لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۰

مادر شهرام امیری: احتمالا به زور از او اعتراف به کار ناکرده گرفتند


شهرام امیری پس از بازگشت به ایران
شهرام امیری پس از بازگشت به ایران

مادر شهرام امیری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز می‌گوید «نیروهای امنیتی تندرو» تلاش کرده‌اند پسر او را مجبور به اعتراف به جاسوسی بکنند و او در لحظه پیش از اعدام گفته بود «غمگین نباش، زیرا من کار اشتباهی نکرده‌ام».

مرضیه امیری، در این مصاحبه که ۱۹ مرداد منتشر شده، می‌گوید محاکمه فرزند او پشت درهای بسته و به‌دور از عدالت انجام شده و او حتی نام کامل وکیل فرزند خود را نیز نمی‌‌دانست.

قوه قضائیه ایران روز یک‌شنبه ۱۷ مرداد تائید کرد آقای امیری، که از او با عنوان «دانشمند هسته‌ای»، «کارشناس هسته‌ای» یا «پژوهشگر» نام برده می‌شود، به دلیل «اتصال به آمریکا، و انتقال اطلاعات حیاتی کشور به دشمن» اعدام شده‌است.

گزارش‌های متفاوتی در مورد شهرام امیری، که مدتی را در آمریکا گذرانده بود، منتشر شده‌است. برخی رسانه‌ها گفتند او به ایالات متحده پناهنده شده‌است. خود او در دو ویدئوی جداگانه یک بار گفته بود «ربوده شده» و یک بار دیگر گفته بود برای تحصیل به آمریکا رفته‌است.

وقتی در سال ۱۳۸۹ به ایران بازگشت وزارت خارجه وقت رسما به استقبالش رفت. پس از مدتی بازداشت شد و در نهایت اعدام شد.

مادر آقای امیری می‌گوید خود او تا قبل از اعدام بر بی‌گناهی‌اش پای‌ فشرده است: «من از دست دولت ناراحت نیستم. از دست رهبر ناراحت نیستم. من از دست نیروهای امنیتی تندرویی ناراحت هستم که در جریان پرونده او حضور داشتند و سعی کرده‌اند ثابت کنند او جاسوس است و احتمالا به زور مجبورش کرده‌اند به کارهایی اعتراف کند که انجام نداده بود». (توجه: رادیو فردا سخنان خانم مرضیه امیری را از متن انگلیسی خبرگزاری رویترز به فارسی برگرندانده است)

مادر شهرام امیری می‌گوید او خواسته است تا به همه بگوید «بی‌گناه» بود.

مرضیه امیری تاکید کرده پسرش با «وجدان آسوده» به سمت اعدام رفته است.

خانم امیری در بخشی دیگر از مصاحبه خود در مورد بازداشت این شهروند ایرانی می‌گوید او پس از بازگشت آزاد بود و حتی برای گذراندن وقت با اعضای خانواده، مرخصی گرفته بود: «اما یک روز ناگهان او را بازداشت کردند». وقتی آنها پی‌گیر بازداشت می‌شوند، می‌شنوند که این کار «برای حفاظت از خود او است، او مهمان ما است».

به گفته مرضیه امیری، پسرش در سلول انفرادی نگه داشته شده، همسرش دنبال جدا شدن از او بود، عصبی و دچار مشکل فشار خون شده بود.

او یک یا دو بار در ماه به ملاقات فرزنش می‌رفت: «به من گفت ترجیح می‌دهد بمیرد، چون دیگر نمی‌تواند انفرادی را تحمل کند». جسد آقای امیری، هفته گذشته به کرمانشاه انتقال پیدا کرد و به گفته مادرش، کبودی دور گردنش نشان می‌دهد که به دار آویخته شده‌است.

مقام‌های ایرانی هنوز واکنشی به مصاحبه مادر شهرام امیری نشان نداده‌اند. سخنگوی قوه قضائیه پیشتر گفته بود امیری از «فرصتی که بعد از تائید جرم به او داده شده بود استفاده نکرده... و سعی کرد از درون زندان اطلاعاتی را به غلط بیرون ببرد». او جزئیاتی در مورد این «اطلاعات» بیان نکرد.

XS
SM
MD
LG