لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

«درگیری‌های تازه» میان پلیس ترکیه و معترضان به دولت اردوغان


محل کشته شدن ادهم ساری‌سلوک در سال گذشته در چنین روزی، جایی بود که بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه معترضان تلاش کرده‌اند در آن گرد آیند
محل کشته شدن ادهم ساری‌سلوک در سال گذشته در چنین روزی، جایی بود که بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه معترضان تلاش کرده‌اند در آن گرد آیند
یک روز پس از آنکه پلیس ترکیه با گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش به تظاهرکنندگانی که در سالگرد اعتراضات میدان تقسیم، در استانبول و آنکارا جمع شده بودند حمله کرد، گزارش‌های تازه از حملاتی مشابه در روز یک‌شنبه در آنکارا حکایت دارند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید پلیس ترکیه یازدهم خرداد ماه با معترضانی که تلاش داشتند تا سالگرد کشته شدن یکی از راهپیمایان سال گذشته را برپا کنند، درگیر شده است.

ادهم ساری‌سلوک، یکی از هشت نفری است که در جریان اعتراض‌های گسترده سال گذشته در آنکارا، پایتخت ترکیه، کشته شد.

معترضان برای گرامیداشت یاد او تلاش داشتند در همان مکان تجمع کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید راهپیمایان شعار می‌دادند که «ادهم قربانی پلیس عدالت‌ و توسعه است». اشاره آنها به حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر آن کشور است که اعتراضات سال گذشته نیز علیه او و دولتش صورت گرفت.

آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه از سوی دیگر صاحب هوادارانی نیز هستند و طی سال‌های گذشته پیروز عمده انتخابات در آن کشور بوده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه خود پیشتر هشدار داده بود که جوانان در سالگرد اعتراضات میدان تقسیم جمع نشوند.

بنا بر گزارش‌ها، روز شنبه پلیس ترکیه ده‌ها نفر را بازداشت کرده است.

تنها در استانبول ۲۵ هزار نیروی پلیس در سطح شهر مستقر شده بودند تا مانع از تجمعات، به ویژه در میدان نمادین «تقسیم» شوند.

میدان تقسیم جایی است که پارک گزی در آن قرار دارد و سال گذشته اعتراضات نخستین در مورد تغییرات در آن با برخورد پلیس به تظاهرات بی‌سابقه ضد دولتی طی سال‌های گذشته در ترکیه تبدیل شد.

به گزارش وب‌سایت روزنامه ترکیه‌ای حریت، سربازس اروپا در زمینه حقوق بشر با انتقاد از رخدادهای روز شنبه و حمله پلیس به معترضان، آن را «استفاده بیش از حد از خشونت» نامیده است.

به گفته نیلز مویزنیکس رخدادهای شنبه «باید به فهرست اتفاقاتی اضافه شود که نگرانی‌های جدی حقوق بشری را در مورد برخورد با تظاهرات در ترکیه همراه داشته است».

به گفته حریت آقای اردوغان ساعتی پیش از آغاز تظاهرات گفته بود پلیس هرآنچه لازم است «از آ تا زه» (از الف تا ی) انجام خواهد.
XS
SM
MD
LG