده و با تاکید براینکه «در حادثه کوی دانشگاه تخلفات بزرگی انجام شده که پرونده ویژه ای برای آن تشکیل شده تا مجرمان بدون توجه به وابستگی سازمانی، به مجازات برسند » گفت که «دستور برخورد قاطع با عاملان آن در نیروی انتظامی و بسیج» را صادر کرده است.

اما تاکنون عاملان حملات شبانه ۲۵ خرداد امسال به کوی دانشگاه تهران و خوابگاه دانشجویان دانشگاه شیراز و برخی دیگر از خوابگاه‌های دانشجویی از سوی مقام‌های حکومتی معرفی نشده‌اند.

۸۸ استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران هفته گذشته با انتشار نامه سرگشاده ای به رهبر جمهوری اسلامی ضمن اعتراض به « برخوردهای خشن و فراقانونی ، خصوصاً با دانشگاهيان، دانشجويان و فرهيختگان اين مرز و بوم » خطاب به وی نوشتند « مسلماً حمله‌های شبانه به خوابگاه، مأمن، مأوا و محل زندگی دانشجوی بی پناه و يورش روزانه به آنان در صحن دانشگاه، محل تحصيل علم و پژوهش، نه نشان قدرت و صلابت نظام است و نه ضرب و شتم و زندان دسته جمعی آنان زيبنده اسلاميت و جمهوريت نظام .»

آن‌ها در این نامه همچنین به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند که « عليرغم تأكيدات » وی و « تمام قول‌های مسئولين، آمران و مسببان واقعه هنوز محاكمه و به مردم معرف نشده‌اند و اين دانشجويان هستند كه هر روز به بهانه ای دستگير و زندانی می‌شوند و يا مورد ضرب و شتم قرار می‌گيرند. »
XS
SM
MD
LG