لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

شورای امنیت «برای اعزام ناظر» به حلب تشکیل جلسه می‌دهد


هزاران نفر همچنان در انتظار خروج از مناطق شرقی حلب هستند
هزاران نفر همچنان در انتظار خروج از مناطق شرقی حلب هستند

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این کشور پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده‌، که هدف از آن فرستادن «ناظران» ملل متحد به حلب، برای جلوگیری از آن‌چه وقوع یک «سربرنیتسای دیگر» توصیف شده، است.

فرانوسا دلاتر، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد به خبرگزاری آن کشور گفته است حضور ناظران بین‌المللی می‌تواند جلوی وقوع احتمالی کشتار و تبدیل حلب به سربرنیستایی دیگر را بگیرد.

اشاره آقای دلاتر به «فاجعه سربرنیتسا» در سال ۱۹۹۵ است، زمانی که هزاران نفر از مردان و پسران بوسنیایی، در جریان جنگ داخلی یوگوسلاوی‌، کشته شدند. مقام‌های سازمان ملل متحد از آن واقعه با عنوان «نسل‌کشی» یاد کرده‌اند.

پیش‌نویس قطعنامه از دبیر کل سازمان ملل می‌خواهد تا کارکنان و پرسنل این سازمان که در حال حاضر در خاک سوریه هستند را فورا به منطقه حلب بفرستد تا «نظارتی مستقیم، مناسب و بی‌طرف [بر خروج از مناطق شرقی] انجام شود. و ناظران گزارش خود را در مورد ترک مناطق محاصره‌شده و حفاظت از غیرنظامیان ارائه کنند».

در عین حال بان گی‌مون باید بر شمار پرسنل فعلی بیافزاید. این قطعنامه از دولت مرکزی سوریه نیز می‌خواهد که امکان رسیدن پرسنل ملل متحد به منطقه را فراهم کند.

در صورت تصویب این قطعنامه، دبیر کل سازمان ملل موظف خواهد شد تا پس از پنج روز شورای امنیت را در جریان روند استقرار و اقدام‌های ناظران در حلب بگذارد.

طی سال‌های گذشته دسترسی سازمان ملل و امدادگران بین‌المللی به مناطق محاصره‌شده حلب، تقریبا غیرممکن بوده و آتش‌بس‌های مقطعی نیز کمک چندانی به این موضوع نکرده‌اند.

اعضای شورای امنیت قرار است صبح روز یک‌شنبه (به وقت آمریکا) تشکیل جلسه دهند؛ جلسه روز یک‌شنبه در حالی برگزار می‌شود که مشخص نیست روسیه با اعزام ناظران موافقت کند یا نه. این کشور صاحب حق وتو در شورای امنیت و در کنار ایران از مهم‌ترین متحدان بشار اسد به شمار می‌رود.

روز جمعه ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل، به شورای امنیت گفته بود «دمشق، بیش از یک بار تاکید کرده، آماده‌است در مذاکرات [میان دولت و مخالفان] شرکت کند».

البته دولت سوریه در تمامی موارد پیشین، کناره‌گیری اسد از قدرت برای رسیدن به یک گذار سیاسی را رد کرده‌ بود. کناره‌گیری رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت، سال‌ها، از مهم‌ترین «پیش‌شرط‌ها» و خواسته‌های مخالفان و متحدان غربی و دیگر مخالفان اسد در خاورمیانه بود.

بنا بر گزارش‌ها هزاران تن از غیرنظامیان سوری، و نیز شورشیان، در مناطق تحت محاصره حلب، همچنان در انتظار توافقی تازه و ازسرگیری عملیات تخلیه شهر هستند. مذاکراتی تلفنی نیز میان مقام‌های روسیه، ایران و ترکیه در جریان بوده؛ به گفته مسکو این گفت‌‌وگوها در پیوند با «بازپس‌گیری شرق حلب و تخلیه آن از غیرنظامیان و همچنین در رابطه با تسهیل شرایط غیرنظامیان در دیگر مناطق کشور سوریه» است. ⇦​بیشتر بخوانید

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته از وزیر خارجه نیوزلند در جلسه شورای امنیت نقل کرده است که سازمان ملل تا این لحظه در انجام وظایف خود در حلب؛ خارج کردن غیرنظامیان و ارسال کمک‌ها به شهر، «ناتوان بوده‌است».

XS
SM
MD
LG