لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

عباس و پرز همراه پاپ فرانسیس دعای صلح می‌خوانند


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در پاسخ به دعوت پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، مشترکا برای ادای دعا برای صلح به واتیکان می‌روند.

پاپ فرانسیس این دو را زمانی که برای دیدار از خاورمیانه به منطقه رفته بود، دعوت کرد.

روسای دولت در دو سوی دیواری از اختلافات قرار است روز هشتم ژوئن در پاسخ، به واتیکان بروند.

پاپ فرانسیس در سفر خود به خاورمیانه، بن‌بست در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین را «به‌شکل فزاینده‌ای غیر قابل قبول» نامیده و گفته بود «اکنون زمان آن رسیده تا این وضعیت به پایان برسد».
پاپ فرانسیس به تازگی به خاورمیانه سفر کرده بود
پاپ فرانسیس به تازگی به خاورمیانه سفر کرده بود

تازه‌ترین تلاش‌هایی که با ایده ایالات متحده برای بازگشت به گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه صورت گرفته بود، عملا بی‌نتیجه متوقف شده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در اوایل اردیبهشت ماه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دولت او در واکنش به برنامه تشکیل دولت متحد حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطین، (س‌آف)، مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را متوقف کرده است.

یک روز پیش از این اطلاعیه بود که حماس و «س‌آف» در شهر غزه توافق کردند که طی پنج هفته دولتی متشکل از افراد مستقل به ریاست محمود عباس تشکیل دهند.

قرار شده شش ماه پس از تشکیل این دولت نیز انتخابات برگزار شود.

همان زمان باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا در نخستين واکنش علنی به تصميم اسرائيل برای متوقف کردن مذاکرات صلح، گفته بود «شايد اکنون زمان مناسبی برای ايجاد يک وقفه در اين گفت‌و‌گوها باشد».

رئيس‌جمهوری آمريکا افزوده بود «به مقطعی رسيده‌ايم که اسرائيل و فلسطينی‌ها بايد به ارزيابی مجدد در مورد گزينه‌های خود بپردازند».

آمریکا از سوی دیگر نارضایتی خود را از تشکیل دولت مشترک حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز ابراز کرده بود.
XS
SM
MD
LG