لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

دره طالبان


طالبان در سوات
طالبان در سوات
روز دوشنبه آصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان با امضای قانونی که به اتفاق آرا در مجلس پاکستان به تصویب رسیده بود، پذیرفت از این پس در دره سوات (در نواحی شمال غربی پاکستان)، قانون شرع به جای قانون مدنی پاکستان جاری خواهد شد.

قانون شرعی که طالبان به آن معتقدند و روایت آن‌ها از قوانین شرعی و اسلام است.

دره سوات از پایگاه‌های مهم طالبان است و سال‌ها عرصه درگیری‌های شدید شورشیان طالبان با نیروهای دولتی بود.

پاکستان می‌گوید برای جلوگیری از تشدید ناآرامی‌و کشتار مردم و نیروهای پاکستانی در این منطقه با طالبان به این توافق رسیده است.

افغانستان و آمریکا از این اقدام ابراز نگرانی کرده‌اند.

اکبر ایازی، مدیر رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی، درباره این موضوع با رادیو فردا گفت‌گو می‌کند.

اکبر ایازی: این یک مسئله سیاسی ، قضایی ، عقلی و حکومتی و همه جانبه است. اگر قانون شریعت حاکم شود شامل همه مسائل می‌شود.
اکبر ایازی:
حکومت پاکستان امیدوار است که بتواند با این اقدام به نحوی در محلاتی که درگیر جنگ و تشنج است یک آرامش نسبی ایجاد کند.
اگر دقت کرده باشید این اواخر در رسانه‌های جمعی، از جمله نیویورک تایمز، هم انعکاس پیدا کرده بود که این تشنج ممکن است به سمت مناطق داخلی پاکستان از جمله پنجاب ، لاهور، اسلام آباد و کراچی هم کشیده شود که طبیعتا این موضوع برای حکومت پاکستان نگران کننده است.

من فکر می‌کنم دولت پاکستان می‌کوشد تا از طریق اعمال قوانین شرعی ، در مناطقی که تشنج و درگیری وجود دارد یک آرامش نسبی ایجاد کند. تا بتواند از سرایت این درگیری‌ها به طرف شهرهای بزرگ و همچنین سایر مناطق پاکستان جلوگیری کند.

ولی با این وجود بعضی از منتقدان بر این باورند که این مسئله نشانه ضعف حکومت پاکستان است و این امر باعث می‌شود که طالبان جسورتر بشوند.

البته می‌شود به این شکل هم تعبیر کرد که این موضوع به ضعف حکومت پاکستان برمی‌گردد . از سوی دیگر این برداشت هم وجود دارد که این امر خواست خود حکومت پاکستان برای ایجاد یک آرامش نسبی در مناطق ناآرام است.

اما مثلا دولت افغانستان در این مورد واکنش شدید نشان داد. چون فکر می‌کنند که با وجود آوردن نظام شریعت در منطقه سوات، ممکن است این منطقه به محل تجمع و تجهیز افراد طالبان و سایر نیروهای القاعده تبدیل شود و بعد از آن این افراد به افغانستان هجوم بیاورند وآرامش نسبی را که طی چند روز اخیر در منطقه وجود داشته است مختل سازند . این اندیشه افغانستان است.

گویا آقای حامد کرزی هم در این مورد واکنش نشان داده و اظهار نگرانی کرده بود؟ همین طور است؟

بله ، آقای کرزی خطاب به حکومت پاکستان اظهار امیدواری کرده بود که حکومت پاکستان بتواند با آوردن این نظام در منطقه سوات، آرامش را برای پاکستان تامین کند و البته گفته بود که مایل نیست این آرامش به قیمت ناآرامی‌در افغانستان تمام شود.

مثل این که آمریکا هم در این مورد عکس العمل نشان داده بود.

بله، آمریکا هم فکر می‌کند که اگر این جور نظامی‌ در منطقه سوات یا مشابه این مناطق نفوذ پیدا کند می‌تواند وسعت پیدا کند وبه سایر مناطق ناآرام که در ذات خود، نوعی تهدید برای نظامیان آمریکایی و بین‌المللی به شمار می‌روند برسد.

این قانون پس از امضا توسط رییس جمهور پاکستان، چه تاثیری در منطقه سوات داشته است ؟

هنوز تاثیر واضحی معلوم نیست. ولی در مجموع مردم از درگیری و کشتار خسته شده‌اند . آن‌ها حاضرند هر چیزی را بپذیرند به شرط آنکه در نهایت به صلح و آرامش بیانجامد . و بتوانند در آرامش زندگی کنند.

شریعت به نحوی در آنجا حاکم و جاری بود، اما الان شکل رسمی‌ و قانونی پیدا کرده است. اما اکثر مردم، خواهان آن شیوه از شریعت خودرو که توسط طالبان در افغانستان ترویج شده بود نیستند . چون آن شیوه هم منجر به کشتار و ناآرامی ‌می‌شود.

یکی از سران طالبان در دره سوات گفته است که این قانون فقط دربرگیرنده قوه قضاییه و مسائل قضایی است و به مسائل حکومتی و سیاسی مربوط نمی‌شود . آیا واقعا در عمل همین طور است ؟

نه. من فکر نمی‌کنم . این یک مسئله سیاسی ، قضایی ، عقلی و حکومتی و همه جانبه است. اگر قانون شریعت حاکم شود شامل همه مسائل می‌شود.
XS
SM
MD
LG