لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

«ایران! صدای مرا می‌شنوی؟»


عکس از کنسرت یو تو در لندن. ۱۴ اوت ۲۰۰۹
عکس از کنسرت یو تو در لندن. ۱۴ اوت ۲۰۰۹
«ایران! صدای مرا می‌شنوی؟

رادیو تهران،‌ با تو صحبت می‌کنم ....»

بُنو خواننده گروه یو تو و فعال اجتماعی این بار وقتی به کالیفرنیا سفر کرده بود تا در ورزشگاه رزبل این ایالت یکی از کنسرت‌هایش را اجرا کند، پس از یک ساعت و نیم به وجد آوردن صد هزار نفر از طرفدارانش بار دیگر نظرها را به ایران جلب کرد.

گروه یو تو که هم اکنون در تور دور دنیای خود از شهری به شهر دیگر و از قاره‌ای به قاره دیگر سفر می‌کند، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعتراضات گسترده مردم پس از اعلام نتاییج انتخابات ۲۲ خرداد، یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های خود را به نام «یکشنبه خونین» برای ایران خواند.

یکشنبه خونین – یا همان آهنگ ساندی بلادی ساندی- که در سال ۱۹۸۳ میلادی – قریب به ۲۶ سال پیش، برای اولین بار منتشر شد با الهام از رویدادهای ایرلند شمالی و حادثه یکشنبه خونینی سروده شده است که در آن ارتش بریتانیا به روی تظاهرات کنندگان ایرلندی آتش گشود؛ تظاهر کنندگانی که برای دستیابی حقوق مدنیی خود در خیابان‌ها جمع شده بودند.

کنسرت روز یکشنبه ۲۵ اکتبر گروه یو تو که این بار با کمک سایت یوتیوب به صورت زنده برای بیش از ده میلیون نفر در سراسر دنیا نیز پخش شد در حوالی ساعت هشت و نیم به رنگ سبز درآمد. صحنه اجرای کنسرت و تلویزیون عظیمی‌ که بالای سر گروه یو تو تصاویرشان را پخش می‌کرد، یک‌پارچه سبز شد و آن جا بود که بنو ایران را صدا کرد. و از آزادی خواند.

در طول اجرای آهنگ یکشنبه خونین که سالن اجرای کنسرت در حین این اجرا کماکان با نورپردازی سبز رنگ نورپردازی شده بود تصاویری از ویدئو آرت‌های شیرین نشاط، هنرمند ایرانی ساکن نیویورک، نیز به همراه تصاویری از تظاهرات خیابانی مردم ایران در تابستان گذششته پخش شد.

تصاویر سبز این کنسرت پربیننده یو تو، ساعتی پس از اجرا به روی سایت پر بیننده یوتیوب و فیس بوک منتشر شد و به سرعت در میان کاربران دست به دست -یا بهتر است بگوییم کامپیوتر به کامپیوتر- می‌چرخید.

محمود از جمله جوانان ایرانی است که پس از حضور در این کنسرت،‌ ویدیوی آن را روی وب‌سایت یوتیوب قرار داده است.

وی درباره این رویداد به رادیو فردا می‌گوید: «خیلی برایم جالب بود. برای من که ایرانی بودم و به هر حال ممکن است احساساتمان با دیگران تفاوت داشته باشد. من هیجان زده شده بودم . نمی‌توانستم حرف بزنم و فقط داشتم فیلم می‌گرفتم . بعد از اجرای آهنگ بنو و حرف‌هایی که در کنسرت اظهار کرد ، همه تماشاگران شروع به دست زدن و ابراز احساسات کردند. تاثیر این برنامه بسیار زیاد بود و اصلا قابل مقایسه با رسانه‌های دیگر نبود. مخصوصا که قشری که در کنسرت‌های راک شرکت می‌کنند غالبا جوان‌اند، بسیاری از آنان تصور واطلاع چندانی از ایران ندارند.»

این ویدئوی آماتور، زمانی که با محمود گفت‌وگو می‌کردیم بیش از ۴۵۰۰ بیننده داشته است.

از ۲۲ خرداد ماه و آغاز اعتراض‌های مردمی‌ در ایران- آنچه که از آن به عنوان جنبش سبز یاد می‌شود- هنرمندانی از سراسر دنیا،‌ پشتیبانی خود را از این «جنبش» نشان دادند.

بنوی ۴۹ ساله،‌ خواننده یو تو با توجه به پیشینه بلند بالایش در زمینه فعالیت‌های حقوق بشری، یکی از معروف‌ترین چهره‌های این عرصه محسوب می‌شود.

اما چهره‌های پرآوازه دیگری چون جان بایس، خواننده روزهای جنگ ویتنام،‌ جان بان جووی، استینگ، وایکلف جین و چند هنرمند غیر ایرانی دیگر نیز از جنبش سبز در ایران حمایت کرده‌اند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG