لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

عبدالرئوف ریگی، رهبر گروه جیش‌النصر «کشته شد»


خبرگزاری‌ها در ایران می‌گویند عبدالرئوف ریگی، رهبر گروه جیش‌النصر، در شهر البندین پاکستان، و در پی «درگیری» میان این گروه و گروه جیش‌العدل، «کشته شده است».

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید اعضای گروه جیش‌العدل، در «ادامه درگیری‌ها» با جیش‌النصر، به مخفیگاه او هجوم برده و خودش و خواهرزاده‌اش، ابوبکر ریگی، را کشته‌اند.

این خبرگزاری می‌گوید، گروه جیش‌النصر در پی اختلافات برای «در اختیار گرفتن منابع مالی»، از اعضای جداشده گروه جیش‌العدل تشکیل می‌شد؛ اختلافاتی که به گفته این خبرگزاری پس از دستگیری عبدالمالک ریگی صورت گرفت.

ایران و پاکستان، جیش‌العدل را گروهی تروریستی می‌دانند. رهبر پیشین این گروه، عبدالمالک ریگی، خرداد ماه سال ۱۳۸۹، سه ماه پس از دستگیریش، اعدام شد.

شبکه خبری العربیه اما، در گزارشی از کشته شدن عبدالرئوف ریگی در شهر کویته در غرب پاکستان، در اوایل صبح ۲۸ اوت، ۶ شهریور، خبر داده است.

العربیه از قول منبعی می‌گوید نیروهای ایرانی در کشتن ریگی دست داشته‌اند.

خبرگزاری فارس، نیز با انتشار خبری مشابه خبرگزاری ایرنا، گفته است طی هفته‌های گذشته اختلافات میان اعضای دو گروه، شماری کشته شده‌اند.

جیش‌العدل گروهی‌ست که در ربودن پنج مرزبان ایرانی در سال گذشته دست داشته است. موضوعی که با آزادی چهار نفر از آنها به پایان رسید ولی مقام‌های ایرانی در مورد گروهبان جمشید دانایی‌فر، خبرهای گوناگونی منتشر کرده‌اند که در تازه‌ترین آنها فرمانده نیروی انتظامی گفته او «به احتمال زیاد» کشته شده است.

پیشتر شبکه العربیه از عبدالرئوف ریگی، در تماسی با آن شبکه نقل کرده بود، که او مخالف کشتن جمشید دانایی‌فر بود.

او در این مورد به خواست چهره‌های سنی‌مذهب برای انصراف از کشتن آقای دانایی‌فر نیز اشاره کرده بود.

این تماس پس از آن انجام شد که اخباری در مورد کشته شدن جمشید دانایی‌فر منتشر شدند.

شبکه تلویزیونی «جئو» در پاکستان، در دسامبر سال ۲۰۱۰، خبر از بازداشت عبدالرئوف ریگی در خاک آن کشور داده بود.

این دستگیری پس از حمله به مسجد امام حسین چابهار، در سال ۱۳۸۹، که ده‌ها کشته بر جای گذاشت، انجام شده بود. در آن زمان جندالله مسئولیت حمله را برعهده گرفته بود.

XS
SM
MD
LG