لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

حامد کرزی؛ متحدی نامطلوب برای غرب، که باید با او ساخت


حامد کرزی (با فرستاده آمریکا در امور افغانستان و پاکستان که در عکس حضور ندارد) در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل
حامد کرزی (با فرستاده آمریکا در امور افغانستان و پاکستان که در عکس حضور ندارد) در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل
در جریان کنفرانس بین‌المللی در مورد اوضاع افغانستان که این هفته در لاهه برگزار شد نشانی از عدم رضایت رهبران غربی از حامد کرزی دیده نمی‌شد ولی در پس این نمای علنی می‌توان نارضایتی آنها از رهبر افغانستان را به خوبی دید.

روزنامه تایمز چاپ لندن در شماره روز سوم آوریل به قلم ریچارد بیتسون دبير بخش بين‌المللی خود، مطلبی دارد در بررسی دیدگاه رهبران غربی از حکومت حامد کرزی. تایمز می‌نویسد: «رهبران غربی در جریان کنفرانس لاهه طبق معمول با برخوردی گرم دست حامد کرزی را فشرده و اتحادیه اروپا و آمریکا و سایر اهداکنندگان کمک‌های خارجی ده‌ها میلیون دلار برای کمک به بازسازی افغانستان را تصویب کردند.»

به نوشته تایمز، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نيز در جریان کنفرانس خبری با حامد کرزی از تصویب قوانین اخیر در افغانستان که محدود کننده حقوق و برابری زنان است هیچ انتقادی مطرح نکرد.

اما در صحبت‌های خصوصی می‌توان دید که وزرا و دیپلمات‌های غربی حاضر در این کنفرانس به شدت از نحوه حکومت و اقدامات حامد کرزی ناراضی هستند.

آقای کرزی که زمانی به عنوان ناجی افغانستان و رهبر اصلاحات و بازسازی کشور پس از سقوط طالبان تلقی می‌شد، اکنون به نقطه ضعفی برای پیشبرد سیاست غرب در این کشور بدل شده است.

روزنامه تایمز می‌نویسد: «حکومت آقای کرزی بشدت فاسد است. گفته می‌شود که اعضای خانواده وی در تجارت مواد مخدر مشارکت دارند. اقدامات اخیر جامعه بین المللی برای اصلاح ساختار حکومت – از جمله اعزام پدی اشتان، دیپلمات بریتانیایی، به عنوان فرستاده ارشد در افغانستان – تاکنون با مخالفت و مقاومت آقای کرزی روبه‌رو شده‌اند. و بالاخره وی برای جلب نظر مخالفان خود بیش از گذشته مقررات و قوانین سخت گیرانه مذهبی دوران طالبان را احیا کرده است.»

با این همه به نوشته روزنامه تایمز کنار گذاشتن حامد کرزی - حتی اگر عملی باشد - راه حل این مشکل نیست. هیچ کاندید معتبر و قابل اتکایی برای رقابت با وی در انتخابات ریاست جمهوری تابستان امسال وجود ندارد. هر سیاستمداری که دولت‌های غربی به آشکارا از وی حمایت کنند در چشم بسیاری از مردم افغانستان تضعیف خواهد شد. در نهایت این حق مردم افغانستان است که در مورد انتخاب رهبران سیاسی خود تصمیم بگیرند.

تایمز می‌نویسد: «با وجود همه این مسائل حامیان حامد کرزی در غرب -بخصوص دولت‌هایی که سربازان آن‌ها برای حفظ حکومت آقای کرزی می‌جنگند و کشته می‌شوند- می‌توانند از نفوذ خود بر وی استفاده کنند.»

سردبیر بخش خارجی روزنامه تایمز می‌افزاید که در جریان کنفرانس لاهه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در ملاقات‌های خصوصی خود با آقای کرزی با لحنی صریح دیدگاه‌ها و انتقادات خود را مطرح کرده است. ریچارد هولبروک، فرستاده ویژه دولت آمریکا، در امور افغانستان و پاکستان نیز به صراحت لهجه در توضیح و تفهیم سیاست‌های آمریکا شهرت دارد.

روزنامه تایمز می‌نویسد: اگر نامزد جدی برای به چالش کشیدن آقای کرزی پا پیش نگذارد و وی در انتخابات ماه اوت امسال دوباره به مقام ریاست جمهوری برگزیده شود، بدون شک انتظارات و چارچوب‌های جدیدی برای او تعیین خواهد شد.

از هم اکنون کشورهای غربی در فکر ارتقا وی به منصب «پدر ملت» هستند و هم‌زمان می‌خواهند با ایجاد پست نخست‌وزیری مقتدر شخصیت دیگری را برای اداره امور جاری کشور در مسند قدرت قرار دهند.

روزنامه تایمز در پایان می‌نویسد: دولت آمریکا مصمم است که جلوی ضعف‌های حکومت افغانستان به رهبری حامد کرزی را بگیرد. آمریکا برای کمک به امنیت و بازسازی افغانستان ۲۱ هزار نیروی نظامی بیشتر و میلیاردها دلار اختصاص داده است. آقای کرزی باید خود را با خواست‌ها و شرایط جدید منطبق سازد و یا کناره‌گیری کند.
XS
SM
MD
LG