لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

«تهدید مخالفان، خارج از مرزهای ایران»


وال استریت جورنال می‌نویسسد که ماه‌های اخیر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت ایران ردیابی مخالفان وتهدید آن‌ها را به خارج از مرزهای کشور گسترش داده‌اند.
وال استریت جورنال می‌نویسسد که ماه‌های اخیر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت ایران ردیابی مخالفان وتهدید آن‌ها را به خارج از مرزهای کشور گسترش داده‌اند.
روزنامه وال استریت جورنال براساس تحقیقات و مصاحبه‌هایی که خبرنگاران این روزنامه با ایرانیان ساکن خارج از کشور انجام داده‌اند، می‌نویسد که در ماه‌های اخیر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت ایران ردیابی مخالفان و اعمال فشار و سرکوب آن‌ها را به خارج از مرزهای کشور گسترش داده‌اند.

در آغاز مطلب وال استریت جورنال از قول «کوشا»، یک دانشجوی ایرانی ساکن آمریکا، نقل می‌کند که چند یپیش در یک ایمیل وی تهدید شد که اگر انتقاد از حکومت در فیس بوک را متوقف نکند، «خانواده او در ایران تحت فشار قرار خواهند گرفت». وی به این ایمیل تهدید آمیز توجهی نکرده ولی مدتی بعد پدرش توسط ماموران امنیتی ایران بازداشت شده و وی را تهدید کردند که اگر پسرش مخالفت با حکومت را متوقف نکند امنیت او به خطر خواهد افتاد.

وال استریت جورنال از قول نمایندگان سابق مجلس و مقامات سابق حکومت می‌نویسد در ماه‌های اخیر اقدامات اطلاعاتی و اعمال فشار حکومت ایران علاوه بر منتقدان و مخالفان سرشناس ، افراد معمولی و دانشجویان ایرانی ساکن خارج را نیز شامل شده است.

وال استریت جورنال می‌نویسد که در همین زمینه با حدود ۹۰ نفر از شهروندان ایرانی ساکن خارج از کشور در شهرهایی مثل لندن، لس آنجلس، دوبی و نیویورک مصاحبه‌هایی انجام داده است. از گفته‌های اکثر این افراد مشخص است که کسانی که در فعالیت‌های سیاسی علیه حکومت وارد می‌شوند تحت فشار قرار می‌گیرند. با وجود اینکه هیچ منبع مستقل و رسمی‌ این شواهد را تایید نکرده است ولی نمونه‌ها و توضیح موارد اعمال فشار که از سوی این افراد ارائه می‌شود کاملا با یکدیگر همخوانی دارند.

وال استریت جورنال به گزارش دستگاه‌های امنیتی دولت آلمان نیز اشاره می‌کند که چند ماه پیش برملا کرد ماموران امنیتی و خبرچین‌های حکومت ایران فعالیت‌های ۹۰۰ نفر از منتقدان و مخالفان حکومت اسلامی را تحت نظر دارند.
وال استریت جورنال سپس به اظهارات مقامات ارشد نظامی و امنیتی اشاره می‌کند که در واکنش به اعتراض‌های تابستان اخیر، علاوه بر تظاهرکنندگان در ایران، هر شهروند ایرانی ساکن خارج از کشور را که از این حرکات سیاسی حمایت کند تهدید کردند.

وال استریت جورنال سپس به گزارش دستگاه‌های امنیتی دولت آلمان اشاره می‌کند که چند ماه پیش برملا کرد ماموران امنیتی و خبرچین‌های حکومت ایران فعالیت‌های ۹۰۰ نفر از منتقدان و مخالفان حکومت اسلامی را تحت نظر دارند. مقامات امنیتی آلمان خبر دادند که عوامل جمهوری اسلامی سعی می‌کنند شرکت کنندگان در تظاهرات ضد دولتی را تحت فشار قرار دهند . همچنین دولت آلمان تقاضای رسمی‌ ایران برای محدود کردن تظاهرات مخالفان در این کشور را رد کرده است.

وال استریت جورنال از یکی از کارکنان هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد خواسته است تا واکنش خود را به این ادعاها عنوان کند. این دیپلمات ایرانی بدون پاسخگویی به سئوال اصلی در پاسخ خود نوشته است: «این ادعاها که دولت ایران برای شهروندان ایرانی که به کشور بازمی‌گردند مشکل و محدودیت ایجاد می‌کند کذب محض است.»

با این همه وال استریت جورنال از قول چند ایرانی ساکن خارج از کشور می‌نویسد که آن‌ها پس از مسافرت به ایران در ماه‌های اخیر به اشکال گوناگون محدود و یا مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. یکی از این افراد می‌گوید که «برای مدت کوتاهی بازداشت شده و زیر کتک از او خواسته‌اند که رمز عبور ایمیل و فیس بوک خود را به ماموران امنیتی بدهد».

در بخش دیگری از این مطلب، وال استریت جورنال به اهمیت ارتباطات اینترنتی در حرکات و اقدامات مخالفان حکومت ایران اشاره کرده و نتیجه می‌گیرد که دستگاه‌های امنیتی ایران به شدت روی این مسئله حساس‌اند و به اشکال مختلف می‌کوشند این ارتباطات را محدود کرده و یا با نفوذ در این شبکه‌ها شناسایی و اعمال فشار بر فعالان را گسترش دهند.

در پایان این مقاله وال استریت جورنال به مورد «کوشا» باز می‌گردد که در آغاز به آن اشاره شد . کوشا می‌گوید پس از دستگیری و اعمال فشار بر پدرش در ایران او تصمیم گرفت که فعالیت‌های خود روی اینترنت و صفحه فیس بوک را متوقف کند.

او می‌گوید از دستگیری پدرش بسیار نگران شد و از آن زمان به بعد در تماس با ایران به هیچ عنوان وارد مسائل سیاسی نمی‌شود. بااین همه او هنوز هم راه‌های دیگری برای ابراز مخالفت خود با سیاست‌های حکومت ایران پیدا می‌کند. به عنوان مثال او چند ماه پیش در کاروان دوچرخه سواری از تورنتوی کانادا تا نیویورک در حمایت از حقوق بشر در ایران شرکت کرد.
XS
SM
MD
LG