لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۴

آمریکا خواستار توقف حملات نیروهای اسد به حلب شد


ایالات متحده از حکومت بشار اسد خواسته است دست از بمباران شهر حلب بردارد؛ شمار قربانیان غیرنظامی در حملات به حلب به طور محسوسی افزایش پیدا کرده‌است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، در پیامی به استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، و نیز نماینده هیئت ارشد مخالفان در مذاکرات ژنو، تاکید کرده که اولویت حفظ «آتش‌بسی بادوام و سراسری» در سوریه است.

وزیر خارجه آمریکا اول ماه مه به ژنو می‌رود تا در مورد بحران سوریه با وزیران خارجه اردن و عربستان سعودی و نیز با استفان دی‌میستورا گفت‌وگو کند. وزارت خارج ایالات متحده در بیانیه‌ای در این مورد گفته هدف از دیدارهای آقای کری «مروری بر تلاش‌های جاری برای مستحکم کردن آتش‌بس است».

تلاش‌های تازه آمریکا همزمان با افزایش نگرانی‌ها و اعتراض‌ها به کشته‌شدن گسترده غیرنظامیان، حملات به بیمارستان‌ها و درخواست‌های مکرر از روسیه برای فشار بر حکومت اسد برای توقف حملات به حلب است.

در هفته گذشته روسیه و ایالات متحده بر سر افزایش فشارها بر طرف‌های درگیر برای جلوگیری از تنش‌ها در لاذقیه و منطقه غوطه به توافق رسیدند. با این حال حلب از توافق‌ها در این زمینه خارج ماند.

شهری که زمانی مهم‌ترین مرکز اقتصادی سوریه به شمار می‌رفت، اکنون به طور گسترده‌ای به ویرانه تبدیل شده و کنترل بر آن بین قوای اسد و گروه‌های مخالف تقسیم شده‌است.

ارتش سوریه و روسیه می‌گویند حملات حلب، نیروهای «جبهه‌النصره» را هدف قرار می‌دهند. اما وزیر خارجه آمریکا، چنین چیزی را رد کرده‌است. آتش‌بس سوریه شامل این شاخه از القاعده، و نیز گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نمی‌شود.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است آقای کری «به وضوح از روسیه خواسته است گام‌های لازم را بردارد تا جلوی نقض آتش‌بس از سوی رژیم [سوریه]، به ویژه در حملات فله‌ای هوایی به حلب را بگیرد».

کربی می‌گوید «حکومت اسد عمدا غیرنظامیان و گروه‌های مخالفی که آتش‌بس شامل آن‌ها می‌شود را هدف قرار می‌دهد و نه جبهه‌النصره را، آن‌طور که ادعا می‌کند. این موضوع تداوم افزایش بحران است».

وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که آتش‌بسی که در لاذقیه و غوطه برپا شده، نباید محدود به این مناطق بماند و باید حلب را نیز در بر گیرد.

وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه نیز از حمله به بیمارستان «القدس» در شهر حلب انتقاد کرده و از روسیه خواسته بود حکومت اسد را مجبور کند ضمن اجرای تعهداتش به شهروندان سوری، آتش‌بس را به طور کامل رعایت کند.

ده‌ها نفر در حمله به این بیمارستان که تحت نظر «پزشکان بدون مرز» اداره می‌شود، کشته و زخمی شده‌اند. حکومت سوریه دخالت در این حمله را رد کرده است. استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، گفته بود اعتقاد دارد این حمله عمدا انجام شده و از روی اشتباه.

دست‌کم بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در جریان جنگ پنج‌ساله سوریه کشته شده‌اند. دست‌کم نیمی از ساکنان این کشور نیز آواره شده یا به کشورهای هم‌جوار پناه برده‌اند.

XS
SM
MD
LG