لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۹

محمود عباس: مذاکره‌کنندگان صلح فلسطینی استعفا کرده‌اند


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، ۲۲ آبان ماه در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌سی مصر، گفت هیئت مذاکره‌کننده فلسطینی در گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل به دلیل پیشرفت نکردن آن، استعفا کرده‌‌اند.

رئیس تشکیلات خودگردان می‌گوید یا تلاش می‌کنیم که (آنها) برگردند یا هیئتی تازه را تشکیل می‌دهیم.

در گفته‌های آقای عباس مشخص نیست این «استعفا» چه زمانی رخ داده است. از سوی دیگر صائب عریقات، دیپلمات ارشد فلسطینی در هیئت مذاکره‌کننده، در گفت‌وگویی با رویترز در مورد موضوع «استعفا» جزئیاتی ارائه نکرده، اما گفته است ‪جلساتی که‬ با طرف اسرائیلی بوده، در حال حاضر «متوقف» شده‌اند.

عریقات گفته عملا یک هفته از زمان توقف مذاکرات می‌گذرد و افزوده است: «صادقانه اگر بخواهم بگویم، به دلیل شهرک‌سازی‌های هفته گذشته.»

موضوع شهرک‌سازی که صائب عریقات به آن اشاره کرده است، موضوعی بوده که نه تنها طرف فلسطینی که واشینگتن نیز در مورد آن با تل‌آویو اختلاف داشته است.

اوایل آبان ماه اسرائیل در میانه گفت‌وگوهای صلح با فلسطینی‌ها که روندی نه چندان سریع داشت، اگرچه ۲۶ زندانی فلسطینی را از زندان آزاد کرد٬ اعلام کرد برنامه ساخت نزدیک به دو هزار و پانصد خانه تازه در شرق بیت‌المقدس نهایی و تصویب شده است.

این موضوع که پیشتر هم بحث‌هایی درمورد آن شده بود٬ با واکنش فلسطینی‌ها و مقام‌های آمریکایی روبه‌رو شد.

سخنگوی رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی همان زمان گفته بود که ادامه شهرک سازی «روند مذاکرات صلح را تخریب می‌کند».

هفته‌ای نگذشت که جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز به این موضوع واکنش نشان داد.

آقای کری گفت از نظر آمریکا شهرک‌سازی‌ها «غیرقانونی‌ست».

او ۱۵ آبان و پس از دیدار با محمود عباس گفت «آمریکا اکنون و همواره شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی را اقدامی غیرقانونی دانسته است».

عریقات گفته است عملا یک هفته از زمان توقف مذاکرات می‌گذرد
عریقات گفته است عملا یک هفته از زمان توقف مذاکرات می‌گذرد
جان کری پیش از آن نیز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار کرده بود.

در نهایت تنها ساعاتی پیش از آنکه محمود عباس در گفت‌وگوی تازه خود با شبکه مصری از استعفای هیئت دولت خود در مذاکرات صلح خبر دهد، تل‌آویو اعلام کرد که طرح شهرک‌سازی را به حال تعلیق درآورده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که مقام‌های وزارت مسکن گام‌هایی را «بدون هماهنگی» با سایر نهادها برداشته بودند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در این مورد هم اشاره‌ای به ایران کرده و گفته است درست هنگام تلاش تل‌آویو برای متقاعد کردن جامعه جهانی به «دستیابی به توافقی بهتر با ایران»، [وزارت مسکن] به مناقشه‌ای «نالازم» دامن زده است.

تازه‌ترین دور مذاکرات صلح پس از توقفی سه ساله آغاز شده است.

رئیس تشکیلات خودگردان به دنبال اعلام خبر «استعفای» اعضای هیئت فلسطینی گفته است که یک هفته زمان لازم است تا بازگشت به گفت‌وگوها میسر شود.
XS
SM
MD
LG