لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

عفو بین‌الملل: افرایش اجرای حکم اعدام در ایران و عراق


سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که روز هفتم فروردین (۲۷ مارس) در مورد اعدام‌ منتشر کرده، تعداد آنها را در ایران و عراق عامل افزایش شدید این رقم در سال گذشته میلادی معرفی کرده؛ آنچه در خلاف روند جهانی برای توقف این مجازات عنوان شده است.

به گفته این سازمان «سطح هشداردهنده اعدام‌ها در گروه کوچکی از کشورها، به ویژه این دو کشور خاورمیانه، باعث شده تا ۱۰۰ نفر بیشتر در سال گذشته میلادی اعدام شوند که این به معنی افزایش تقریبا ۱۵ درصدی شمار مجازات مرگ در سال ۲۰۱۳ در جهان است».

به گزارش وب‌سایت این سازمان فرادولتی، سالیل شتی، دبیرکل آن، با «شرم‌آور» خواندن چنین مسئله‌ای در کشورهای عراق و ایران می‌گوید «این کشورها در قسمت اشتباه تاریخ قرار دارند و در واقع بیشتر و بیشتر منزوی می‌شوند».

آقای شتی می‌گوید «تنها گروه کوچکی از کشورها» بیشترین اعدام‌ها را انجام می‌دهند و «آنها نمی‌توانند جلوی پیشرفت عمومی برای توقف حکم اعدام را که به هر حال انجام شده است، بگیرند».

بنا بر آمار رسمی ارائه شده در سال ۲۰۱۳ میلادی ایران (۳۶۹ اعدام) و عراق (۱۶۹ اعدام) پس از چین در مقام‌های دوم و سوم قرار دارند. عربستان سعودی (۷۹)، ایالات متحده (۳۹) و سومالی (۳۴) در رتبه‌های بعدی فهرست این سازمان قرار گرفته اند.

به گفته عفو بین‌الملل بدون احتساب چین ۷۷۸ نفر در سال گذشته در جهان -بنا بر معلومات- اعدام شده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی ۹۶ مورد بیشتر است. این رقم در خود ایران بنا بر آمار این سازمان از ۳۱۴ به ۳۶۹ نفر رسیده است. در نتیجه بدون احتساب چین، بیشتر از ۵۰ درصد از افزایش شمار کل اعدام‌ها -دست‌کم شماری که به صورت رسمی اعلام شده- تنها به خاطر ایران است.
عفو بین‌الملل شمار اعدام‌ها را در ایران -با در نظر گرفتن اعدام‌هایی که رسما اعلام نشده‌اند و با استناد به منابع قابل اعتماد- تا ۷۰۰ نفر عنوان کرده است.

البته آمارها در مورد شمار دقیق اعدام‌های اجرا شده در ایران -به خاطر آن‌دسته که گفته شده اعلام نمی‌شوند- لزوما یکی نیستند.

در اسفند ماه گذشته سخنگوی کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته بود: در سال ۲۰۱۳ دست کم ۵۰۰ نفر در ايران اعدام شده اند. در عین حال این احتمال نیز داده شده که در اين سال ۶۲۵ نفر در این کشور اعدام شده باشند. ​

​خود عفو بین‌الملل این رقم را در ایران -با در نظر گرفتن اعدام‌هایی که رسما اعلام نشده‌اند- تا ۷۰۰ نفر عنوان کرده است.

در مجموع در ۲۲ کشور جهان در سال گذشته میلادی حکم اعدام صادر شده است.

اندونزی، کویت، ویتنام و نیجریه، اجرای این حکم را از سر گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG