لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

با دینامیت در خانقاه؛ خبر و حاشیه‌های خبر


مردی مسلح شب پنج شنبه با حمله مسلحانه به خانقاه دراویش سلسله 'نعمت اللهی نوربخشی' در خیابان وحدت اسلامی تهران بخشی از این حسینیه را تخریب کرد و منجر به مجروح شدن دو نفر شد.

خبرگزاری ایرنا در اولین دقایق این حادثه در خبری فوری علت وقوع این حادثه را «درگیری فرقه‌ای» عنوان کرد، اما خبرگزاری فارس با چاپ عکسی از فرد مهاجم زیر عنوان گزارش لحظه به لحظه از حادثه خانقاه نوشت: «فساد اخلاقی به مهمانی دراویش بوی باروت و دینامیت داد».

اما عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز جمعه در گفت و گویی با ایرنا خبرگزاری رسمی‌جمهوری اسلامی ایران گفته است که متهم امیر باهر نام داشته ۴۸ ساله اهل تبریز، که مدعی است يکی از مسوولان اين خانقاه به همسر اول او نظر سوء داشته است.

آقای جعفری دولت آبادی افزوده است که متهم ابتدا قصد داشت در روز عيد غدير خم ،ايده انتقام‌جويانه خود را عملی کند که به دليل حضور زنان و کودکان بسياری در اين روز در خانقاه، از تصميمش منصرف شده بود و اکنون پرونده او به دلیل نگه‌داری و حمل سلاح جنگی در دادسرای انقلاب در حال بررسی است.

در این ارتباط با فرشید یداللهی، وکیل دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی گفت‌و‌گو کرده‌ایم و از او درباره چگونگی وقوع این حادثه پرسیده‌ایم:

فرشید یداللهی:
بر اساس تحقيقاتی که من انجام دادم، اين آقا با افراد ديگری از دراويش مسئله شخصی داشته و گويا چند سال پيش همسر اين آقا طلاق گرفته و با يکی ديگر از پيروان دراويش ازدواج کرده است، اين اطلاعات را دراويش نوربخشی به من دادند.

متاسفانه در کشور ما هر خبری در زمينه‌های مختلف اجتماعی رنگ سياسی به خود می‌گيرد و در نتيجه مسايل حاشيه‌‌ای رويدادها و اخبار بيش از اصل خبر بايد مد نظر قرار گيرد يعنی بايد ببينيم که اتفاقات رخ داده چه واقعی باشند و چه ساختگی، انتشار دهندگان آن چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

در دو خبری که از اين ماجرا منتشر شده، خبرگزاری ايرنا عنوان می‌کند که اين مسئله يک درگيری فرقه ای بوده و خبرگزاری فارس مسايل ديگری را مطرح می‌کند. دليل انتشار اين دو خبر متفاوت چه بوده است؟

بر اساس اعلام مراکزخبری دولتی، روز پنجشنبه در ساعت شش بعد از ظهر فردی با لباس ملی ايرانيان که به رنگ پرچم ايران بوده و بر روی آن اسامی‌ سهراب، رستم، ستار خان و بابک خرمدين که مظاهر ملی ما هستند نوشته شده، به خانقاهی که مرکز اجتماع عده‌ای از پيروان مرحوم آقای نوربخش است آمده و سر و صدا راه می‌اندازد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس اين فرد ديناميت، نارنجک جنگی، کلاشينکف و به معنی ديگر اسلحه خانه‌ای با خود داشته، ولی مهم آن است که خبرگزاری فارس در پايان گزارش خود با داستان سرايی و خط دهی که دور از شأن يک خبرگزاری است، مبارزه عليه تصوف را تبليغ می‌کند.

اين موضوع در تخريب حسينيه شريعت قم و بروجرد که متعلق به سلسله نعمت اللهی سلطان علی شاه گنابادی است نيز سابقه دارد، يعنی در تخريب اين حسينيه جهت توجيه اقدام غير قانونی خود نمايشگاهی در همان محل راه اندازی کرده و مطالب نادرست و کذبی را عنوان کردند.

دليل اين گونه برخوردها با دراويش در ايران چيست؟

يک تفکر متحجر که متاسفانه مدتی است به خصوص از زمان دولت آقای احمدی نژاد بيشتر شايع شده و قوت پيدا کرده، درصدد است که با تصوف و عرفان برخورد کند. اينها مطالب انحرافی را مطرح می‌کنند تا از اين طريق برخوردهای خود را توجيه کنند.

البته صوفيان در جامعه و ميان مردم هستند و زندگی عادی و روزمره خود را دارند و همه مردم هم با تفکرات، روحيات و سلامت اخلاقی آن‌ها آشنايی دارند و اين گونه صحبت‌ها به هيچ عنوان قابل انتصاب به دراويش نيست.

درارتباط با سلسله نعمت اللهی نوربخشی اين مسئله سابقه داشته و قبلاً هم با اين سلسله برخورد شده است؟

بله، قبلاً خانقاه‌های آنها را بسته‌اند و برخوردهايی با آنها صورت گرفت. در زمان دولت آقای خاتمی‌ در کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد رفع توقيف اين خانقاه‌ها اقدام شد، ولی در نهايت خانقاه‌ها مصادره شده و بيشتر مجالس آن‌ها تعطيل شده است.
XS
SM
MD
LG