لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

پنتاگون: طراح حمله به مرکز خرید در کنیا در حمله پهپاد کشته شد


حمله مسلحانه به فروشگاه وست‌گیت با کلاشنیکوف، نارنجک و مهمات دستی انجام شده بود
حمله مسلحانه به فروشگاه وست‌گیت با کلاشنیکوف، نارنجک و مهمات دستی انجام شده بود

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، تائید کرده است که عدنان جرار، از رهبران اصلی گروه الشباب، و طراح حمله سال ۲۰۱۳ به مرکز خرید در نایروبی، کنیا، که ۶۷ کشته برجای گذاشت، در پی حمله هواپیمای بدون سرنشین کشته شده است.

پنتاگون ۲۷ اسفند ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات هدایت‌شده در ۱۲ مارس (یک هفته پیش) در منطقه دنسور در سومالی انجام شده است.

بنا بر این بیانیه هواپیمای بدون سرنشین ارتش آمریکا، به خودرویی که حامل عدنان جرار، عضو بخش امنیتی و اطلاعاتی الشباب، از شاخه‌های القاعده، بود حمله کرده است.

به گفته پنتاگون «حمله موفقیت‌آمیز و نتیجه آن مرگ جرار بود».

علاوه بر ۶۷ کشته، ۲۰۰ نفر نیز در حمله به فروشگاه در نایروبی زخمی شدند

دو سال پیش اعضای گروه الشباب با حمله مسلحانه به مرکز خریدی در نایروبی، برای انتقام گرفتن از کمک کنیا در نبرد دولت سومالی با این گروه افراطی، ۶۷ نفر را کشته و ۲۰۰ نفر را زخمی کردند.

یکی از سخنگویان پنتاگون گفته است «جرار تهدیدی جدی برای منطقه و جامعه بین‌المللی بود… مرگ او یک ضربه سخت دیگر به گروه الشباب در سومالی وارد می‌کند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که دو نفر دیگر نیز در پی این حمله کشته شده‌اند.

الشباب یکی از گسترده‌ترین و قوی‌ترین شاخه‌های القاعده در آفریقا به شمار می‌رود. این گروه کنترل بخش‌های دورافتاده‌ای از جنوب سومالی را در دست دارد و علاوه بر خود سومالی و کنیا، حملاتی را نیز در اوگاندا ترتیب داده است.

XS
SM
MD
LG