لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

مرگ ۲۱ نفر در حمله به رستورانی در منطقه حفاظت‌شده کابل


یک سرباز ناتو در محل، پس از انفجار
یک سرباز ناتو در محل، پس از انفجار
در پی حمله‌ای انتحاری به یک رستوران لبنانی در منطقه دیپلمات‌نشین و تحت حفاظت کابل، پایتخت افغانستان، ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند که شماری از آنها از کارمندان سازمان‌های بین‌المللی بودند.

پس از شناسایی اجساد، اعلام شد که ۱۳ نفر از کشته‌شده‌ها شهروندان خارجی و هشت نفر نیز شهروندان افغان هستند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته است حمله ۲۷ دی‌ماه به وسیله سه نفر انجام شده که دو نفر از آنها قبل از آنکه موفق به اقدامی ‌‌شوند در پی تیراندازی ماموران امنیتی کشته شدند.

با این همه نفر سوم موفق شده است که کمربند انفجاری خود را در نزدیکی رستوران منفجر کند.

این رستورا که «تاورنا دو لبان» نام دارد در زمان حمله مملو از مشتریان بوده است.

نماینده صندوق بین‌المللی پول و چهار تن از کارمندان سازمان ملل متحد در میان کشته‌شدگان هستند. شهروندان افغان و خارجی، هر دو گروه، قربانی این حمله بوده‌اند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

پلیس در حال انتقال قربانیان از محل انفجار
پلیس در حال انتقال قربانیان از محل انفجار


با وجود آنکه طی ماه‌های گذشته از حملات در پایتخت کاسته شده، اما حمله روز جمعه به منطقه حفاظت‌شده کابل بر نگرانی‌ها از توانایی‌های شبه‌نظامیان تندرو برای انجام حملاتی این‌چنین افزوده است.

آخرین حمله گسترده به خارجی‌ها یا اماکنی که در آن سکونت دارند، سه ماه پیش در نزدیکی هتلی در کابل رخ داد که آن‌هم تحت حفاظت نیروهای امنیتی بود. در پی آن حمله که با خودروی بمب‌گذاری شده انجام شده بود، دو رهگذر کشته شدند.

نیروهای بین‌المللی به‌زودی به حضور گسترده خود در افغانستان خاتمه می‌دهند. یک قرارداد امنیتی از سوی آمریکا به کابل پیشنهاد شده است که بر اساس آن پس از پایان ماموریت نیروهای چندملیتی به رهبری آمریکا، ایالات متحده ۱۰ هزار نفر از نیروهای خود و کشورهای هم‌پیمان نیز ۶ هزار تن از نیروهای خود را در آن کشور نگه می‌دارند. اما رئیس‌جمهوری افغانستان بر سر پاره‌ای از مفاد این قرارداد با واشینگتن اختلاف نظر دارد و هنوز فرجام آن مشخص نیست.
XS
SM
MD
LG