لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

عفو بین‌الملل: احمدرضا جلالی ممکن است به اعدام محکوم شود


پس از آنکه همسر احمدرضا جلالی در گفت‌وگو با رادیو فردا از تهدید قاضی صلواتی به صدور حکم اعدام برای این پژوهشگر ایرانی خبر داد، سازمان عفو بین‌الملل نیز می‌گوید مقام‌های قضایی ایران، او را تهدید به اعدام کرده‌اند.

عفو بین‌الملل یادآوری کرده‌است که آقای جلالی از یک ماه و نیم پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گفته این سازمان فرادولتی، او در پایان ماه ژانویه، ۹ روز پیش، بدون وکیل به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برده شده و در آن‌جا، قاضی او را تهدید کرده که به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم خواهد شد.

وکیل آقای جلالی به این سازمان ناظر گفته است هنوز این حکم احتمالی به‌طور رسمی اعلام نشده و محاکمه ادامه دارد.

«عفو بین‌الملل» می‌گوید در پایان سال گذشته میلادی، احمدرضا جلالی تحت فشار قرار گرفته بود تا اسنادی را مبنی بر جاسوسی برای یک «دولت متخاصم» امضا کند. در پی خودداری او از امضای این اسناد، او تهدید شده است که حکم «محاربه» برایش صادر خواهد شد.

در اعتراض به این وقایع بود که این پژوهشگر و پزشک زندانی دست به اعتصاب غذا زده‌است.

پیش از این در ۱۵ بهمن ماه نیز ویدا مهران‌نیا، همسر آقای جلالی، به رادیو فردا گفته بود قاضی ابوالقاسم صلواتی، حکم همسرش را «اعدام» اعلام کرده است.

همان‌طور که «عفو بین‌الملل» گزارش داده، خانم مهرنیا نیز گفته بود این تهدید در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب انجام شده، پس از آنکه از همسرش خواسته شده «اعتصاب غذای خود را بشکند».

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر زاده ایران و ساکن سوئد، پنجم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران بازداشت شد و از آن هنگام در زندان اوین به سر می‌برد.

این نخستین بار نیست که این پژوهشگر به ایران سفر می‌کند؛ او برای شرکت در برنامه‌های تحقیقاتی و آموزشی به کشور رفت‌وآمد داشته‌ و به گفته همسرش ورود و خروج او «همواره بدون مشکل انجام می‌شد».

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید از محتوای بیانیه‌هایی که آقای جلالی «تحت فشار بوده تا امضا کند» بی‌اطلاع است.

XS
SM
MD
LG