لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۷

«بخش‌هایی از هواپیما» طی جست‌وجوی ایرباس ایر-آسیا پیدا شده است


یک هواپیمای تجسسی اندونزی
یک هواپیمای تجسسی اندونزی

مقام‌های اندونزی می‌گویند در منطقه‌ای که در حال حاضر جست‌وجو برای یافتن ایرباس شرکت ایر-آسیا، متمرکز شده است، قطعاتی شبیه «در هواپیما» و «سرسره خروج اضطراری» پیدا شده است.

آگوس دوی پوترانتو، یک مقام نیروی هوایی اندونزی، نهم دی‌ماه در یک کنفرانس خبری گفته است «ما ۱۰ قطعه بزرگ و مقدار زیادی قطعات کوچک سفید که نمی‌توانستیم از آنها عکس بگیریم، پیدا کرده‌ایم».

به گفته آگوس پوترانتو، جایی که قطعات پیدا شده‌اند، در ۱۰ کیلومتری جایی‌ست که هواپیما برای آخرین بار در صفحه رادار دیده شده است.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه هم که در هواپیمای تجسسی بوده است می‌گوید در سطح دریا چیزهایی را شبیه قایق نجات و یا جلیقه نجات دیده است.

افزایش گستره جست‌وجو

روز سه‌شنبه ایالات متحده برای کمک به جست‌وجوی هواپیمای ایر-آسیا که از بامداد یک‌شنبه ناپدید شده، یک ناوشکن به منطقه اعزام کرده است و نیز پهنه جست‌وجو افزایش پیدا کرده است.

ناوشکن یو‌اس‌اس سامپسون، قرار است در محلی که در حال حاضر عملیات جست‌وجو در آن متمرکز است، یعنی آب‌های جاوه اندنوزی و اطراف آن باشد.

ناوگان هفتم دریایی ایالات متحده در بیانیه‌ای در این مورد گفته است «از نزدیک با دولت اندونزی برای تشخیص مناطقی در سطح و هوا که بهترین کمک به تلاش‌ها برای جست‌وجو است» همکاری می‌کند.

یک روز پیش از این، رئیس مرکز ملی جست‌وجو و امداد اندونزی، در کنفرانس خبری روز دوشنبه ۸ دی گفته بود بر پایه ارزیابی‌ها «فرضیه این است که هواپیما در قعر دریاست».

امبانگ سوئلیستیو به خبرنگاران گفته بود اندونزی، وسایل مورد نیاز برای بیرون آوردن هواپیما را از ته دریا ندارد، اما در این مورد، در صورت نیاز، از دیگر کشورها کمک خواهد خواست. در کنار فرانسه و بریتانیا، آمریکا دیگر کشوری بود که اندونزی در این خصوص از آن نام برده بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز تائید کرده که اندونزی رسما درخواست کمک کرده است.

جفری راتکه، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است آن کشور در حال بررسی درخواست اندونزی‌ست تا ببیند چگونه بهترین کمک را می‌تواند به جاکارتا ارائه کند.

ایرباس ۳۲۰ پرواز شماره ۸۵۰۱ هواپیمایی ایر-آسیا (ایر-آسیا اندونزی) با ۱۶۲ سرنشین، از صبح روز یک‌شنبه در مسیر اندونزی به سنگاپور ناپدید شد.

عملیات جست‌وجوی این هواپیما همچنان ادامه دارد.

هواپیما در محلی از صفحه رادار ناپدید شد که شرایط هوایی بد بود، خلبان نیز لحظاتی پیش از آن درخواست تغییر مسیر و نیز افزایش ارتفاع را داده بود. با این همه هنوز مشخص نیست دلیل ناپدید شدن هواپیما چیست و چنانچه سقوط کرده باشد هم، مدتی زمان خواهد برد تا دلایل آن روشن شود.

ایر-آسیا شرکتی مالزیایی‌ست که ۴۹ درصد سهام ایرا-آسیای اندونزی را نیز در اختیار دارد.

طی سال ۲۰۱۴ میلادی این سومین سانحه هوایی برای شرکت‌های هوایی مالزی‌ست. یک هواپیمای شرکت هواپیمایی مالزی پنج ماه پیش از این، در شرق اوکراین سقوط کرد؛ بر اثر آنچه، بنا بر اعتقاد عموم، «پرتاب موشک» در منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار روسیه است. یک هواپیمای دیگر همین شرکت نیز در زمستان گذشته در مسیر پکن، ناپدید شد که هنوز هیچ اثری از آن پیدا نشده است.

هواپیماهای ایر-آسیا در فرودگاه چانگی سنگاپور؛ مقصد پرواز ۸۵۰۱
هواپیماهای ایر-آسیا در فرودگاه چانگی سنگاپور؛ مقصد پرواز ۸۵۰۱

XS
SM
MD
LG