لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

رهبر القاعده آمریکا را متهم به «توطئه» علیه دولت مرسی کرد


ایمن الظواهری، رهبر گروه القاعده، در نخستین پیامی که در مورد رخدادهای مصر صادر شده و به او منسوب است، می‌گوید آمریکا، «صلیبیون»، «سکولاریست‌ها» و ارتش با «پول کشورهای» خلیج فارس، دولت محمد مرسی را سرنگون کرده‌اند.

این پیام، تقریبا ۱۵ دقیقه و صوتی‌ست که یازدهم یا دوازدهم مرداد ماه بر شبکه ایترنت منتشر شده و به احتمال زیاد صدای ایمن الظواهری در آن شنیده می‌شود.

الظواهری که خود مصری‌ست، در این پیام هم به دولت موقت مصر و گروه‌های سکولار هم به گروهی از احزاب اسلام‌گرا تاخته است.

در زمان سرنگونی محمد مرسی در ماه گذشته، نمایندگان حزب نور، یکی از احزاب اسلام‌گرای مصر نیز در کنار عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش مصر، که خبر سرنگونی مرسی را اعلام کرد حضور داشتند.

رهبر القاعده می‌گوید، اخوان‌المسلمین مصر تلاش زیادی کرد تا آمریکا و سکولاریست‌ها را «خوشحال کند» اما موفق نشد؛ چراکه «آنها شعار اخوان‌المسلمین را فراموش نکرده بودند که می‌گفت جهاد، نبرد ما و شهادت در راه خدا بزرگ‌ترین آرزوی ماست».

ایمن الظواهری می‌گوید اخوان المسلمین این «شعار خود» را به شعار «اسلام راه‌حل است» تغییر دادند ولی بازهم «آمریکا و سکولاریست‌ها» آن را فراموش نکردند.

رهبر القاعده در پیامی که به او منسوب است، محمد البرادعی، چهره سیاسی بانفوذ مصر، برنده جایزه صلح نوبل را که همینک عضو دولت انتقالی‌ست، «فرستاده آمریکایی‌ها» معرفی کرده است.

او اقلیت قبطی آن کشور را که مسیحی‌اند متهم کرده با حمایت از مخالفان مرسی به دنبال «تشکیل منطقه‌ای مستقل در جنوب مصراند».

رهبر قبطیان مصر در کنار رهبران اسلامی از دیگر کسانی بود که در زمان سرنگونی دولت مرسی و تشکیل دولت موقت در کنار فرمانده ارتش مصر قرار گرفت، اما او هرگز از تشکیل دولت یا کشوری مستقل برای قبطیان سخن نگفته است.

پیام منسوب به رهبر القاعده زمانی منتشر می‌شود که هواداران محمد مرسی روزهای گذشته بدون توجه به هشدارهای ارتش و دولت موقت در خیابان‌ها مانده و به اعتراضات خود علیه آنچه «کودتا علیه دولت دمکراتیک» می‌خوانند، ادامه داده‌اند.

هواداران محمد مرسی روز گذشته بی‌توجه به اخطارهای پلیس مصر سومین محل تجمع خود را در نزدیکی فرودگاه قاهره برپا کردند.

پلیس مصر پیشتر مانع از حرکت آنها به سوی شهرک سازمانی کارکنان رادیو و تلویزیون آن کشور شده بود.

درگیری‌های روز گذشته چند زخمی بر جای گذاشته است.

کشورهای غربی و آمریکا از دولت موقت و نیروهای امنیتی مصر خواسته‌اند به حق برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز در آن کشور احترام بگذارند.

جان کری، وزير خارجه آمريکا، هفته گذشته در بیانیه‌ای بار دیگر خواستار پایان دادن به بازداشت‌های سياسی و آزادی رهبران سياسی در مصر شد.

آمریکا ۲۲ تیرماه رسما خواستار آزادی محمد مرسی شده بود.

طی ماه گذشته ده‌ها نفر در پی بحران سیاسی و اجتماعی مصر که با سرنگونی محمد مرسی و بازداشت او شدت گرفت، جان خود را در اعتراضات و تظاهرات از دست داده‌اند.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی و شهروندان مصری نیز هدف حملاتی، به‌ویژه در صحرای سینا قرار گرفته‌اند؛ این حملات را پیکارجویان افراطی آن کشور ترتیب داده‌اند که گفته می‌شود با القاعده در ارتباطند.

بنا بر گزارش‌ها از مصر طی ماه گذشته میلادی شبه‌نظامیان دست‌کم ۵۰ حمله به نیروهای امنیتی و پایگاه‌های آنها ترتیب داده‌اند.
XS
SM
MD
LG