لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

«داعش» در الباب در «محاصره کامل» نیروهای اسد، شورشیان و ترکیه


در این تصویر از میانه ژانویه نیروهای «ارتش آزاد» در شمال الباب از کنار کامیون‌هایی که به دلیل شدت درگیری‌ها کنار جاده پارک کرده‌اند، رد می‌شوند.
در این تصویر از میانه ژانویه نیروهای «ارتش آزاد» در شمال الباب از کنار کامیون‌هایی که به دلیل شدت درگیری‌ها کنار جاده پارک کرده‌اند، رد می‌شوند.

بنا بر گزارش‌ها از سوریه، شهر الباب، مهم‌ترین منطقه حضور و فعالیت گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در استان حلب، تحت محاصره کامل نیروهای دولتی و شورشیان مخالف قرار گرفته‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه ۱۸ بهمن ماه گزارش داد که نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان هوادار بشار اسد، جاده‌ای منتهی از شمال این شهر به داخل آن را قطع کرده‌اند. با این حساب، در حالی‌که نیروهای حامی اسد در جنوب این شهر، شورشیان و نیروهای ترکیه در مناطق شرق، غرب و شمال موضع گرفته‌اند، الباب «در محاصره کامل است».

رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، گفته نیروهای نظامی حامی بشار اسد، ارتباط الباب و رقه، «پایتخت» خلافت خودخوانده اسلامی در سوریه، را «قطع کرده‌اند». به گفته او دست کم ۱۱ نفر از نیروهای دولتی نیز در درگیری‌های روز دوشنبه کشته شده‌اند. شمار تلفات شبه‌نظامیان اسلام‌گرا مشخص نیست.

الباب در ۲۵ کیلومتری جنوب مرز ترکیه قرار دارد و آن‌طور که برآوردها نشان می‌دهد برای تمامی طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه، از اهمیت زیادی برخوردار است.

از دسامبر گذشته نیروهای مورد حمایت دولت ترکیه، در عملیات موسوم به «سپر فرات» از شمال به سوی این شهر پیشروی کرده‌اند.

توماس پیره، یک کارشناس امور سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفته است الباب برای ترکیه، و عمیلات «سپر فرات» آن کشور بسیار مهم است. در عین حال اما نیروهای دولتی نیز در تلاش برای کنترل -دست‌کم- بخش‌هایی که به «حفاظت شرق حلب» کمک می‌کند، بودند.

نیروهای بشار اسد در پایان سال گذشته میلادی، در پی حملاتی گسترده که بارها با انتقاد سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شد، شرق حلب، و در نتیجه کل این شهر را، به کنترل خود درآوردند.

محاصره الباب توسط نیروهای دولتی، و شورشیان و نیروهای ترکیه، همزمان با آغاز مرحله‌ای تازه از مذاکرات آستانه انجام می‌شود. ترکیه، همراه روسیه و ایران، از مهم‌ترین طرف‌های گفت‌وگو در مذاکرات قزاقستان، در مورد آتش‌بس و آینده سوریه محسوب می‌شوند. قرار است در دهه پایانی فوریه نیز مذاکراتی بین‌المللی در ژنو برگزار شود.

XS
SM
MD
LG