لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

نگرانی از سلامت یزدی در زندان؛ «آزادی در گرو انحلال»


ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی
ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی
یازده نفر از فعالان سیاسی و چهره‌های شاخص گروه‌های نهضت آزادی و ملی‌-مذهبی با انتشار بیانیه‌ای در مورد سلامت دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل بازداشت شده نهضت آزادی، ابراز نگرانی کرده‌اند.

دکتر یزدی یک بار در خرداد ماه و بار دیگر در تیرماه بازداشت شد. نخستین بار ماموران او را بر تخت بیمارستان بازداشت کردند.

ابراهیم یزدی ۸۰ ساله است و در بیاینه تازه‌ای که فعالان سیاسی منتشر کرده‌اند در مورد وضع سلامت او آمده است: دكتر يزدى به دليل ابتلا به سرطان پروستات ، دوره هاى سخت شيمى درمانى را طى مى كند و به گواهى پزشكان و متخصصان نياز مبرم به مراقبت‌هاى ويژه پزشكى اعم از معاينات مرتب و آزمايش‌هاى ادوارى و مصرف منظم دارو و استفاده از لوازم پزشكى دارد...

پیشتر فرزند او نیز در گفت‌وگویی با رادیو فردا از نگرانی خود در مورد وضعیت سلامت پدرش گفته بود. [گفت‌وگو با فرزند ابراهیم یزدی را اینجا بخوانید]

احمد صدر حاج سید جوادی، عضو ارشد نهضت آزادی ایران در مورد وضعیت سلامت آقای یزدی به رادیو فردا می‌گوید: من شنيده ام وقتی داشتند آقای دکتر يزدی را برای تجديد قرار می‌برده‌اند، کسی او را ديده که حالش خوب نبوده است. اين طور که گفته‌اند قاضی خواسته قرار را با حضور خود دکتر يزدی تجديد کند و بعد او را بلافاصله به زندان بازگردانده‌اند و از آن پس ديگر از او خبری نداريم.

اين اتفاقات چه روزی بوده است؟

هفته گذشته روز دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه.

گزارش ها حاکی از آن است که بازداشت آقای ابراهيم يزدی و ۱۳ نفر ديگر از اعضا، علاقمندان و خويشاوندان نهضت آزادی به اين دليل است که نهضت آزادی اعلام انحلال کند. اين مسئله درست است؟

بله همين طور است. اما در اساسنامه انحلال نهضت آزادی به عهده کنگره است و ما بر خلاف اساسنامه نمی‌توانيم کاری انجام دهيم. آقايان فشار آوردند که شورا را تشکيل دهيد، شورا را تشکيل دادند و تقريبا ۹۰ درصد اعضا مخالف اين مسئله بودند که بر خلاف اساسنامه اعلام انحلال کنند.

قبل از اين که عده ای از اعضا و خويشاوندان نهضت آزادی بازداشت شوند، نهضت آزادی مجبور شد به طور موقت فعاليت خود را متوقف کند. گويا اين توقف فعاليت چاره ساز نبوده است؟

همه فعاليت‌های نهضت آزادی را متوقف کردند، نه می‌گذاشتند شورا تشکيل شود و نه دفتر سياسی و به محض اين که چند تن از اعضا دور هم جمع می‌شدند، می‌گفتند برای چه جمع شده‌ايد. اين توقف فعاليت به ميل نهضت آزادی نبوده، بلکه ناچار شده است.

ولی به رغم توقف فعاليت نهضت آزادی، اين بازداشت‌ها انجام شد. آيا می‌گويند کسانی که در زندان هستند بايد اعلام انحلال کنند؟

بله، با تک تک آنها صحبت کرده‌اند که چرا نهضت آزادی را منحل نکرديد و گفته‌اند اگر برگه اعلام انحلال را امضا کنيد، آزادتان می‌کنيم.

فعاليت‌های محمدعلی دادخواه، وکيل آقای يزدی و برخی ديگر از اعضا و علاقمندان نهضت آزادی، به نتيجه‌ای رسيده است؟

تا کنون که به نتيجه‌ای نرسيده است. ايشان در دادگاه حرف حق خود را می‌زند ولی تلاش‌هايش به جايی نمی‌رسد، چون آقايان قضات گوششان بدهکار نيست.
XS
SM
MD
LG