لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

برای هژدهمین بار؛ فیلم‌های ایرانی در دانشگاه لس آنجلس


جشنواره فیلم‌های ایرانی در دانشگاه لس آنجلس، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم‌های ایرانی که از ۱۸ سال پیش به همت بخش آرشیو فیلم تلویزیون دانشگاه لس آنجلس آغاز به کرده است، امسال نیز برخی از برجسته ترین آثار فیلمسازان ایرانی را از خاورمیانه به مرکز صنعت سینمای آمریکا، لس آنجلس و هالیوود می‌آورد .

درحالیکه اخبار سیاسی کشورهای خاورمیانه هر روز درصدر خبرهای رسانه‌ها و جراید است، کارکنان بخش آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه لس آنجلس، کوشیده‌اند تا از طریق نمایش فیلم‌های ایرانی در این جشنواره سالیانه نشان دهند که مردم ایران نیز همان امیدها و مشکلاتی را دارند که آمریکایی‌ها در دیگر سوی جهان.
پل مالکوم، کسی که امسال جشنواره فیلم‌های ایرانی را برای اجرا آماده کرد و خود یکی از علاقمندان سینمای ایران است، به رادیو فردا می گوید: « من از سال ۱۹۹۰، از هواداران پرو پاقرص سینمای ایران بوده‌ام. امسال ما در طول ۶ هفته، ۶ فیلم سینمایی، ۵ فیلم مستند و ۵ فیلم کوتاه نمایش خواهیم داد. هرچند من فکر می کنم بیشتر این فیلم ها درواقع مسائل بشری مشترکی را مطرح می‌کنند که تقریبا همه ما با آن آشنایی داریم، اما هنوز ریشه‌های عمیقی در فرهنگ ایرانی دارند. »
هرسال، دوستداران سینمای ایران و به خصوص اعضای جامعه ایرانی ساکن لس آنجلس، سالن‌های این جشنواره را پر می‌کنند.
پل مالکوم معتقد است این جشنواره در میان تماشاگران غیر ایرانی نیز از جذابیت خاصی برخوردار است :
آقای مالکوم می‌گوید: «یکی از جنبه‌های مثبت فستیوال این است که این فیلم‌ها از بسیاری جهات برای تماشاگران از هر طیف و طبقه‌ای قابل توجه است. علیرغم مشکلات سیاسی که ایران با آن دست به گریبان است، در ۲۰ سال گذشته داستان جهش غیرمنتظره صنعت فیلم‌سازی در ایران یکی از مهم‌ترین وقایع سینمایی جهان به شمار می‌رود.»
پل مالکوم که خود دوست ندارد در باره دولت ایران و یا سیاست اظهار نظری کند، معتقد است فیلم‌های برگزیده جشنواره امسال، می‌تواند وضعیت موجود در داخل ایران و شرایط زندگی مردم در این کشور را به خوبی به نمایش بگذارد.
در میان کارگردان‌هایی که در طول سال‌ها، با نمایش فیلم‌هایشان در این جشنواره توانسته‌اند اثراتی بر ذهن تماشاگران باقی بگذارند، از فیلمسازانی چون عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، مجید مجیدی، جعفر پناهی و بهرام بیضایی می‌توان نام برد.
«آواز گنجشگ‌ها»، تازه ترین ساخته مجید مجیدی، از جمله فیلم‌هایی است که در جشنواره سینمای ایران در تالار بیلی وایلدر موزه همر شهر لس آنجلس به نمایش درخواهد آمد.
این فیلم، داستان زندگی مردی است که با ازدست دادن شغل خود در یک مزرعه پرورش شتر مرغ، به تهران می‌آید تا راننده تاکسی شود.
پل مالکوم معتقد است که « مجیدی استعداد شگفت آوری دارد و فیلم او از لایه‌های بی‌شماری برخوردار است.»
آقای مالکوم در ادامه به فیلم‌های دیگری که در جشنواره امسال نمایش داده می‌شوند نیز اشاره می‌کند: «از جمله فیلم مستند ۷ زن نابینا که در آن کارگردان، محمد شیروانی، این هفت زن را برای ساختن فیلمی در یک کارگاه گردهم می‌آورد. سپس به آن‌ها دوربین می‌دهد و تماشاگر با تماشای حرکات تصادفی و غیرعمدی آن‌ها فرصتی می‌یابد تا مفهوم زندگی بدون داشتن قدرت بینایی را درک کند. این درحقیقت "فیلم‌سازی از نقطه نظر فیلم‌ساز" و یکی از خالص‌ترین و طبیعی‌ترین عناصر فیلم‌سازی محسوب می‌شود.»
از فیلم های دیگر جشنواره سینمای ایران امسال در دانشگاه لس آنجلس می‌توان به سه زن به کارگردانی منیژه حکمت و باشرکت نیکی کریمی، «ترانه تنهایی تهران»، محصول مشترک ایران و فرانسه به کارگردانی سامان سالور، «چراغی در مه»، و فیلم مستند «زنان کفن پوش» ساخته فرید حائری‌نژاد و محمدرضا کاظمی نام برد.
XS
SM
MD
LG