لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

پیام اخوان: دمکراسی با تلاش بدون‌خشونت جوانان ممکن می‌شود


پیام اخوان (راست) در کنار حسن شریعتمداری در همایش «گفت‌وگوی جهانی برای آینده ایران» که در کانادا برگزار شد
پیام اخوان (راست) در کنار حسن شریعتمداری در همایش «گفت‌وگوی جهانی برای آینده ایران» که در کانادا برگزار شد
پیام اخوان استاد حقوق دانشگاه مگ گیل در مونترئال کانادا، با حضور در پارلمان کانادا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و چگونگی رسیدن به آینده دمکراتیک سخنرانی و از کوشش‌های جهانی برای تقویت جامعه مدنی ایران استقبال کرد.

او گفت: تنها گزینه بادوام، تلاش تاریخی جمعیت جوانان ایران و جامعه مدنی در راه مبارزه‌های بدون خشونت برای آینده دمکراتیک ایران است که در آن قدرت یک مسئولیت است و نه مجوزی برای بدرفتاری.

دکتر پیام اخوان در گفت‌وگو با رادیو فردا، در پاسخ به پرسشی در مورد اهمیت حضور خود در پالمان کانادا، گفت: من در چند سال گذشته چندین بار در پارلمان‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی صحبت کرده و در مورد وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران شهادت داده‌ام. چرا که باور دارم ایرانیان برون مرز به‌جای شعار دادن مبنی بر اینکه سیاست‌های کشورهای غربی را نمی‌پسندند، باید فعال باشند و به سیاست‌های غرب قالب و جهت درستی در راستای منافع ایرانیان بدهند.

استاد حقوق دانشگاه مگ گیل مونترال در سخنان خود در مجلس کانادا گفت: برای مدت طولانی جامعه جهانی اجازه داد تا موضوع هسته‌ای مسئله حقوق بشر را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. از یک طرف، مردم ایران از تهدید به جنگ و فشار تحریم در رنج هستند و از طرف دیگر، نگرانی نسبت به معامله بزرگ وجود دارد که رهبر ایران بر سر پرونده هسته‌ای با غرب به سازش برسد و در عوض غرب ستمگری او نسبت به شهروندان ایرانی را نادیده بگیرد. در هر دو این سناریوها، این مردم ایران هستند که بازنده محسوب می‌شوند.

وی در ادامه از برخی اقدامات اخیر کانادا و جامعه جهانی استقبال کرد و گفت: برنامه «گفت‌وگوی جهانی برای آینده ایران» توسط وزارت خارجه کانادا و مدرسه سیاست خارجی دانشگاه تورنتو یک قدم مثبتی در راستای خروج از بحث جنگ و همبستگی با جامعه مدنی ایران بود.

این مدافع حقوق بشر تاکید کرد دشمن اصلی رژیم ایران خودش است؛ چرا که به درک این نکته که در این دنیای آزاد و به هم وابسته، و در ایران با جمعیت جوان آگاه و مستعد، غیر ممکن است تا با توسل به خشونت و ترور حکومت مطلق را تداوم بخشید، بی‌توجه است. ایران فردا به مشتاقان آزادی و کامیابی تعلق دارد و نه به ایدئولوژی آیت‌الله‌ها و خشونت سپاه پاسداران.

سخنرانی پیام اخوان در مجلس کانادا و شهادت او به نفع بهبود حقوق بشر در ایران، همزمان با دیگر تحولات در مورد ایران در کاناداست. مجلس کانادا با تلاش تعدادی از فعالان حقوق بشر ، اعدام‌های سیاسی دهه شصت را «جنایت علیه بشریت» نامید. دو وزیر کانادایی، جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی و جان برد وزیر خارجه، بیانیه مشترکی نیز در مورد نقض حقوق بشر در ایران صادر کردند.

پیام اخوان به رادیو فردا گفت: در کانادا، دولتی که یک بار بر سر پرونده هسته‌ای ایران، در مورد جنگ صحبت کرده بود حالا بر گفت‌وگوی بدون خشونت برای آینده ایران تمرکز کرده است. این تمرکز روی «دمکراسی دیجیتال» با مردم ایران قدم مثبت رو به جلویی‌ست. استثنا کردن تکنولوژی ارتباطاتی از تحریم‌ها تغییر مثبتی است که کمک می‌کند ایرانیان از سد فیلتر عبور کنند.

پیام اخوان در پایان گفت: تمرکز ما بر حقوق بشر باید بر فعالیت‌های بدون خشونت باشد. جمهوری اسلامی نیز باید بداند که نقض حقوق مردم ایران برایش هزینه دارد. غرب نیز باید درک کند که ایرانیان ظرفیت مبارزه برای آینده دمکراتیک را دارند و اجازه نخواهند داد تا کشورشان یک عراق یا سوریه دیگری شود. نمونه آفریقای جنوبی که علیه آپارتاید مبارزه کرد فرمول موفقی است که ما می‌توانیم از آن بیاموزیم.
XS
SM
MD
LG