لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

عفو بین‌الملل: مرگ بیش از ۱۷۷۰۰ نفر در زندان‌های حکومت اسد


اعضای «سازمان سوری برای قربانیان جنگ» در حال نشان دادن تصویر یکی از قربانیان شکنجه در زندان‌های دولتی سوریه. ژنو، مارس ۲۰۱۶
اعضای «سازمان سوری برای قربانیان جنگ» در حال نشان دادن تصویر یکی از قربانیان شکنجه در زندان‌های دولتی سوریه. ژنو، مارس ۲۰۱۶

سازمان عفو بین‌الملل گزارشی منتشر کرده از «شکنجه‌های گسترده»، «تجاوز» و «مرگ» شمار زیادی از کسانی، که از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، توسط حکومت بشار اسد بازداشت و به زندان‌ فرستاده شده‌اند.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش ۲۸ مرداد ماه خود، می‌گوید بنا بر مستنداتی که دارد، از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، هر ماه بیش از ۳۰۰ نفر در زندان‌ها جان خود را از دست داده‌اند و شمار قربانیان به بیش از ۱۷ هزار ۷۰۰ نفر می‌رسد.

این گزارش‌ها عمدتا بر وضعیت بازداشت‌گاه‌های سازمان‌ها اطلاعاتی و نیز زندان صیدنایا، در نزدیکی دمشق، متمرکز است.

این سازمان فرادولتی با ۶۵ نفر از کسانی که در این مدت بازداشت شده‌اند، گفت‌وگو کرده. این افراد عمدتا غیرنظامی هستند و بسیاری از آن‌ها، خود شاهد دست‌کم یک مورد مرگ داخل زندان‌ها بوده‌اند.

«شکنجه‌های سیستماتیک»، «تجاوز»

بنا بر این مستندات، زندانی‌ها عمدتا در همان لحظه ورود در آن‌چه زندان‌بان‌ها، «جشن استقبال» می‌نامند، هدف ضرب‌وشتم با ابزاری مانند شلنگ قرار می‌گیرند.

یکی از بازداشت‌شدگان می‌گوید، زندان‌بان‌ها اصرار دارند بدانند که کسی بیمار هست یا نه، و اگر کسی بیمار باشد، او را به سمت مرگ می‌کشانند «تا هر چه زودتر از دستش خلاص شوند».

این فرد که با نام مستعار عمر معرفی و خود در ۱۷ سالگی در جریان راهپیمایی‌های سال ۲۰۱۲ بازداشت شده، می‌گوید دوست او را که گفته بود «آسم دارد» جلوی چشمانش «آن‌قدر کتک زدند که مُرد».

یکی دیگر از مصاحبه‌شوندگان با نام سعید روایتی از «تجاوز» به خود تعریف کرده‌است: «مرا آویزان کردند، شوک الکتریکی به آلت تناسلی من وصل کردند و بعد آن را وارد معقد من کردند و روشن کردند. این اولین بار بود که به من تجاوز می‌شد.»

«سعید» سپس افزوده است «بعد از همه این‌ها از من خواستند که چشم‌بندم را باز کنم. و آن موقع دیدم که پدرم را آورده‌اند در محل تا شاهد همه این‌ها باشد».

برخی از بازداشت‌شدگان که عفو بین‌الملل با آن‌ها گفت‌وگو کرده می‌گویند هدف از همه این‌ها درهم‌شکستن زندانیان است.

بنا بر گزارش این سازمان، دسترسی به آب، غذا و تاسیسات بهداشتی به شدت کنترل‌شده و محدود است.

درخواست از قدرت‌های جهانی

فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا، در وب‌سایت این سازمان می‌گوید نیروهای امنیتی حکومت سوریه برای دهه‌های متوالی از شکنجه و رفتارهای خشن برای درهم‌شکستن مخالفان خود استفاده می‌کردند؛ «امروز این مسئله به یک روش هدفمند تبدیل شده، علیه هر آدم غیرنظامی که ظن آن می‌رود مخالف دولت است».

این سازمان از قدرت‌های جهانی، به ویژه روسیه و ایالات متحده خواسته‌است، به مقام‌های دولت مرکزی سوریه و نیز گروه‌های مسلح فشار آورده تا به شکنجه‌ها و بدرفتاری با زندانیان و بازداشت‌شدگان خاتمه دهند. به گفته این سازمان فرادولتی، وقایع پیش‌آمده در بازداشت‌گاه‌های سوریه «جنایت علیه انسانیت» است.

با در نظر گرفتن گزارش‌های قبلی در مورد زندان‌های دولتی سوریه، از سال ۱۳۹۳ به این سو، شمار قربانیان به طور محسوسی افزایش پیدا کرده‌است. هرچند برخی برآوردها، شمار کشته‌شدگان را بسیار بیشتر از این تخمین زده‌اند.

این نخستین بار نیست که اتهام‌هایی مانند شکنجه و کشتار زندانیان در سوریه منتشر می‌شود؛ پیش از این تیمی از کارشناسان قضایی و جنایی بین‌المللی گفته بودند «شواهد دست اولی» دارند، که حاکی از «کشتار و شکنجه هدفمند» در زندان‌های دولتی رژیم سوریه،است.

دولت سوریه هنوز به گزارش تازه «عفو بین‌الملل» واکنشی نشان نداده‌است. اما وزیر اطلاع‌رسانی آن کشور، در مورد اتهام‌های پیشین، گفته بود بازداشت‌شدگان «شماری از تروریست‌های عربستانی» هستند و «موضوع شکنجه آنها صحت ندارد». به گفته این وزیر دولت سوریه، مقام‌های سوری وقتی کسی را بازداشت می‌کنند، او را شکنجه نمی‌کنند.

سازمان‌های فرادولتی مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، علاوه بر گزارش‌های شکنجه در زندان‌های دولتی سوریه، گزارش‌های مشابهی در مورد اقدام به «شکنجه، اعدام‌های سرپایی و جنایت» از سوی گروه‌های شورشی، در مناطق تحت کنترل آن‌ها نیز منتشر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG