لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

محمود عباس: حمله زمینی به غزه خونریزی بیشتری به بار می‌آورد


بنا بر گزارش‌ها عملیات زمینی در غزه آغاز شده است
بنا بر گزارش‌ها عملیات زمینی در غزه آغاز شده است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، می‌گوید عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه با خونریزی بیشتری همراه خواهد بود، تلاش‌ها برای پایان دادن به تنش را پیچیده می‌کند و «باید متوقف شود».

هشدار و خواست آقای عباس، ساعتی پس از آن منتشر می‌شود که اسرائیل شب ۲۶ تیر ماه دستور آغاز عملیات زمینی در غزه را صادر کرد.

ارتش اسرائیل عملیات زمینی خود در غزه آغاز کرده است. بنا بر تازه‌ترین گزارش‌ها یک سرباز اسرائیلی نیز در نخستین شب این عملیات کشته شده است.

در بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل در این مورد منتشر کرده، آمده است: «پس از ۱۰ روز حمله‌ حماس، از زمین، هوا و دریا، و در پی رد مکرر پیشنهاد آتش‌بس، نیروی دفاعی اسرائیل، حمله‌ زمینی به نوار غزه را آغاز می‌کند».

خبرگزاری رسمی مصر، «شبکه خبری خاورمیانه»، از قول آقای عباس در روز ۲۷ تیر ماه نقل کرده است که این عملیات «تنها به خونریزی بیشتر خواهد کشید و موقعیت و تلاش‌ها را برای پایان دادن به خشونت اسرائیل پیچیده می‌کند».

تل‌آویو می‌گوید حملات به غزه برای پایان دادن به موشک‌پرانی‌ها به خاک اسرائیل و ایجاد آرامش است.

حملات اسرائیل تا کنون نزدیک ۲۶۰ قربانی فلسطینی برجای گذاشته است. صدها موشک نیز از غزه به اسرائیل پرتاب شده که سپر دفاعی آن کشور جلوی بسیاری از آنها را گرفته است. یک شهروند اسرائیلی در پی حملات از غزه کشته شده است.

بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای گفته است عملیات زمینی برای «ضربه زدن به تونل‌های ترور از غزه به اسرائیل» است.

گزارش‌ها حاکی است که دامنه این حمله و مدت آن احتمالا کوتاه خواهد بود.

وزارت خارجه مصر، کشوری که اقدام به میانجی‌گری میان حماس و تل‌آویو کرده، نیز عملیات زمینی را محکوم کرده است.

خبرگزاری مصر از قول وزرات خارجه آن کشور می‌گوید این عملیات تنها به خشونت‌ها در موقعیت فعلی دامن زده و «کمکی به حفظ امنیت اسرائیل نمی‌کند».

وزارت خارجه مصر خواستار آن شده تا دو طرف -اسرائیل و حماس- «فورا و بی‌قیدوشرط» پیشنهاد آن کشور برای برقراری آتش‌بس و انجام مذاکرات را عملی کنند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر، از حماس نیز انتقاد کرده و می‌گوید آن گروه اگر پیشنهاد مصر را می‌پذیرفت، می‌توانست جلوی کشته شدن شمار بیشتری از غیرنظامیان را بگیرد.

روابط مصر و حماس از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی، بحرانی بوده است.

پیشتر، در آخرین نبردها میان اسرائیل و شبه‌نظامیان در غره، دولت اخوان‌المسلمینی مصر موفق به انجام میانجی‌گری میان دو طرف شده بود.

اما حماس اکنون می‌گوید پیشنهاد آتش‌بس را که در جریان آن شرکت نداشته نمی‌پذیرد.

شبه‌نظامیان غزه، آتش‌بس یک‌طرفه اسرائیل را نیز چند ساعت پس از آن نقض کرده‌اند.

از سوی دیگر شمار قابل توجهی از قربانیان حملات اسرائیل در نوار غزه، غیرنظامیان، به ویژه زنان و کودکان، بوده‌اند.

مصر از شهروندان خود در غزه که خواستار خروج از آن هستند خواسته است تا به منطقه مرزی رفح رفته و از آنجا وارد خاک مصر شوند.

XS
SM
MD
LG